Aktualizováno Čistý zisk amerického internetového gigantu ve třetím čtvrtletí stoupl o 36 procent na téměř tři miliardy dolarů, oznámila firma v noci na dnešek firma po závěru amerického obchodování. Akcie v prodlouženém obchodování odpověděly prudkým růstem o 8,18 % na úroveň 961,48 USD a dostaly se tak na nové historické maximum. To ale netrvalo dlouho, úvod pátečního obchodování přinesl růst na metu 1.000 USD a historické maximum posunul pro tuto chvíli na 1007,2 USD/akcie. Titul roste o 14 %.
dosáhl očištěného zisku na akcii 10,74 USD (celkového 2,97 mld. USD) a tržeb 11,92 miliardy dolarů. Oběma parametry překonal očekávání 10,36 USD a 11,64 mld. USD. Růst tržeb dosahuje meziročně 12 %. těží zejména z rozšiřování mobilních a zahraničních aktivit.
Náklady na klik ve 3Q klesly o 8 % (o 6 % ve 2Q a 4 % v 1Q 13) při očekávaném meziročním poklesu o 5 %, placené kliky ale narostly o 26 % při odhadu meziročního růstu o 21 % analytiky. Růst je nejsilnější za poslední rok. Tržby na vyhledávačích Googlu včetně YouTube, vzrostly o 22 % po 18 % dynamice v předchozím čtvrtletí. Čtvrtletní výsledky zmírnily obavy investorů ohledně poklesu cen, za které prodává reklamu. "Očekávání stran zisků byla trochu umírněná," komentoval analytik Kerry Rice ze společnosti Needham & Co. "Dosáhli toho, co bylo zapotřebí, aby udělali dojem na investory," dodal.
Akcie Googlu výsledky notně osvěžily poté, co v uplynulých třech měsících mírně oslabily. Předchozí kvartální výsledky totiž ukázaly pokračující pokles cen reklamy. podle analytiků „trápí“ stále větší zájem spotřebitelů o používání internetu prostřednictvím mobilních přístrojů, tedy chytrých telefonů a tabletů. Kvůli menší obrazovce přístrojů je zde reklama levnější než u tradičních osobních počítačů a laptopů. To ukázal i pokles průměrné ceny za reklamu, ceny za kliknutí, ve třetím čtvrtletí. Pokles byl osmý v řadě.
"Klíčové ale je, že pokles příjmů za jedno kliknutí je více než kompenzován růstem objemu reklamy," upozornil však analytik Ronald Josey z JMP Securities. "Dokud růst reklamy stačí na pokles její průměrné ceny, všechno je v pořádku," přidal se Josh Olson z Edward Jones & Co. Na druhé straně se zřejmý tlak na objemy podepsal na dalším poklesu marží, aktuálně na 56,9 %, nejníž za poslední rok.
"Mým úkolem bylo dokázat, že si Google drží nadšení a duši start-upu. Pracoval jsem velmi tvrdě na zvýšení rychlosti a přesnosti (vyhledávání)," uvedl mimo jiné šéf Googlu Larry Page, když zároveň oznámil, že kvůli řízení priorit v rámci svého času se žádného dalšího konferenčního hovoru s analytiky nezúčastní.
Podle EMarketer Google letos aspiruje na získání třetinového podílu na celosvětovém trhu online-reklamy. Loni dosáhl 31 %. Google i Facebook se berou dřívější podíl Yahoo! Google tlačí i na posílení příjmů v dalších oblastech včetně hardware. Akvizice mobilní divize Motoroly byla největší v historii.
Historický vývoj akcií Google (USD/akcie, Nasdaq):

(Zdroj: , Bloomberg, Reuters, EMarketer)