S blížícím se koncem prvního technologického týdne v Londýně je jasné, že se diskuze vedla hlavně o tom, jak evropské technologické inkubátory a huby mohou konkurovat Silicon Valley. Navzdory všemu totiž region ještě nedal vzniknout technologickému gigantu typu Google, Twitter nebo Facebook.
Proč? To je otázka, kterou si klade řada lidí. Jedním z nich je i britský tajemník pro obchod Vince Cable. „Jsme kreativní země s brilantními start-upy. Tak proč nerostou?“ řekl.
Přestože v Evropě stále neexistuje technologická společnost velikosti Google – v hodnotě okolo 370 mld. USD, je zde ohromné množství start-upů s miliardovou hodnotou. Jejich úspěšné příběhy jsou známy na start-up scéně jako „jednorožci“ – a Evropa je podle investiční banky GP Bullhound v jejich vytváření schopnější, než se možná mnozí domnívají.
Ukazuje to také bankou nedávno zveřejněný report, který odhalil, že Evropa dala od ledna 2000 do dubna 2014 vzniknout 30 firmám s hodnotou vyšší než 1 mld. USD. To je zhruba srovnatelný počet, jaký v letech 2003 až 2013 "vyprodukovaly" Spojené státy. Přesto zde existuje významný rozdíl. A tím je celková průměrná hodnota evropských a amerických společností. Zatímco ty evropské v průměru dosahují valuace 3 mld. USD, střední hodnota amerických kolegyň dosahuje zhruba 39 mld. USD.
Otázka pak intuitivně zní - proč se evropské firmy nemohou posunout od valuace okolo 1 mld. USD na desetimiliardové úrovně toliko běžné v USA?
Má to hodně, co dělat s dostupností financování. „Máme vyvinutou síť obchodních andělů, přesto není tak velká a sofistikovaná jako ta americká. Navíc je velmi těžké získat kapitál z banky. Financování expanze v Británii je tak ve výsledku docela komplikované, přesto se to snažíme překonat,“ řekl Cable.
„Tento problém, ale není jen britský, je celoevropský,“ uvádí Pawel Chudzinski, spoluzakladatel Point Nice Capital, což je berlínská venture firma. „Evropa je zkrátka podfinancovaná v oblasti technologií. Na každé úrovni prostě není dostatek peněz,“ dodal.
Evropskému financování technologií hodně uškodila dot-com bublina a s ní spojený propad. Evropští investoři tak na technologický sektor pořád hledí s velkým despektem. Evropské start-upy jsou podle šéfa Google start-up hubu v Londýně pět až desetkrát méně kapitálově vybavené, než ty americké.
Financování v první fázi start-upu není takový problém. Problém je spíše v období mezi prvotním financováním „rodiny, přátel a hlupáků“ a pozdějšími investicemi. Výsledkem toho je, že si britské nadějné společnosti musí chodit pro další kapitál na západní pobřeží USA. Například YPlan získal investice 12 mil. USD od venture společnosti Catalyst Partners. Ale časy se mění, a i britští investoři jsou připraveni investovat do evropských firem ve více kolech jejich rozvoje. Dosud se řada firem stávala obětí fúzí nebo akvizic ze stran větších firem, přičemž významnější přínos pro ekonomiku by měl postupný rozvoj a růst firmy.
Další problém je spíše kulturního rázu. V evropské DNA nekoluje silná tradice sebeprezentace. Britská nesmělost je to, co může dělit řadu firem od miliard britských liber.
Časy se naštěstí mění. Velká různorodost start-upů je fantastická a mnoho lidí, kteří imigrovali do Evropy, začalo svoje vlastní podnikání. Podle pozorovatelů tak zůstává pouze otázkou času, kdy a kde se zrodí evropský Google.
Zdroj: CNBC