Americká skupina spolu s kvartálními výsledky oznámila, že v Evropě po dvou desítkách let vzdává souboj o prosazení plenek Huggies. Značka, která se dlouhodobě pohybovala na hraně černých a červených čísel, v regionu končí. Odchod K-C z dalšího byznysu v Evropě dopadne více na západní, méně pak na střední a východní Evropu, kde zůstanou některé do levnějšího cenového segmentu patřící další značky. I z nich ale část firma prodá či jinak omezí. Trh plenek tak definitivně ovládne konkurenční značka Pampers, která patří skupině . Určité posílení lze čekat od privátních značek. Byznys, který skupina opouští, generoval roční tržby kolem 500 milionů amerických dolarů, ale pouze mizivý zisk.
Mezi dodavatele českého závodu (K-C) v Jaroměři patří také skupina . nicméně oznámila, že český výrobní závod ve východočeské Jaroměři jako dceřinou společnost skupiny by rušení výroby a propouštění nemělo postihnout. Je strategický, jeden z největších v Evropě.
Producent netkaných textilií ale dodává také právě lídrovi trhu se značkou Pampers. Odhadován je zhruba poloviční podíl na českém trhu (kolem 45 % v Evropě) proti nízce či až hraničně dvoucifernému u . „Je to nová informace, kterou musíme z pohledu dopadu vyhodnotit. Důležité je, že český závod zůstane,“ uvedl mluvčí Ondřej Kouřil. Pro jednoznačně hovoří nejméně geografická blízkost mezi jeho výrobou a českým závodem K-C.
„Podle starších údajů by zhruba 70 procent produkce mělo směřovat k výrobcům dětských plen. Asi 10 až 15 procent produkce z tohoto segmentu by pak od měla dnes nakupovat společnost . V případě úplného uzavření všech závodů K-C v Evropě by tak teoretický výpadek produkce v roce 2014 mohl činit maximálně 10 procent. Předpokládáme ale, že velikost trhu s dětskými plenami v Evropě zůstane stejná i bez K-C, tj. nahradí jej jiní dodavatelé, a by tak část stávající produkce pro K-C mohl směřovat k nim,“ uvedl analytik Patria Direct Tomáš Sýkora. „Převážná část produktů pro K-C dnes směřuje do závodu společnosti v Jaroměři a tento podnik by podle doposud známých informací měl zůstat v provozu. Nepříznivý dopad opuštění K-C evropského trhu s plenami by tak na hospodaření nemusel mít větší vliv. Zprávu ale každopádně vnímáme jako mírně negativní pro akcie ,“ uvedl pak Tomáš Sýkora na adresu českého výrobního závodu a možného dopadu na výsledky .
„Strategické změny, které provádíme v Evropě, nám umožní soustředit se na naše klíčové trhy a tržní pozice na nich, využít jiné růstové přiležitosti a posílit naši ziskovost,“ uvedl šéf K-C Thomas Falk při prezentaci výsledků. V následném konferenčním hovoru Falk řekl, že cílem pro skupinu K-C bude postupně opustit trhy, na kterých není dlouhodobě uspokojujícím způsobem zisková. „Do roku 2015 od těchto kroků očekáváme významný přínos růstu firemních zisků a návratnosti kapitálu,“ uvedl CEO. Podle dostupných zpráv má v Evropě dojít na uzavření pěti výrobních závodů K-C, nikoli ale českého, s možným propuštěním 1200 až 1500 zaměstnanců.
Pricie Hanna za na sektor zaměřenou analytickou Price Hanna Consultants říká, že hlavním motivem pro K-C je uvolnění cash flow a její využití na více růstové trhy, zejména v Latinské Americe. "Síla tradičních značek, etablovaných na vyspělých trzích a chybějící výraznější růst těchto trhů je hlavním důvodem, proč K-C nebyla schopna zlepšit ziskovost. Na trh přišla příliš pozdě, ve fázi vysoké penetrace," uvádí k Evropě. Ve výsledku vidí posílení "private labels".
Vedle českého závodu K-C v Jaroměři má plynule pokračovat také výroba v Litovli. Ta je orientována na dámskou hygienu. Po ústupu Huggies je otázkou míra rozložení přecházejících zákazníků mezi lídra trhu Pampers a levnější „no name“ a „label“ segment.
Lídr trhu dětských plenek Procter & Gamble včera reportoval kvartální čísla, která ukázala na zpomalení ztráty tržního podílu napříč celkovou spotřebitelskou výrobou skupiny při neziročním poklesu čistého zisku o 6,9 % na 2,81 mld. USD či 0,96 USD/akcie. CEO Bob McDonald uvedl, že se P&G soustředí na nové produkty, které posilují postavení na trzích. Skupina reportovala růst či udržení tržního podílu u kategorií zastupujících 45 % celkových tržeb, v předchozím kvartálu to bylo 30 %.
Kimberly-Clark včera reportovala čistý zisk 1,30 USD/akcie či 517 mil. USD, meziročně +20 %. Hrubá marže se zvedla na 33,7 % z 29,5 % v předchozím čtvrtletí díky poklesu nákladů.
Pegas Nonwovens reportuje výsledky za třetí čtvrtletí roku 22. listopadu před otevřením trhu.
(Zdroj: , Industry, Patria)