Aktualizováno Německá automobilka (160,25 EUR, -4,04%) dosáhla v loňském roce díky rekordnímu prodeji svých vozů i rekordních zisků. Provozní zisk se zvýšil o 2,1 procenta na 11,5 miliardy eur, sdělil dnes největší evropský výrobce automobilů, jehož součástí je i česká automobilka Škoda. Trhy ale zklamal výhled pro letošní rok počítající se stejným ziskem i v roce letošním, ačkoliv očekávání trhu podle agentury Bloomberg na 14 miliardách eur, a tak akcie zamířily níže.
Čistý zisk skupiny se zvýšil o zhruba 40 procent na 21,9 miliardy eur. K výraznému zlepšení čistého výsledku přispělo hlavně začlenění výrobce sportovních vozů (61,72 EUR, -3,94%).
Celosvětový prodej vozů celé skupiny loni vzrostl podle dřívější zprávy o 11,2 procenta na 9,07 milionu vozů, a tak poprvé v historii překonal hranicí devíti milionů vozů. Skupina tím byla ve světě na třetím místě za japonskou Toyotou (9,75 milionu) a americkou (26,61 USD, 0,38%) (9,28 milionu). se chce stát do roku 2018 největším výrobcem aut na světě.
Tržby skupiny se loni zvýšily na 192,7 miliardy eur z úrovně 159,3 miliardy eur v roce 2011. Vedle plného převzetí k tomu přispělo navýšení podílu ve výrobci nákladních vozů (88,56 EUR, -0,01%). Součástí koncernu jsou rovněž značky (561 EUR, -3,61%), Bentley, Bugatti, Lamborghini či Seat.
Dozorčí rada na dnešním zasedání rozhodla, že šéf Volkswagenu Winterkorn dostane za loňský rok na platu a odměnách jen 14,5 milionu eur, tedy o tři miliony eur méně než rekordních 17,5 milionu eur, které dostal za rok 2011. Podle dosavadních pravidel si měl Winterkorn za loňský rok vydělat až 20 milionů eur, to ale vzbudilo v Německu silnou kritiku a Winterkorn sám se přimluvil za omezení svého platu.
Společnost čeká nyní obtížný rok, protože evropský automobilový trh by měl v letošním roce nadále klesat. Skupina čeká, že její tržby se letos zvýší, avšak "vzhledem k pokračující nejisté ekonomické situaci" počítá se stagnací provozního zisku na loňské úrovni. Akcie Volkswagenu po zprávě klesly o více než pět procent a přispělo k tomu také to, že společnost vyplatí na dividendách o něco méně, než se čekalo.
Prodej vozů vlajkové značky VW loni vzrostl o téměř 13 procent na rekordních 5,74 milionu vozů. Škoda Auto loni zvýšila odbyt o téměř sedm procent na 939.200 aut. Prodej vozů značky Audi stoupl o téměř 12 procent na rekordních 1,45 milionu vozů.
(Zdroj: Bloomberg, ČTK)