Z oživujícího se automobilového průmyslu se opět stává zajímavé odvětví, ve kterém o novinky není nouze a výrobci napříč cenovým spektrem se předhánějí v představování nových modelů. Dlouhodobým lídrem a průkopníkem nejmodernějších technologií v segmentu luxusních vozidel je německá automobilka Mercedes-Benz.
Mercedes, patřící do koncernu Daimler AG, se již delší dobou vydává cestou omlazování charakteristických rysů svých modelových řad. Dieter Zetsche, generální ředitel automobilky, dává za příklad model CLA, který vychází z klasického sedanu, avšak svými proporcemi cílí na mladší generaci zákazníků, kteří hledají neotřelý design a neváhají za vůz a jeho výjimečnost utratit nadprůměrnou částku.
Tímto krokem se automobilka pouští hlouběji do přímého souboje se svými hlavními konkurenty BMW a Audi, avšak nezůstává při zemi a na souboj nejen o vteřiny na okruhu, ale i o eura vyzývá mnohem ostřejšího protivníka. Včera v německém Affalterbachu totiž Mercedes-Benz odhalil dlouho očekávané sportovní kupé s názvem GT. Tento model s cenovkou začínající na 100 000 EUR (přibližně 2,7 milionu CZK) má nahradit odcházející model SLS AMG, jehož ceny startovaly na částce 225 505 EUR (přes 6 milionů CZK).
Neznamená to však, že Mercedes jde dolů s kvalitou, bezpečností, nebo snad výkonem svých vozů. Výkon 510 koní produkovaný osmiválcovým motorem ve verzi GT S je tak vážným ohrožením výsostných vod, ve kterých zatím dominuje Porsche s modelem 911 a mnoha jeho variantami, avšak cenovkou atakující téměř 6 milionů CZK. Oficiální prodej modelu GT bude zahájen v říjnu letošního roku, automobilka počítá s prodejem 6500 těchto vozů do roku 2016. Pro porovnání – je to více než dvojnásobek vozů SLS, které kdy automobilka prodala od roku 2010, kdy byl prodej tohoto modelu spuštěn.
V praxi se začíná také projevovat užší spolupráce a synergie mezi samotnou automobilkou a její high-endovou divizí sportovních modelů AMG. GT je teprve druhým modelem, který pro Mercedes vyvíjela čistě divize AMG (po výše zmíněném SLS). Inženýři v AMG se však již delší dobu podepisují na vozech originálně produkovaných samotným Mercedesem – od nejmenšího modelu řady A až po luxusní limuzínu S. Užší spolupráce se projevuje i v číslech. Nyní AMG pro Mercedes upravuje 21 modelů, před pěti lety to bylo 17 vozů. Také prodeje divize AMG se za tuto dobu téměř zdvojnásobily. Za první dvě čtvrtletí tohoto roku AMG dodalo 23 tisíc vozů, ke konci letošního roku tak pohodlně pokoří hranici 40 tisíc, kterou ředitel divize Tobias Moers dříve stanovil.
Zajímavé je také srovnání výkonnosti nových soupeřů na burze. Oba tituly se pohybují přibližně ve stejných cenových relacích, ale zatímco akcie Daimleru od začátku roku 2014 připsaly 2,8 %, titul Porsche poslali investoři dolů o více než 9 %. Pokud bychom vzali v potaz optimální výstup z pozice, investor, který na začátku roku 2014 nakoupil tyto dva tituly, by se mohl těšit maximálnímu zisku z akcií Daimleru ve výši 13 % (maximální ztráta -6,3 %), zatímco u akcií Porsche by zaznamenal zisk ve výši 8 % (maximální ztráta 11,6 %). Na hlavu však oba tituly poráží BMW, které je od začátku roku výše o téměř 6 %.

Do souboje však ještě může promluvit také britská automobilka Jaguar (aktuálně vlastněna indickou společností Tata). Jaguar totiž expanduje svým modelem F-type (nástupce nekompromisního modelu XK) právě do teritoria výše zmíněných supersportů, stejně tak jako v těchto dnech odhaleným vozem XE, který by měl ohrozit například BMW třetí řady či Mercedes C Class.
Zdroj: bloomberg.com