Je možné, aby sociální sítě jako nebo nabízely lepší informace pro měření ekonomické aktivity než standardní ekonometrické modely? Ekonomové z americké University of Michigan věří, že ano a již v roce 2012 začali analyzovat zprávy z těchto sítí, konkrétně z Twitteru.
Využití sociálních sítí (nejen při studiu ekonomických témat) nabízí zcela nový úhel pohledu na zkoumanou problematiku. Tento přístup není zatížen „standardními statistickými postupy“ ani nečerpá údaje z oficiálních statistických zdrojů. Využití údajů ze sociálních sítí umožňuje prakticky online realizovat konkrétní výzkum, čímž se výrazně mění dynamika celého analytického procesu.
Ekonomové z americké University of Michigan se zaměřují na analýzu zpráv spojených s trhem práce v USA. Zajímají je proto tweety, jako např.: ztratil jsem práci, hledám práci, apod. Na základě těchto informací (vyfiltrovaných zpráv) je následně sestaven „index práce“ (The University of Michigan Social Media Job Loss Index), který dokáže relativně velmi přesně a hlavně online v reálném čase predikovat vývoj na americkém pracovním trhu.
Následující graf ukazuje srovnání „indexu práce,“ který byl vytvořen na základě údajů z tweetů (červená) a oficiální statistiky měřící nový počet žádostí o podporu v nezaměstnanosti (modrá). Ze vzájemného porovnání obou linek je patrné, že může skutečně sloužit jako relativně přesný prediktor situace na americkém trhu práce.

Dolan Antenucci a jeho kolegové, kteří využívají zprávy z Twitteru ke konstrukci „indexu práce,“ v letošním roce publikovali článek věnovaný využití sociálních síti při měření dynamiky pracovního trhu (v USA). V této studii analyzovali 10-ti % vzorek všech tweetů mezi červencem 2011 a listopadem 2013. Zkoumaný vzorek obsahoval 19,3 miliardy tweetů a jeho velikost byla 43,8 TB! Tyto údaje nám umožňují lépe pochopit, v jakých kategoriích se pohybujeme, jestliže mluvíme o využití sociálních síti jako online (real time) prediktoru vývoje například na trhu práce.
S postupným rozvojem technologií, s tím jak dochází k difusi elektronické komunikace a zvyšuje se počet uživatelů moderních komunikačních prostředků, roste také potenciál využití sociálních sítí k analýze socio-ekonomických otázek. Statistické zpracování údajů ze sociálních sítí slibuje do budoucna velký potenciál, který může změnit/doplnit standardní metody ekonomické analýzy. Twitterský „index práce“ může být první vlaštovkou v novém přístupu k měření (nejen ekonomické) aktivity.
(Zdroj: University of Michigan Social Media Job Loss Index, D. Antenucci, M. Cafarella, M. Levenstein, C. Ré a M. Shapiro (2014): Using Social Media to Measure Labor Market Flows)