Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Maova jeskyně se mění v chrám konzumu

Maova jeskyně se mění v chrám konzumu

28.06.2013 10:58
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Mao Ce-tung strávil víc než deset let v izolovaném jeskynním komplexu v Jen-anu v centrální Číně. I když se šance na vítězství komunismu zpočátku optimisticky nejevily, do roku 1949 Mao dobyl celou zemi. O víc než 60 let později se Jen-an stává svědkem další revoluce dirigované komunistickou stranou – nastupuje konzumerismus.

Ve vítězství spotřebitelské revoluce doufají nejen komunisté v Pekingu, ale i kapitalisté ve Washingtonu či Bruselu. Nová generace utrácivých Číňanů v odlehlejších městech typu Jen-anu by totiž mohla dodat impulz celé světové ekonomice. Základním předpokladem úspěchu je posunout investičně a exportně orientovaný rozvojový model, který se po desetiletích rapidního růstu vyčerpává, k většímu důrazu na domácí poptávku. Vzhledem k přílivu dat indikujících zpomalování čínského hospodářství je naléhavost změny ještě větší.

Jen pár minut chůze od vstupu do legendární Maovy skrýše se šestatřicetiletý Zhang Peng snaží plnit novou generální linii strany. V nově otevřeném obchodu Adidas si vybral limetkově zelené tričko, šedé tepláky a modré kecky – sestavu, jejíž cena se při 1250 jenech (200 USD) rovná měsíčnímu nájmu. Německý výrobce sportovní výbavy, který v Číně platí za symbol kvalitní západní produkce, se spoléhá na zákazníky jako Zhang a města jako Jen-an, aby mohl dát expandovat v prostředí stagnující Evropy a saturovaných trhů v bohatých městech u čínského pobřeží.

Ani extravagantní hodinky od Gucciho neodvedou pozornost od Zhanogva zvětšujícího se pupku, a proto je třeba přebytečná kila vysportovat, ale také se ukázat před přáteli. „Když jdu s kamarády na badminton a mám na sobě Adidas a oni Nike či Antu [čínskou sportovní značku], tak ten s Antou ztratí tvář,“ říká Zhang.

Pro Adidas je přítomnost v místech jako Jen-an extrémně důležitá. Podle propočtů společnosti budou dvě třetiny růstu tržeb pocházet právě z menších a odlehlejších měst. Polovina z 800 obchodů, které Adidas loni v Číně nově otevřel, připadla právě na tyto lokality. Do roku 2015 chce německý gigant síť poboček rozšířit na 1400 měst.

K dosažení úspěchu bude muset prorazit v místech, kam se ještě nikdo ze zahraničních konkurentů neodvážil: do měst s populací 500-700 tisíc lidí, kde mohou chybět kontakty nutné pro získání exkluzivních míst pro obchody. V těchto městech se teprve otvírají první fast foody, obchodní centra a autosalony. Adidas věří, že se mu podaří uspět. Zákazníci z menších měst prý mají mnohem víc času na nenákladné aktivity typu běhání. Navíc prý je kvůli menšímu výběru oblečení společensky přijatelné chodit do práce ve sportovním.

Analytici varují, že by to Adidas a další značky mohly s expanzí do odlehlých koutů Číny přehnat a poškodit image svých produktů. „Řada mezinárodních značek byla velmi úspěšná ve 20 či 25 velkých městech, avšak vstup do malých měst je pro ně velkou neznámou,“ tvrdí odborník na maloobchod Torsten Stocker. Poukazuje například na sandwichový řetězec Subway, který nedávno v Jen-anu otevřel první pobočku. Brzy poté byl nucen ji uzavřít s vysvětlením, že město na něj ještě „není připraveno“. Revoluce – i ta spotřebitelská – není žádný med. 

 
(Zdroje: FT, Xinhua)


Čtěte více:

Statistiky po čínsku: 4x větší výstup než ve skutečnosti
20.06.2013 17:52
Jak kdysi uvedl čínský premiér Li Kche-čchiang, data z druhé největší ...
Dotace čínským firmám loni vzrostly o 23 %. Efektivita klesá
24.06.2013 15:20
Zpomalující růst čínské ekonomiky tvrdě dopadá na finanční hospodaření...
Mobius a S&P: Nesrovnávejte úvěrovou krizi Číny s pádem Lehman Brothers. Číňani přesto blízko runu na banky
25.06.2013 11:55
Nenechte se vystrašit největším propadem čínských akcií téměř za dva r...
Číňané chtějí postavit průplav v Nikaragui, americké Panamě navzdory
27.06.2013 15:56
O propojení Atlantského a Tichého oceán, které by americkému kontinent...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
25.05.2025
8:13Víkendář: Reklamu jen tak nepoznáme?
24.05.2025
14:33Fidelity International: Jak mohou neutrální akciové strategie využít sílu volatility
8:10Víkendář: Svět, kde předvídatelnost je slabostí a cla jsou nejkrásnějším slovem ve slovníku
23.05.2025
22:03Americké trhy krvácí po hrozbách cel vůči EU a Applu  
17:44Traders Talk: Trump rozbouřil trhy, Colt potěšil výsledky a UnitedHealth v problémech
17:17PwC: Prodej elektromobilů v 1. čtvrtletí stoupl o 42 procent na 2,7 milionu
15:57Jednání s EU podle Trumpa nikam nevedou, chce clo 50 procent. Akcie klesají
15:49Půjde to k normálu bez cenového šoku?
14:26Pivo s Patrií ve Zlíně - s analytikem a makléřem o trzích i novinkách ve světě investic
13:03Perly týdne: Googlu a Applu se změnily časy
13:01Italská banka UniCredit soudně napadne podmínky převzetí konkurenční Banco BPM
11:00M2C míří na burzu: Český lídr v péči o nemovitosti sází na technologie a globální expanzi
10:30Tlak na dluhopisy polevil a ulevilo se i akciím  
10:13Do Česka dorazily první dodávky nového jaderného paliva od Westinghouse
8:56Německo hlásí růst HDP o 0,4 pct, ale celoroční stagnace zůstává ve hře
8:46Rozbřesk: Zhoršená nálada v eurozóně. Ale z jiného důvodu, než byste čekali
8:45Erste a VIG dnes naposledy s dividendou, růst HDP v Německu a další várka celního napětí mezi USA a EU  
22.05.2025
22:01Zámořské akcie se stabilizují, nárůstům vévodí Advanced Auto Parts  
17:20Výjimečný celý svět
16:50Ochlazení na akciovém trhu  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data