Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Proč se nikdo nehrne do výroby samořídících aut?

Proč se nikdo nehrne do výroby samořídících aut?

23.09.2013 14:40
Autor: Redakce, Patria.cz

Elon Musk z Tesly už zostudil pomalu se rozjíždějící výrobce automobilů svým ziskovým a obdivovaným elektrickým vozem Model S. Automobilky se nyní snaží vrátit úder na poli těchto automobilů, Musk se ovšem snaží o další průlom, a to u samořídících vozidel. Tyto jeho snahy ale berou tradiční výrobci s rezervou. Tvrdí, že překážky v oblasti práva a kultury jsou tak veliké, že iniciativu rádi přenechají Muskovi. Ten minulý týden uvedl, že Tesla přijde do tří let s automobilem, který bude schopen se z 90 % sám řídit.

General Motors jako druhá největší automobilka na světě naopak jen obecně říká, že podobné vozy bude nabízet někdy na konci desetiletí. Její systém Super Cruise by měl být schopen samostatného řízení za pomocí senzorů, GPS a radaru. Fungovat bude v případě, že na silnici budou viditelné bílé čáry a nebudou například zakryty sněhem. Pokud dojde k nehodě, auto zastaví a řidič ji bude muset sám objet. Ve městech nebude řízení za pomoci GPS možné.

Podobné technologie nejsou ničím novým. V roce 1959 vyrobil GM Cadillac Cyclone, který byl vybaven radarem. K sériové produkci ale nikdy nedošlo a GM dnes uvádí, že čeká na lepší senzory. Daniel Flores z GM k tomu říká: „Musí to fungovat bezchybně, protože se zde bavíme o lidských životech. Japonský Nissan má v podstatě stejný přístup. Donald Hillebrand z Argonne National Laboratory ale vidí hlavní problém někde jinde. Američané se rádi soudí a dříve či později dojde k tomu, že samořídící auto způsobí dopravní nehodu. V tu chvíli nebude hned jasné, kdo by měl být skutečným viníkem. Velké automobilky tak podle něho chtějí čekat na to, až se věc vyjasní.

K uvedenému se přidává lidský faktor. Podle některých názorů je samořídící vůz pro Američany příliš velkým kulturním šokem. Celkově jsou překážky tak velké, že když chtěl Google vyvíjet vlastní samořídící automobil, nenašel mezi velkými automobilkami žádného zájemce o spolupráci. I Flores je spokojen s tím, že v této oblasti sedí GM na zadním sedadle: „To, že jste ve vedoucí pozici, neznamená, že budete i první na trhu. Nemusíme být vždy vepředu, ale chceme být nejlepší.“

(Zdroj: The Atlantic)


Váš názor
  • Blbost
    23.09.2013 14:49

    polovina lidí řídí auto i pro radost, kdo řídit nechce ať jede autobusem :o)
    Mike -Green D. is killing Europe
    • Re: Blbost
      23.09.2013 15:20

      Jestli polovina řidičů řídí i pro radost tak ta druhá by se nutnosti řízení ráda zbavila. Já rozhodně také.
      ..
Aktuální komentáře
28.06.2025
10:01Víkendář: Běžný pohled na krizi a dění kolem roku 2008 může být zavádějící
27.06.2025
22:01Akciová rally zpomalila, Trump ukončil jednání s Kanadou  
17:07Staronový technologický cyklus a jeden nový „Microsoft“ každých pár let
15:28Objem nesplácených úvěrů roste, riziko systémové krize je reálné, bojí se ruské banky
15:21Británie vyrobila v květnu nejméně aut za 75 let, vývoz do USA brzdí cla
14:05Nike plánuje snížit závislost na výrobě v Číně pro americký trh. Akcie v pre-marketu přidávají 9 %  
13:37SUV od Xiaomi, které ještě ani nevyjelo, už ohrožuje Teslu
12:03Perly týdne: Trumpův telefon a v Německu doposud nemyslitelné
11:43USA a Čína podepsaly obchodní příměří, zmírní vzájemná omezení
10:59Akcie závěrem týdne na pozitivní vlně  
9:56Česká ekonomika rostla nejrychleji za téměř tři roky. HDP byl revidován na růst o 2,4 %
9:09Rozbřesk: Dobrá zpráva pro americká aktiva – daň z pomsty zmizí z daňového baličku
8:47EU obdržela nový návrh USA na cla. Připravuje se i na neúspěch jednání
8:41Pokles americké spotřeby vedl k revizi HDP, Rusku hrozí bankovní krize a futures se zelenají  
6:08Invesco: Ceny ropy se mění v důsledku napětí na Blízkém východě, ostatní trhy ale zůstávají v kurzu
26.06.2025
22:01Zámořské indexy na dostřel od historických maxim  
17:31Micron potvrdil pozici klíčového hráče polovodičového sektoru, překonal očekávání a nabídl optimistický výhled  
16:56Skrytá proměnná s velkým vlivem na trh
16:21Analýza: Nájmy na jaře vzrostly v ČR průměrně o tři pct na 373 Kč za m2
16:08UNICAPITAL Invest III a.s.: Oznámení o dvanácté výplatě úrokového výnosu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data