Aktualizováno Evropský výrobce letecké techniky zvýšil za loňský rok zisk o dvě třetiny na rovné 3 miliardy eur a nad očekávání 2,57 mld. EUR. Celoroční tržby skupiny vzrostly o 15 procent na 56,5 mld. EUR a překonaly tržní konsensus 55 mld. EUR. , pod níž spadá výroba letadel Airbus, čeká letos růst provozního zisku na 3,5 mld. EUR. (konsensus Bloomberg je 3,35 mld. EUR), zároveň „mírný“ růst tržeb. Akcie EADS rostou po výsledcích o více než 5 procent.
Firma uvedla, že se do výsledků odrazila opatření na snížení nákladů a zároveň rekordní dodávky osobních letadel. Dceřiná společnost Airbus dodala v roce 2012 celkem 588 letounů, v letošním roce očekává zhruba 700 objednávek letadel a 600 až 610 dodávek hotových letounů. Airbus tvoří dvě třetiny tržeb a zůstává dále hlavním motorem růstu výnosů poté, co jednání o fúzi s výrobcem obranné letové techniky skončila loni na podzim neúspěchem.
Čistý zisk vzrostl v loňském roce o 14 procent na 1,2 miliardy eur. Zisk na akcii má růst letos ještě rychleji kvůli plánovanému odkupu akcií spojenému s rozsáhlou reorganizací struktury akcionářů. Ti mají na mimořádné valné hromadě 27. března rozhodnout, zda program odkupu 15 procent akcií a mimo jiné personální změny ve vrcholném managementu schválí.
„Jedná se o úžasné výsledky za rok 2012 a výhled na rok 2013 investory ujišťuje,“ zhodnotil čísla analytik Oddo Securities Yan Derocles. Společnost uvedla, že akcionářům navrhne zvýšení dividendy z loni vyplácených 45 centů na akcii na 60 centů. Za čtvrté čtvrtletí čistý zisk klesl téměř o polovinu na 325 mil. EUR z 612 mil. EUR ve 4Q11, při tržbách 19,22 mld. EUR.
Kromě Airbusu patří mezi divize výrobce satelitů Astrium, zbrojovka Cassidian a výrobce helikoptér Eurocopter. Všechny divize vykázaly lepší výsledky, než firma očekávala. Hospodářské krizi nejlépe odolává výroba letadel díky prudkému růstu poptávky na rozvíjejících se trzích.
EADS loni jednala o spojení s britskou zbrojovkou BAE Systems, dohoda však v říjnu skončila fiaskem. „Je to neuvěřitelně krátkozraké rozhodnutí. Evropské vlády stále jen myslí na národní zájmy, ale jak chtějí v budoucnu docílit integrovaného programu evropské obrany, když se neshodnou ani na tomto kroku,“ podotkl tehdy k ukončení jednání konzultant pro letectví v G2 Solutions Michel Merluzeau. Jako nemožná se ukázala dohoda o státních podílech v potenciálně vzniklém podniku. Hlavní akcionáři skupiny se proto koncem roku dohodli na historické změně vlastnické struktury, která v EADS omezí vliv vlád a postupně převede většinu jejích akcií na veřejný trh.
V současnosti drží kontrolu nad EADS vlády Francie, Německa a Španělska spolu se spřízněnými průmyslovými společnostmi. Francouzský stát drží spolu se soukromou francouzskou skupinou Lagardere v EADS 25 procent. Německo má v EADS podíl 22,5 procenta přes společnost Daimler a španělský stát ovládá 5,5 procenta. Nově se má podíl států snížit na maximálně 30 procent a až 70 procent akcií přejde postupně do soukromých rukou a na veřejný trh.
Na plán změny akcionářské struktury EADS reagovala negativně v prosinci ratingová agentura Moody's, která snížila rating firmy na „A2“ z předchozího stupně „A1“, výhled ponechala "stabilní".
(Zdroj: Bloomberg, čtk, EADS)