Piloti francouzské letecké společnosti Air France dnes vstoupí do stávky, která během dne zřejmě ochromí polovinu letů těchto aerolinek a dotkne se i pražského letiště. Protestní akce by mohla trvat týden.
Důvodem stávky jsou spory ohledně podmínek spojených s rozšiřováním činnosti nízkonákladových aerolinek Transavia, dceřiné firmy Air France. Odbory se obávají, že plánované rozšiřování by mohlo vést k propouštění a snižování platů.
Air France podle svého víkendového sdělení předpokládá, že bude dnes schopna zajistit 48 procent letů. Stávka se dotkne pražského letiště. Podle jeho vyjádření byl zrušen dnešní večerní let do Paříže a z Paříže.
V prohlášení pozdě v sobotu společnost uvedla, že očekává, že 60 procent z pilotů Air France pondělní stávku podpoří, to je více než 3 800 pilotů, takže rozsáhlé zrušení letů je nevyhnutelné. Leurquin, mluvčí společnosti řekl, že asi 85 000 cestujících bude brzy přijímat e-maily nebo textové zprávy s upozorněním o zrušení letu nebo o zpoždění.
Pan Gagey řekl v rozhovoru pro francouzskou rozhlasovou stanici, že stávka, kterou piloti hrozí, by mohla stát aerolinie až 15 miliónů euro nebo 19,4 mil. dolarů na dodatečných nákladech a ušlém zisku za den.
Hlavní odborový svaz pilotů SNPL vyzval piloty, aby v činnosti ustali od dnešního dne do 22. září. Takto dlouhá stávka pilotů by bylo největší takové narušení činnosti aerolinek od roku 1998.
Lufthanse budou stávkovat piloti také - důvod je jiný
Piloti největších německých aerolinek
Lufthansa vyhlásili na úterý stávku. Protestní akce potrvá od 09:00 do
17:00 SELČ a podle odborového svazu Vereinigung Cockpit (VC) by měla
postihnout dálkové lety, které odlétají z Frankfurtu nad Mohanem. Vedení
Lufthansy zatím na vyhlášení stávky nereagovalo.
"Chceme si touto stávkou vydobýt novou kolektivní smlouvu o důchodovém
programu," uvedl v tiskovém prohlášení mluvčí svazu VC Jörg Handwerg. "Jsme
nuceni k tomuto opatření, protože nám vedení Lufthansy zatím nepředložilo
žádnou kompromisní nabídku," doplnil. Stávku je podle něj ještě možné
odvrátit, pokud aerolinky přistoupí na požadavky pilotů.
Piloti Lufthansy uspořádali v posledních týdnech několik stávek kvůli
dlouhodobému sporu s vedením aerolinek o důchodový program. Podle
dosavadního ustanovení kolektivní smlouvy mohou piloti odejít do penze v 55
letech a firma jim následně vyplácí 60 procent platu do té doby, než budou
mít nárok na starobní důchod. Lufthansa chce hranici pro odchod do důchodu
posunout, zdůvodňuje to tím, že si ve vysoce konkurenčním prostředí letecké
dopravy nemůže dovolit udržet program v současné podobě.
Zdroj: ČTK, Reuters