Předsedou představenstva Českých drah bude v dalších pěti letech nadále generální ředitel společnosti Petr Žaluda (46). Jednomyslně o tom dnes rozhodla dozorčí rada společnosti. ČTK to řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Žaluda pro volbu neměl protikandidáta.
Žaludovi na konci ledna končila pětiletá smlouva v představenstvu, proto ji dráhy musely obnovit. Nejdéle sloužící šéf představenstva za dobu existence podniku je zároveň na dobu neurčitou generálním ředitelem. Do této funkce jej jmenuje představenstvo.
Žaludu ve funkci podporuje ministerstvo dopravy i železniční odbory. Proti jeho opětovnému jmenování byl majitel konkurenční společnosti RegioJet Radim Jančura. Ten dnes upozornil na Žaludovy kontakty s lobbistou Romanem Janouškem i na chystaný prodej drážního majetku v hodnotě osm až 12 miliard Kč, které by měl zaplatit stát.
Žaluda chce získané peníze použít na obnovu vozového parku. "Máme obrovský majetek, se kterým nemůžeme nakládat. Pozemky pod kolejemi, nádraží, kam už dnes jezdí také soukromí dopravci. Jde o majetky za desítky miliard korun, jež se musí reálně ocenit, a rozhodnout, co s nimi," řekl Žaluda internetovému deníku Insider. O prodeji musí rozhodnout ministerstvo dopravy a Žaluda doufá, že tak učiní letos.
Ministerstvo dopravy by podle Žaludy mělo rychle stanovit priority i v nákladní dopravě. Například přeprava kusových zásilek je ztrátová a dceřiná firma ČD Cargo kvůli ní očekává obrovský propad. Podle Žaludy je důvodem zvýhodnění kamionové dopravy před železnicí.
České dráhy mají v liberalizované nákladní železniční dopravě a v osobní dopravě dominantní pozici. Za Žaludova působení se v roce 2010 poprvé od oddělení nákladní dopravy před třemi lety přehouply do zisku. Za rok 2010 vykázaly zisk devět milionů Kč proti předchozí ztrátě 1,06 miliardy korun. Žaluda dříve odhadl, že České dráhy za loňský rok pravděpodobně zvýšily provozní zisk i tržby. ČD Cargo ale za loňský rok skočí ve ztrátě zhruba dvě miliardy korun.
Vizitka Petra Žaludy (46)
Datum a místo narození: 5. února 1966 v Brně.
Vzdělání: Vysoké učení technické v Brně (studium zakončil v roce 1989); později absolvoval studijní programy na univerzitě v nizozemském Utrechtu, na britské Sheffield Business School a na International Business Seminar ve švýcarském Winterthuru.
Současné funkce: generální ředitel a předseda představenstva ČD (od února 2008), předseda představenstva ČD Cargo (od října 2012).
Praxe: začínal v brněnském Zetoru a nizozemské poradenské společnosti Stork Demtec; v letech 1993 až 1996 pracoval ve společnosti Ernst&Young; od roku 1996 byl ředitelem penzijního fondu Winterthur; v roce 2002 se stal generálním ředitelem a předsedou představenstva pojišťovny Winterthur (později přejmenované na (27,11 CHF, -1,20%) Life and Pensions, poté opět Winterthur a poté AXA) a byl členem statutárních orgánů řady společností skupiny (13,72 EUR, -0,07%).
Rodina: rozvedený, bezdětný; podle tisku žije s dcerou obchodníka Ranka Peciče, přítele prezidenta Václava Klause.
Ostatní:
- Za Žaludova působení se ČD poprvé od vyčlenění nákladní dopravy do společnosti ČD Cargo v prosinci 2007 přehouply do zisku. Za rok 2010 vykázaly zisk devět milionů korun oproti předchozí ztrátě 1,06 miliardy korun.
- Žaluda byl opakovaně kritizován v souvislosti se statisícovými platy manažerů ČD. "Platy manažerů v ČD považuji vzhledem k výsledkům firmy za nadstandardní, stejně jako celý motivační systém včetně vysokého odstupného," řekl v listopadu 2011 tehdejší ministr dopravy Pavel Dobeš (VV).
- Dráhy pod Žaludovým vedením čelí kritice za obří úvěry, které si podnik vzal na nákup nových vlaků. "Jsme zdravá firma, která si s sebou nese historický vnitřní dluh zanedbaného vozového parku," hájil růst zadlužení Žaluda loni v dubnu. Podle některých kritiků však dráhy nemohou dluhy nikdy splatit.
- Velkým kritikem Žaludova vedení ČD je bývalý dlouholetý předseda Odborového svazu železničářů (OSŽ) a bývalý člen dozorčí rady Jaroslav Dušek. V roce 2009 řekl, že se vedení firmy chová jako loupežníci drancující České dráhy.
- V létě 2010 se v médiích spekulovalo o brzkém Žaludově konci v čele Českých drah. Důvodem byla kritika ze strany několika vlivných politiků, kterým vadilo, že Žaluda odvolal tehdejšího šéfa ČD Cargo Josefa Bazalu, aniž by to předem konzultoval například s ministrem dopravy.
- V únoru 2011 média informovala o tom, že Žaluda odletěl na golf do Spojených arabských emirátů ve společnosti několika významných českých byznysmenů, mimo jiné s kontroverzním lobbistou Romanem Janouškem nebo šéfem firmy Škoda Transportation Tomášem Krskem. Škoda Transportation přitom patří k významným dodavatelům ČD. Žaluda za svůj výlet do Dubaje čelil kritice ze strany tehdejšího ministra dopravy Víta Bárty (VV).
- Počátkem ledna žádal Žaludovo odvolání z čela ČD podnikatel Radim Jančura, provozovatel konkurenční železniční společnosti RegioJet. Podle Jančury Žaluda manipuloval s informacemi, které se týkaly rozdělování dotací na jednotlivé dálkové linky, a zhoršil prý hospodářskou situaci národního železničního dopravce. České dráhy to popřely.