Zahraniční koncerny jako či se v Číně dostávají pod stále větší tlak. Vzhledem k významu čínského trhu si nemohou dovolit konfrontaci a jsou vystaveny stále větším politickým rizikům vyplývajícím z nepředvídatelného vývoje vnitropolitické situace.
V některých případech cizí společnosti čelí útokům státem provozovaných médií, v jiných se dostávají do křížku s regulačními úřady či je poškozují kampaně, které si na mušku berou rozhazovačnost lokálních byrokratů.
Příkladem prvně zmiňovaného jevu jsou německé automobilky. Čínská média se v poslední době zaměřila na značky (65,83 EUR, -2,58%) a (579,9 EUR, 0,68%) a Mercedes, které podle reportáží mají problémy s převodovkou, či používají k tlumení hluku uvnitř auta a absorpci vibrací materiály produkující zdraví škodlivé výpary. v reakci svolal do servisu 380 tisíc vozů, což by koncern mohlo vyjít až na 618 mil. USD. V pondělí se světoznámý výrobce spotřební elektroniky omluvil za svoje služby zákaznické podpory, do nichž předtím dva týdny tepaly čínské televizní kanály. Čína je pro druhým největším odbytištěm (po Spojených státech), v zemi loni prodal 28 % veškeré globální produkce.
Minulý rok se v centru pozornosti ocitly řetězce rychlého občerstvení Yum a McDonald’s. Ti se museli vyrovnat s výrazným propadem tržeb poté, co o jejich dodavatelích kuřecího masa bylo odvysíláno několik nelichotivých reportáží.
Čína láká zahraniční společnosti na svůj potenciál už léta. Nyní se řada z nich musí vypořádat s velkou výzvou: čínský trh se pro ně stal nejdůležitějším, avšak svojí složitostí se řadí k nejnáročnějším.
Zhruba sedm z deseti aut prodaných v zemi je zahraniční značky. Americká automobilka (27,37 USD, -1,33%) v Číně prodává 30 % celkového odbytu. Loňské tržby (65,81 USD, -2,83%) ve výši 13,6 mld. USD pocházely víc než z poloviny z Číny. Oproti roku 2010 vzrostly o 36 %. I tuzemská automobilka Škoda prodá nejvíc vozů v Číně.
Důsledkem tlaku na tak důležitém trhu je změna chování nadnárodních korporací vůči čínské vládě a také zákazníkům. (40,15 USD, -0,96%) se snaží oslovovat státní média a místní představitele, manažeři výrobních závodů jsou zaškolováni v PR. Obchodní řetězec (75,85 USD, -0,46%) nabírá nové lidi na monitorování sociálních sítí, aby včas podchytil případné kontroverze.
„Jsem si vědom rostoucích obav a diskuzí, které přichází z celé řady odvětví, avšak nalezení okamžitých řešení, která by napomohla nestrannému zacházení, bude prozatím obtížné,“ tvrdí Piper Stover, prezident čínské sekce Americko-čínské obchodní komory.
Zahraniční hráči čelí zvýšené pozornosti čínských úřadů a médií delší dobu. V roce 2010 televize odvysílala reportáž o vadných noteboocích (22,05 USD, -1,12%), na něž si stěžovalo mnoho zákazníků. Společnost se omluvila a slíbila okamžitou nápravu.
Vládou sponzorovaný výzkumný ústav zpochybnil kvalitu chytrých telefonů využívajících operační systém Googlu Android. Země se prý na telefonech s Androidem stala příliš závislá. Nový čínský prezident Si Ťin-pching mezitím začal propagovat lokální automobilové značky a doporučil je k nákupu úředníkům i vojákům. Jeho kampaň proti rozhazovačnosti byrokratů se odrazila v poklesu odbytu firem typu (93,91 EUR, -1,56%) Ricard či (12,49 GBP, -2,27%).
Řada společností vcelku úspěšně mění taktiku. posílá manažery svých 40 čínských závodů na setkání se zástupci spotřebitelských sdružení a regulačních úřadů, zve na návštěvy do svých provozů a investuje do lokálních projektů. Potíže ji sice tu a tam provázejí dál, jako například když byla v jihozápadní provincii Yunnan obviněna z nelegálního využívání GPS dat ke sbírání důvěrných informací, státní televize CCTV nicméně v lednu společnosti pomohla vyvrátit pomluvy, podle nichž měly její nápoje obsahovat fungicidy.
Pondělní omluva Applu přišla po týdnu ostré kritiky ze strany významného listu People´s Daily. Americký výrobce tabletů a smarthponů navrch nabídl kompletní výměnu vadných iPhonů 4 (místo opravy), a navíc přidal roční záruku na vyměněné telefony. Ve Spojených státech na opravené či vyměněné telefony poskytuje pouze 90denní garanci, pokud tato doba překračuje původní dvouletou záruku. Státní agentura Xinhua omluvu přivítala. „Měla přijít dříve, ale na obnovení důvěry spotřebitelů ještě není pozdě,“ uvádí se v agenturním komentáři.
Čína zkrátka není Maďarsko.
(Zdroje: WSJ, Bloomberg, Xinhua, CCTV)