Aktualizováno Sociální síť včera po závěru trhu zveřejněnými výsledky, které jsou první od uvedení akcií společnosti na veřejný trh, výrazně zklamala. Čistá ztráta za čtvrté čtvrtletí dosáhla 511,5 mil. USD, tedy dvojnásobku analytiky očekávané ztráty 253,5 mil. USD.
Společnost oznámila, že počet měsíčních aktivních uživatelů ke konci roku činil 241 mil. USD a meziročně tak vzrostl o 30 procent. Tempo růstu uživatelů sociální sítě tedy zpomalilo z 39 procent v předchozím kvartálu. K tomu se přidal pokles míry využívání sítě - z 159 miliard prohlédnutí ve třetím čtvrtletí na 148 mil. "views". Zveřejněné výsledky byly trhem přijaty výrazně negativně, akcie v aftermarketu propadly o 18 procent. Ve čtvrtek na Wall Street odepisují až 22 %.
Tržby na úrovni 243 mil. USD překonaly očekávaných 218,1 mil. USD. Zhruba 75 procent příjmů z reklamy pocházelo z reklamy na mobilních telefonech. Společnost uvedla, že za ztrátou stojí především kompenzační náklady v podobě akcií ve výši 521 mil. USD. Celkové náklady ve čtvrtletí se meziročně zvýšily na více než šestinásobných 752 mil. USD.
Za celý loňský rok dosáhl v roce 2013 čisté ztráty 645 milionů dolarů. Oproti roku 2012 zdvojnásobila společnost obrat na 665 milionů dolarů. Ve svém výhledu na 1Q 2014 společnost očekává tržby v rozpětí 230 až 240 mil. USD (kons. trhu je 214,9 mil. USD), za celý letošní rok by tržby měly dosáhnout 1,15 až 2 mld. USD. Výši kapitálových investic firma v letošním roce odhaduje na 390 mil. USD.
Mikroblogovací síť Twitter vstoupila na americkou burzu NYSE v listopadu. První obchodování proběhlo s více než 92% prémií nad stanovenou emisní cenou 26 dolarů za akcii. První obchodní seanci titul zakončil na úrovni 44,9 USD. Na upisovací ceně byl Twitter naceněn na úrovni 14,2 miliardy dolarů či na 12,4násobku očekávaných tržeb roku 2014 (1,14 mld. USD).
Od IPO akcie Twitteru výrazně vzrostly na včerejších závěrečných 65,97 dolaru v očekávání růstu tržeb z nových reklamních produktů určených pro mobilní telefony. V současnosti se akcie obchodují zhruba na 33násobku projektovaných tržeb pro 2014, tedy nad úrovní konkurentů Facebook (17násobek) nebo LinkedIn (12násobek).
Vývoj akcií Twitteru na NYSE

Začátkem října Twitter poprvé zveřejnil své finanční výsledky. Ty ukázaly, že firma v uplynulých letech sice vykazovala silný růst tržeb, ale byla ztrátová. Navzdory tomu byla primární emise Twitteru jedním z nejočekávanějších vstupů na burzu. Analytici v anketě Bloomberg se shodují, že se firma nedostane do černých čísel dříve než v roce 2016. Cílové ceny analytiků se výrazně různí - od 20 do 75 dolarů.
Twitter je bezplatnou službou, jejímž prostřednictvím si uživatelé mohou sdělovat vzkazy ve zprávách o délce do 140 znaků (tweetech). Příjmy Twitteru pocházejí především z reklamy.
(Zdroj: Bloomberg, Twitter)