Aktualizováno Mediální skupina Central European Media Enterprises oznámila, že za druhé čtvrtletí letošního roku jí meziročně klesly výnosy o 14,7 procenta na 180,2 milionu dolarů. Provozní zisk OIBDA činil 7,05 mil. USD, v porovnání se srovnatelným obdobím loňského roku se tak snížil o 85 procent. Oba ukazatele zaostaly za konsensem analytiků (medián odhadů v anketě Reuters), kteří očekávali výnosy za 2Q na úrovni 182,7 mil. USD a OIBDA 13,6 mil. USD.
Provozní ztráta za čtvrtletí končící 30. červnem 2013 činila 5,7 mil. USD, v porovnání s provozním ziskem 23,7 mil. USD za 2Q12. Konsensus byl nastaven na provozní ztrátu 3,9 mil. USD. Do červených čísel společnost meziročně propadla také na úrovni čistého (zdaněného) výsledku, kde ztráta 41,1 mil. USD převýšila očekávanou ztrátu 25,2 mil. USD. Ve 2Q12 reportovala čistý zisk 3,1 mil. USD.
Za celé první pololetí oznámila výnosy ve výši 317,3 milionů dolarů v porovnání s 378,7 mil. USD za stejné období roku 2012. OIBDA činila -13,6 mil. USD poté, co v 1H12 dosáhla kladných 61,2 mil. USD. Provozní ztráta dosáhla 40,7 mil. USD a ztráta po zdanění 150,1 mil. USD. V prvním pololetí loňského roku společnost dosáhla provozního zisku 13,3 mil. USD a ztráty po zdanění 10,7 mil. USD.
„Celkově hodnotíme výsledky mírně negativně. Domníváme se, že společnost by mohla vylepšit své výsledky ve 2H13 a to především v ČR, jelikož podle posledních zpráv TV Nova začala zmírňovat cenovou politiku a dávat slevy. Hlavní inzerenti se tak začali vracet na Novu,“ uvedl analytik Patria Direct Tomáš Tomčány.
Prezident a generální ředitel Adrian Sarbu k výsledkům uvedl, že „nižší výnosy v České republice ovlivnily finanční výsledky společnosti za druhé čtvrtletí i za první pololetní roku, neboť někteří klíčoví inzerenti přistoupili na naše vyšší ceny teprve nedávno“.
“V první polovině roku 2013 jsme si stáli pevně za realizací naší strategie. U podepsaných závazných objednávek jsme dosáhli dvouciferný procentní nárůst v cenách za televizní reklamu v České republice a jednociferný procentní nárůst v ostatních zemích. V Rumunsku a Bulharsku jsme zvýšili poplatky za distribuci našich kanálů provozovateli kabelových a satelitních platforem a v nadcházejících letech tak očekáváme více než dvojnásobný nárůst oproti roku 2012. V průběhu druhého čtvrtletí jsme rovněž odkoupili dluhopisy ve výši 206 mil. EUR z finančních prostředků získaných úspěšnými úpisy akcií. Naše tvorba a produkty dosahují lepších výsledků než v předchozím roce,“ řekl Sarbu.
Výnosy skupiny v ČR se ve 2Q13 propadly o více než 40 procent na 45,7 mil. USD, především v důsledku dramatického zvýšení cen za reklamu. Za první pololetí firma v Česku utržila 82,5 mil. USD. Klíčoví inzerenti se na Novu začali vracet nedávno. Druhá největší komerční televize v Česku Prima tak v prvním pololetí poprvé získala největší podíl na příjmech z televizní reklamy a předběhla dosavadní jedničku TV Nova. Celkový inzerentní objem na televizním trhu v 1H13 meziročně poklesl o 17 %. Letos na podzim podle CEO skupina očekává obrat v trendu poklesu výdajů za televizní reklamu v návaznosti na svá cenová opatření a v roce 2014 návrat k růstu.
Tržby na ostatních trzích v lokálních měnách buď klesaly (Slovensko a Slovinsko cca o 12 %) nebo zaznamenaly jen nízký jednociferný růst (Rumunsko, Chorvatsko, Bulharsko).