Ve čtvrtek po závěru trhu zveřejnil své čtvrtletní výsledky hospodaření internetový gigant . Čísla byla trhem vnímána jako veskrze pozitivní a akcie Googlu v režimu after-marketu reagovaly růstem. Jím navázaly i po zahájení obchodování na Wall Street a aktuálně připisují přes 2 procenta.
• Na první pohled vypadá 1Q13 v režii Googlu velmi dobře. Jako obvykle tady ale máme pár háčků.
Tržby** | 10 645 | 12 905 / 14 419 | 11 195 | 12 951 / 13 969 | -3% | 22% |
Provozní zisk | 3 389 | 3 394 | 3 640 | 3 477 | 2% | 3% |
EPS adjusted* | 10,08 | 10,65 | 10,68 | 11,58 | 9% | 15% |
*bez jednorázových položek, non-GAAP
** bez/s tržbami převzaté Mobility Holdings (1 mld. USD vs 1,5 mld. USD v 4Q12 -> divize si stále nevede nijak valně); na obou úrovních jsou zahrnuty i partnerské weby (čili tzv. traffic acquisition costs, v 1Q13 ve výši 3 mld. USD, neboli 25 % reklamních příjmů)
***konsenzus ohledně tržeb se vztahuje jen k vlastním reklamním příjmům, tj. reklamním příjmům očištěným o TAC; z tohoto pohledu utržil v 1Q13 11 mld. USD, což je zhruba 200 mil. USD pod tržními odhady
****mezikvartální srovnání se vztahuje k celkovým tržbám, meziroční k tržbám bez Motoroly
• Ten největší je tentokrát hned na prvním řádku, resp. v tržbách. 22procentní meziroční nárůst je solidní číslo. Problémem je, že ho do velké míry zabezpečila položka Other Revenues (+150 % yoy), nikoliv jádrové příjmy z reklamy. Reklamní příjmy z Googlem vlastněných webů narostly „jen“ o 18 %, z partnerských webů o 12 %. Navíc, pokud očistíme celkové tržby (bez Motoroly, které se mimochodem nevede nijak valně) o TAC*, chybí nám na tržní konsenzus na úrovni 11,2 mld. USD zhruba 2 %.
• Ten druhý háček je ve výše uvedené tabulce hned pod tržbami. Provozní zisk, který je rovněž pod tržními odhady, roste o poznání pomalejším tempem než tržby. Opětovný vysoký nárůst EPS (tak jako i překvapení na této úrovni) jde pak převážně na vrub daňovým položkám.
• Jako obvykle je důležitá dynamika na poli dominantních reklamních příjmů. Ta se do velké míry odvíjí od měnícího se produktového mixu ve prospěch obecně levnější mobilní reklamy. Vzhledem k tomu, jak velký tržní podíl v mobilním segmentu dokázala společnost nashromáždit přes Android v uplynulých čtvrtletích, by i přes pokles průměrné profitability reklamy nemuselo jít absolutně o negativum. Průměrná cena za klik opět mírně poklesla (-4 % qoq i yoy), pokles ale evidentně zpomaluje (ve 4Q12 -6 % yoy, v 3Q12 až -15 % yoy). Celková provozní marže (non-GAAP) díky tomuto zpomalení dále neklesá a zůstává na úrovni 30 % z 4Q12**. Částečně ale jen za cenu mírného qoq poklesu R&D a Sales & Marketing nákladů.
• Nové oblasti reklamy (mobilní, displayová) nadále táhnou nárůst celkového počtu placených kliků, jenž ale opět mírně zpomalil na +20 % yoy a +3 % qoq (sezónnost za poslední čtyři roky se v 1Q pohybuje kolem +5 %), zatímco ve 3Q a 4Q12 to bylo až +42 a +24 % yoy.
• Rozvaha je stabilně světlým bodem, hotovostní zůstatky přesahují 50 mld. USD. Čtvrtletní FCF (čistý provozní cash flow – capex) dosáhl 2,4 mld. USD, což je o poznání méně než 3 mld. USD z 1Q12. Pokles souvisí s výše zmíněným vývojem profitability hlavního podnikání a objemem kapitálových výdajů. Provozní cash flow poklesl meziročně o 2 % na 3,6 mld. USD.
• Ve finále tady tedy máme o trošku horší než očekávané tržby a provozní zisk, na druhé straně můžeme již druhým čtvrtletím v řadě vidět stabilizaci profitability hlavního podnikání. Doporučení neměníme a nadále doporučujeme akcie držet. Průměrná 12M cílová cena na trhu dosahuje 890 USD.
*18procentní meziroční nárůst je paradoxně do velké míry způsoben hlavním konkurentem v mobilním segmentu, jímž je Apple; velká část TAC je totiž vyplácená partnerům jakožto kompenzace za traffic získaný přes iPhony a iPady
**Motorola bohužel nadále hospodaří s provozní ztrátou