Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Prodejní válka Applu a Samsungu v číslech

Prodejní válka Applu a Samsungu v číslech

16.05.2014 15:30
Autor: Martin Novotný, Patria Finance

S každým novým modelem smartphonu, který je americkým či korejským výrobcem uveden na trh, jsou s několikatýdenním zpožděním zveřejňovány také čísla, kterých tato zařízení na světových trzích dosahují.

Podle korejského deníku Korea Economic Daily prodal Samsung v prvních 25ti dnech prodeje své vlajkové lodi Galaxy S5 celkem 10 milionů kusů. V porovnání s prvním modelem v sérii Galaxy, původním modelem S, kdy trvalo prodat 10 milionů kusů celkem 7 měsíců, je to jistě velký pokrok, ale podívejme se na celou situaci dynamickou optikou.

Prodat 10 milionů kusů zařízení Galaxy S trvalo Samsungu 7 měsíců, odbyt stejného počtu smartphonů Galaxy S2 trvalo 5 měsíců atd. Kolik času zabralo Samsungu prodat 10 milionů kusů dalších modelů znázorňuje následující tabulka (vše přepočteno na dny):

Model Počet dnů potřebných k prodeji 10 milionů kusů
Zlepšení
Galaxy S 210  
Galaxy S2

150

29%
Galaxy S3 50 67%
Galaxy S4 27 46%
Galaxy S5 25 7%
Z těchto čísel je patrné, že Samsungu se nejvíce vydařil debut modelu S3, kdy odbyt 10ti milionů kusů byl o 67% rychlejší, než tomu bylo při startu jeho předchůdce. Model S4 stále zachovával vysokou dynamiku růstu prodejů, milník 10ti milionů prodaných zařízení pokořil o 46% rychleji, a to zejména díky rozšíření distribuce telefonů Samsung na nové trhy a aktuálnímu boomu na trhu chytrých telefonů.

V kontextu těchto čísel je zřejmé, že 7% zrychlení prodejů nejnovějšího modelu S5 není pro Samsung příliš povzbudivá zpráva, a to i přes to, že telefon, jehož cena startuje v USA bez smlouvy již na 600 USD, byl představen spolu s dalšími doplňky, aplikacemi a funkcemi (prémiový účet LinkedIn, vouchery ke službě PayPal, doprovodné fitness aplikace atd.).

Za tímto klesajícím tempem rychlosti prodejů vidí analytici zklamání nad výbavou nového top-modelu. Svoji roli zde zřejmě sehrály chybějící funkce jako čtečka otisků prstů či senzor srdečního tepu, který by uživatelé mohli zaměstnat právě při používání zmíněných fitness aplikací, zásadnějšího vylepšení se nedočkal ani fotoaparát. Dalším důvodem může být také aktuální situace na asijském mobilním trhu, kde se začínají prosazovat menší výrobci low-end smartphonů za velmi nízké ceny. Samsung v dubnu oznámil za 1Q2014 nejnižší prodeje za posledních 5 kvartálů, podle společnosti Strategy Analytics také vůbec poprvé klesl jeho podíl na trhu chytrých telefonů.

Pokud bychom chtěli porovnávat dynamiku prodejů s hlavním konkurentem, společností Apple, je nutné zmínit také fakt, že při uvedení modelu Galaxy S5 dne 11.dubna Samsung nabízel tento model na 125 světových trzích, iPhone 5S a 5C byl v září loňského roku uveden pouze na 11 trhů. Odlišná je také strategie, kterým prodeje tito soupeři výsledky svých prodejů prezentují – Samsung uvádí, kdy se mu podařilo dosáhnout hranice 10 milionů prodaných kůsů, Apple volí odlišný model – prodej je spuštěn v pátek a společnost následně uvádí, kolik kusů přístrojů se za první prodejní víkend prodalo.

První iPhone v roce 2007 dosáhl hranice 1 milionu prodaných kusů za 74 dní, toto číslo však nemůže o situaci na mobilním trhu nic vypovídat. Jednalo se o první plně dotykový smartphone na světě a první model Samsungu řady Galaxy (tedy S) byl zveřejněn až v roce 2010. Nástupci tohoto modelu, tedy iPhone 3G a 3GS dosáhly milníku 1 milionu prodaných kusů již první víkend. Další hodnoty a dynamiku znázorňuje následující tabulka:

Apple Počet prodaných kusů za 1. víkend Nárůst
iPhone 3G a 3GS 1 milion  
iPhone 4 1,7 milionu 70%
iPhone 4S 4 miliony 135%
iPhone 5 5 milionů 25%
iPhone 5S a 5C 9 milionů 80%
80% nárůst u nejnovějších modelů značky Apple je mírně zkreslen faktem, že poprvé v historii společnosti byly zveřejněny dva modely smartphonů současně. I přesto se však jedná o nevídaný nárůst. Applu se tak dokonale povedlo využít situace, kdy uváděl svůj nový model na čínský trh v první den prodeje, přestože jej zatím nenabízel skrze tamějšího největšího operátora China Mobile.

Samsung tedy prodal 10 milionů svého aktuálního topmodelu za 25 dní, Applu se podařilo prodat 9 milionů kusů za pouhý jeden víkend, tedy za 1/8 tohoto času. Z výše uvedené dynamiky je zřejmé, že Apple vsází na blockbusterový prodej svých modelů, kdy do jednoho modelu (naposledy dvou) soustředí veškerou svoji invenci a na získání tržního podílu v prvních dnech prodejů těchto high-end zařízení, zatímco Samsung o své zákazníky bojuje na více trzích záplavou své široké škály modelů chytrých telefonů.

(Zdroj: Bloomberg)

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
23.07.2025
6:06Velcí správci aktiv věří v ústup Trumpa a sází na riziko  
22.07.2025
22:01Akcie slabě rostly před výsledky Tesly a Alphabetu, trh sleduje cla i Fed  
17:44Nový akciový normál?
17:00USA a Čína se chystají prodloužit lhůtu pro vyšší cla, řekl ministr Bessent
16:07Warsh: Fed vychyluje rovnováhu špatným směrem, musí nastat změny v jeho fungování
15:27Lockheed ztrácí výšku. Tajný projekt přistál v červených číslech, stejně jako akcie v pre-marketu
15:24Jakub Blaha o výzvách před Cola-Colou: Vývoj cash-flow, hájení vysokých marží a restart prodejů  
14:38Trh začal Trumpa ignorovat. Investoři hledí do budoucnosti, tvrdí Goldman Sachs
13:52Trumpova cla ukrojila ze zisku General Motors přes miliardu dolarů
13:07Uvadající Evropa vyhlíží největší IPO od Porsche. Švédská Verisure chce získat až 4 miliardy eur  
12:29OpenAI a Oracle rozšiřují AI infrastrukturu v USA o 4,5 GW
11:48Americká skupina Carlyle kupuje původně českou společnost Adastra
11:47Investiční nemovitosti MUSE7 pořídíte pohodlně. Třeba i za bitcoiny
11:31BlackRock: Růst evropských akcií může pokračovat, pokud nedojde k obchodnímu šoku
11:28Koruna je k dolaru podhodnocená o skoro 15 procent, spočetl aktuální Big Mac index od The Economist
10:30Akciová rally se dostala do pozdní fáze před důležitými výsledky a cly  
9:20AstraZeneca investuje v USA 50 miliard dolarů do roku 2030
9:13Rozbřesk: Maďarská centrální banka podrží sazby na atraktivně vysoké úrovni
8:41Universal Music míří na americkou burzu, Fed čelí další vlně kritiky kvůli rekonstrukci a futures jsou v červeném  
6:10FX Strategie: Růstový diferenciál se překlopí zpět k USA, eurodolaru se to nemusí líbit  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Alphabet Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
AT&T Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
Boston Scientific Corp (06/25 Q2, Bef-mkt)
CME Group Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
Edenred SE (06/25 Q2, Bef-mkt)
Freeport-McMoRan Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
General Dynamics Corp (06/25 Q2, Bef-mkt)
Iberdrola SA (06/25 Q2, Bef-mkt)
Koninklijke KPN NV (06/25 Q2, Bef-mkt)
Las Vegas Sands Corp (06/25 Q2, Aft-mkt)
Moncler SpA (06/25 Q2, Aft-mkt)
Moody's Corp (06/25 Q2, Bef-mkt)
NextEra Energy Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
Otis Worldwide Corp (06/25 Q2, Bef-mkt)
Raymond James Financial Inc (06/25 Q3, Aft-mkt)
ServiceNow Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Tesla Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Thermo Fisher Scientific Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
UniCredit SpA (06/25 Q2, Bef-mkt)
7:00Equinor ASA (06/25 Q2)
7:00Thales SA (06/25 Q2)
7:30SSAB AB (06/25 Q2)
7:30Stora Enso Oyj (06/25 Q2)
22:05T-Mobile US Inc (06/25 Q2)
22:10Chipotle Mexican Grill Inc (06/25 Q2)
22:30O'Reilly Automotive Inc (06/25 Q2)