Za třetí kvartál sice provozovatel sítě rychlého občerstvení se žlutým dvouobloukem v logu dokázal celkovou ziskovostí mírně překonat odhady Wall Street, zklamáním ale byl vývoj tržeb a aktuální měsíc v tomto ohledu zlepšení nejspíš také nepřinese.
vykázal za třetí kvartál růst čistého zisku o 4,6 procenta na 1,52 miliardy dolarů, což v přepočtu na jednu akcii odpovídá 1,52 dolaru na akcii. Očekávání trhu přitom podle agentury Bloomberg bylo o cent slabší, tedy 1,51 dolaru na akcii (rozmezí odhadů 1,48-1,54 USD).
Tím ale dobré zprávy od McDonald’s zveřejněné před dnešním otevřením Wall Street skončily. Tržby společnosti totiž za třetí kvartál vzrostly o 2,4 procenta na 7,32 miliardy dolarů, zatímco konsensus vzešlý z odhadů 24 analytiků oslovených agenturou Bloomberg byl 7,33 miliardy dolarů (rozmezí odhadů 7,22-7,44 mld. USD).
Ještě horší bylo vyznění vývoje srovnatelných tržeb. Zatímco za celý třetí kvartál letošního roku byl výsledek +0,9 procenta jen o desetinku procentního bodu pod očekáváním, za samotné září už byl oznámený 0,1% pokles výrazně pod očekáváním trhu vyhlížejícím 1% růst. V samotné Evropě přitom tržby McDonald’s za září klesly o 0,8 procenta, ačkoliv analytici čekali 0,8% nárůst.
Obrat ve spotřebitelských výdajích tak podle zatím pozitivní trend nenabírá. To potvrdilo i následné ujištění společnosti, že za právě probíhající měsíc budou srovnatelné tržby v občerstveních McDonald’s „víceméně beze změny“.
Akcie McDonald’s po tomto zklamání v premarketu padaly až o dvě procenta, otevření Wall Street potom titulu uštědřilo podobně významnou ztrátu. Titul si tak dnes nejspíš dále pokazí svou nijak dobrou bilanci. Za letošní rok do pátečního závěru totiž akcie McDonald’s dokázaly získat jen necelých 8 procent proti 22,3% zisku indexu S&P 500.
Situace v ekonomice posiluje konkurenci
Nejistota Američanů ohledně budoucího vývoje největší ekonomiky světa vytváří silné konkurenční vlny na trhu s rychlým občerstvením. Rivalové McDonald’s přicházejí s novými produkty a levnými nabídkami, kterým firma zřejmě jen těžko konkuruje.
Menší konkurenti McDonald's, jako jsou řetězce Wendy's Co nebo Burger King Worldwide, na domovském trhu rozšířili menu o nové výrobky a McDonald's bojuje, aby zrychlil odbyt. Za tři měsíce do září se mu srovnatelné tržby v USA zvýšily o 0,7 procenta, na odhady ale nedosáhly. Tržby firmy v Asii a Tichomoří, Blízkém východě a v Africe se propadly o 1,4 procenta, což je více, než se čekalo.
McDonald's v poslední době zaostal za svými konkurenty, pokud jde o zavádění nových produktů. Nedávný průzkum banky Goldman Sachs podle agentury Reuters naznačil, že popularita firmy mezi strávníky by mohla klesat. McDonald's v minulosti k vyššímu odbytu pomohly nové produkty v nabídce, jako byly káva latté nebo ovesné výrobky. Složitější nabídka ale zpomalila rychlost obsluhy u okének pro řidiče.
Výkonný ředitel společnosti Donald Thompson uvedl, že celosvětové tržby za měsíc červenec zřejmě „zhruba stagnovaly“, a že tržby po zbytek roku bude nadále negativně ovlivňovat slabá ekonomika. Dnes Thompson, že situace v ekonomice dále negativně dopadá na hospodaření společnosti.
Společnost McDonald's podniká i v České republice od roku 1992, kdy v pražské Vodičkově ulici otevřela první provozovnu. Loni se tržby firmy v Česku zvýšily o 169 milionů korun na 4,167 miliardy Kč. Firmě ale loni ubyl počet obsloužených hostů na 61,68 milionu z předloňských 61,93 milionu lidí.
Podobně horší čísla představila společnost investorům i při červencovém oznámení výsledku hospodaření za druhý kvartál. Výkonný ředitel společnosti Donald Thompson tehdy varoval, že celosvětové tržby po zbytek roku bude nadále negativně ovlivňovat slabá ekonomika.
Společnost McDonald's podniká i v České republice od roku 1992, kdy v pražské Vodičkově ulici otevřela první provozovnu. Loni se tržby firmy v Česku zvýšily o 169 milionů korun na 4,167 miliardy Kč. Firmě ale loni ubyl počet obsloužených hostů na 61,68 milionu z předloňských 61,93 milionu lidí.
.
(Zdroj: Bloomberg, , AP, Consensus Metrix, čtk)