S každým novým modelem smartphonu, který je americkým či korejským výrobcem uveden na trh, jsou s několikatýdenním zpožděním zveřejňovány také čísla, kterých tato zařízení na světových trzích dosahují.
Podle korejského deníku Korea Economic Daily prodal v prvních 25ti dnech prodeje své vlajkové lodi Galaxy S5 celkem 10 milionů kusů. V porovnání s prvním modelem v sérii Galaxy, původním modelem S, kdy trvalo prodat 10 milionů kusů celkem 7 měsíců, je to jistě velký pokrok, ale podívejme se na celou situaci dynamickou optikou.
Prodat 10 milionů kusů zařízení Galaxy S trvalo Samsungu 7 měsíců, odbyt stejného počtu smartphonů Galaxy S2 trvalo 5 měsíců atd. Kolik času zabralo Samsungu prodat 10 milionů kusů dalších modelů znázorňuje následující tabulka (vše přepočteno na dny):
Galaxy S |
210 |
|
Galaxy S2 |
150 |
29% |
Galaxy S3 |
50 |
67% |
Galaxy S4 |
27 |
46% |
Galaxy S5 |
25 |
7% |
Z těchto čísel je patrné, že Samsungu se nejvíce vydařil debut modelu S3, kdy odbyt 10ti milionů kusů byl o 67% rychlejší, než tomu bylo při startu jeho předchůdce. Model S4 stále zachovával vysokou dynamiku růstu prodejů, milník 10ti milionů prodaných zařízení pokořil o 46% rychleji, a to zejména díky rozšíření distribuce telefonů na nové trhy a aktuálnímu boomu na trhu chytrých telefonů.
V kontextu těchto čísel je zřejmé, že 7% zrychlení prodejů nejnovějšího modelu S5 není pro příliš povzbudivá zpráva, a to i přes to, že telefon, jehož cena startuje v USA bez smlouvy již na 600
USD, byl představen spolu s dalšími doplňky, aplikacemi a funkcemi (prémiový účet , vouchery ke službě PayPal, doprovodné fitness aplikace atd.).
Za tímto klesajícím tempem rychlosti prodejů vidí analytici zklamání nad výbavou nového top-modelu. Svoji roli zde zřejmě sehrály chybějící funkce jako čtečka otisků prstů či senzor srdečního tepu, který by uživatelé mohli zaměstnat právě při používání zmíněných fitness aplikací, zásadnějšího vylepšení se nedočkal ani fotoaparát. Dalším důvodem může být také aktuální situace na asijském mobilním trhu, kde se začínají prosazovat menší výrobci low-end smartphonů za velmi nízké ceny. v dubnu oznámil za 1Q2014 nejnižší prodeje za posledních 5 kvartálů, podle společnosti Strategy Analytics také vůbec poprvé klesl jeho podíl na trhu chytrých telefonů.
Pokud bychom chtěli porovnávat dynamiku prodejů s hlavním konkurentem, společností , je nutné zmínit také fakt, že při uvedení modelu Galaxy S5 dne 11.dubna nabízel tento model na 125 světových trzích, iPhone 5S a 5C byl v září loňského roku uveden pouze na 11 trhů. Odlišná je také strategie, kterým prodeje tito soupeři výsledky svých prodejů prezentují – uvádí, kdy se mu podařilo dosáhnout hranice 10 milionů prodaných kůsů, volí odlišný model – prodej je spuštěn v pátek a společnost následně uvádí, kolik kusů přístrojů se za první prodejní víkend prodalo.
První iPhone v roce 2007 dosáhl hranice 1 milionu prodaných kusů za 74 dní, toto číslo však nemůže o situaci na mobilním trhu nic vypovídat. Jednalo se o první plně dotykový smartphone na světě a první model Samsungu řady Galaxy (tedy S) byl zveřejněn až v roce 2010. Nástupci tohoto modelu, tedy iPhone 3G a 3GS dosáhly milníku 1 milionu prodaných kusů již první víkend. Další hodnoty a dynamiku znázorňuje následující tabulka:
iPhone 3G a 3GS |
1 milion |
|
iPhone 4 |
1,7 milionu |
70% |
iPhone 4S |
4 miliony |
135% |
iPhone 5 |
5 milionů |
25% |
iPhone 5S a 5C |
9 milionů |
80% |
80% nárůst u nejnovějších modelů značky je mírně zkreslen faktem, že poprvé v historii společnosti byly zveřejněny dva modely smartphonů současně. I přesto se však jedná o nevídaný nárůst. Applu se tak dokonale povedlo využít situace, kdy uváděl svůj nový model na čínský trh v první den prodeje, přestože jej zatím nenabízel skrze tamějšího největšího operátora .
tedy prodal 10 milionů svého aktuálního topmodelu za 25 dní, Applu se podařilo prodat 9 milionů kusů za pouhý jeden víkend, tedy za 1/8 tohoto času. Z výše uvedené dynamiky je zřejmé, že vsází na blockbusterový prodej svých modelů, kdy do jednoho modelu (naposledy dvou) soustředí veškerou svoji invenci a na získání tržního podílu v prvních dnech prodejů těchto high-end zařízení, zatímco o své zákazníky bojuje na více trzích záplavou své široké škály modelů chytrých telefonů.
(Zdroj: Bloomberg)