Největší odliv zákazníků mezi tuzemskými telekomunikačními operátory za první dvě čtvrtletí 2014 zaznamenala společnost O2. Vyplývá to z analýzy společnosti Tarifomat. „Ze všech výpovědí podaných v prvním čtvrtletí činil podíl této společnosti celkem 46 procent, ve druhém pak 29 procent,“ konstatoval Pavel Černoch ze společnosti Tarifomat. Za výrazným odchodem klientů stojí podle odborníků změna smluvních podmínek O2, která jim začátkem roku umožnila odejít bez nutnosti vyplacení závazku.
O2 opouští nejvíc klientů
Z celkového počtu výpovědí v 1. čtvrtletí 2014 činil podle údajů společnosti Tarifomat podíl zákazníků O2 46 %, T-mobilu 21 %, Vodafonu 28 % a virtuálních operátorů 5 %. Ve druhém čtvrtletí již začalo docházet k proměně trendu, kdy největší odliv zákazníků zaznamenal Vodafone s 31% podílem. V tomto období náležel T-mobilu 23% podíl odstupů, O2 29% a virtuálním poskytovatelům 17%. Třetí kvartál odborníci predikují jako nejkrizovější pro operátora Vodafone. „ V aktuálním třetím kvartálu očekáváme ustálení podílu odlivu zákazníků O2 na hranici 19 %,“ upřesnil Pavel Černoch ze společnosti Tarifomat. „S úbytkem klientů se nyní potýká Vodafone. Z celkového počtu výpovědí ve 3. kvartálu očekáváme 37 % právě ze strany jeho klientů, ačkoliv se to operátor snaží zvrátit urputnou retencí a výhodnými nabídkami,“ doplnil Černoch. Podle něj se pozice Vodafonu v budoucnu jeví jako velmi obtížná, protože má nepříznivý poměr postpaid a prepaid zákazníků a velkou část zákazníků bez závazku. „Ve třetím čtvrtletí navíc proběhne změna obchodních podmínek, kdy budou moci zákazníci odejít bez nutnosti vyplatit se ze závazku,“ prohlásil Černoch.
T-mobile kontroluje pozici jedničky
T-mobile se podle odborníků chová na trhu disciplinovaně, řídí se dlouhodobou strategií a snaží se kontrolovat pozici jedničky na českém trhu. Přírůstky i úbytky zákazníků jsou přirozené a stabilní s lehce rostoucí tendencí v oblasti nových zákazníků. Body operátor ztrácí pouze kvůli méně efektivní marketingové komunikaci, která byla v minulosti velmi aktivní. U virtuálních operátorů zaznamenávají znalci úpadek módní vlny předchozích období, ačkoliv v 1. kvartálu jejich vzestup ještě pokračoval.
„Zvyšuje se množství zákazníků, kteří po předchozím krachu virtuálního operátora, zklamání z nabízených služeb či nulového zákaznického servisu přechází k některému z tradičních poskytovatelů. Obrat tohoto trendu by měl být ve 3. kvartále již velmi výrazný, ze všech podaných výpovědí by měl být podíl virtuálních operátorů 26 %. Ti lepší virtuálové patrně zůstanou, horší však již natrvalo zmizí,“ potvrdil trend Pavel Černoch.
Nejnovější statistiky nezávislého srovnávače Tarifomat rovněž prozradily, ke kterým operátorům zákazníci přecházeli. V 1. kvartálu přešlo 16 % klientů k operátorovi O2, 17 % k T-mobilu, 32 % k Vodafonu a 35 % k virtuálním operátorům. Ve 2. kvartálu letošního roku pak k O2 přešlo 18 % Čechů, k T-mobilu 20 %, Vodafone zvolilo 35 % lidí a virtuální operátory preferovalo 27 % zákazníků. Pro 3. kvartál predikují odborníci 18% podíl nových zákazníků u O2, 24% u T-mobilu, 34% pro Vodafone a 24% podíl pro virtuální operátory.
Analýza toku zákazníků na trhu mobilních operátorů v roce 2014
O2
|
46
%
|
29
%
|
19
%
|
T-mobile
|
21
%
|
23
%
|
18
%
|
Vodafone
|
28
%
|
31
%
|
37
%
|
Virtuální operátoři
|
5
%
|
17
%
|
26
%
|
KAM ZÁKAZNÍCI PŘECHÁZEJÍ
|
1Q
|
2Q
|
3Q*
|
O2
|
16
%
|
18
%
|
18
%
|
T-mobile
|
17
%
|
20
%
|
24
%
|
Vodafone
|
32
%
|
35
%
|
34
%
|
Virtuální operátoři
|
35
%
|
27
%
|
24
%
|
Zdroj: Tarifomat