Pro ty, kteří si dnes užívají obchodování v USA bez makroekonomických dat, mám několik poznámek. Ne všichni federální zaměstnanci mají volno, nebo „záškodník“ ministerstvu zveřejnil údaje o vybraných zálohách a daňových příspěvcích. Září 2013 se ukazuje jako nejlepší měsíc a při pohledu do historických ročenek, jde o nejlepší září vůbec. Částka 161,4 mld. USD zaslouží uznaní, ale ministerstvo čekalo ještě lepší data, a to ukazuje na jedno... navýšení dluhového stropu je nevyhnutelné, nebo-li si položme otázku: „Jak daleko dojedete s prázdnou nádrží?“
Jak daleko dojede Vaše auto, když se vám objeví tzv. „hladové oko“. Pro milovníky statistik nabízím stránku http://tankonempty.com, která umožní řidiči zadat model a zjistit jeho dojezd. Je těžké odhadnout, kam až se dostanete a většina automobilek stanovuje hodnotu na 1/8 velikosti nádrže. Ale každý ví, že k velikosti automobilu patří velikost nádrže a ta se pohybuje od 37,8 litrů až do 94,6 litrů.
Nejprodávanější modely v USA mají podle jejich majitelů následující dojezdy:
• Accord: 75,3 km
• Civic: 70,48 km
• Corolla: 75,3 km
• Camry: 71,133 km
• Focus: 63,73 km
• F-150 pickup truck: 34,238 km
• Mazda Miata: 55,52 km
• Jetta: 71,77 km
• Chevy Silverado pickup truck: 53,26 km
• 3-Series: 70,33 km
Americká vláda je aktuálně před podobným experimentem. Aktuální dluhový strop 16,7 bilionů USD vyprší do dvou týdnů a celý výlet má podobný scénář, jako když sedíte za volantem, počítáte ujeté kilometry, hypnotizujete ručičku ukazující nulový stav Vaší nádrže a marně vyhlížíte benzínovou stanici. Na zadních sedadlech se mezi tím rozpoutala bitva mezi Vašima dvěma dětmi, z čehož jedno potřebuje nutně zastavit.
Ale zpět k tématu, vše není tak špatné, jak se na první pohled zdá. Záři 2013 je nejlepší měsíc v rámci individuálně vybraných daní. Vybraných 160,4 miliard je o mnohem lepší než loňských 133,3 mld. USD a ještě lepší, než tomu bylo na vrcholu ekonomického cyklu v roce 2008, kdy se vybralo 142,8 mld. USD.
Na druhé straně je potřeba upřesnit údaje. Vyšší odvody jsou způsobené vypršením Bushových balíčků pro vyšší příjmové skupiny a zvýšením srážek ze mzdy na zdravotní pojištění.
Z té lepší stránky se tak na dnešní absenci dat můžeme dívat tak, že to není první pátek a jeden statistický výpadek neboří celek. Při zaměstnanosti 130 miliónů lidí v USA, je přírůstek 150 000 až 200 000 marginální v poměru s růstem vybraných daní. Proto se dá říci, že trh práce se přeci jen přes veškeré překážky stabilizuje.
Ale každá mince má svůj rub. Ministerstvo čekalo ještě lepší výsledek. Ministr financí se nedávno nechal slyšet, že navýšení dluhového stropu je nutné, a to, že pár dní zůstane 800 000 federálních zaměstnanců doma, mu ušetří v kase cca. 90 mil. USD denně. Z kalkulace tedy vychází, že prázdná federální nádrž bude prázdná o několik dní později, než je aktuální výpočet, tedy 17. října.
Co se stane pak? Nikdo neví. Důležité je, že cílem by mělo být řešení dluhového stropu v první řadě a rozpočtové martyrium nechat na později. Ztraceno v překladu, řešení přijde na řadu, teprve až politici před sebou uvidí zeď, do které by mohli narazit. Do té doby mohou být federální úřady zavřeny. Jak dlouho tedy můžeme jet na prázdnou nádrž? To záleží, zda-li řídíte rodinný sedan, nebo pickup.
Zkuste hádat, co je neprodávanějším typem automobilu v USA…
Ano, je to náklaďák.