Hodnotu akcií společnosti Alibaba jsem poprvé odhadoval v květnu letošního roku. Domníval jsem se, že dominance, kterou si firma na čínském trhu užívá, je základem velmi vysoké hodnoty – trh je obrovský, roste a firma dosahuje skutečně vysokých provozních marží. Kombinace vysokého růstu tržeb, udržitelných marží a relativně nízké míry reinvestic mě tehdy vedla k odhadu hodnoty dosahujícímu 145,6 miliard dolarů u celé společnosti a asi 61 dolarů u jedné akcie. Od té doby se hodně změnilo a u mladých firem se značně hýbou i odhady hodnoty. Na počátku září jsem ale na základě posledních čísel z konce srpna nemusel svůj názor příliš měnit. Hodnota akcie mi nyní vychází na 66 dolarů.
Klíčová otázka dnes zní, zda poslední měsíce změnily výhled společnosti na pokračující dominanci a ziskovost. Odpovědět můžeme následovně: „Zatím ne“. Nejde o přesvědčivé „ne“ a důvodem je to, že Alibaba se pravděpodobně bude snažit o průnik na globální trh a bude konkurovat firmám jako , a . Až bude jasné, jaké to přinese náklady, budu muset valuaci upravit a uvidí se, jestli je celkový efekt pozitivní, či negativní. Dnes se mě někteří lidé ptají, zda mám radost z toho, že investiční bankéři dospěli při IPO společnosti k podobnému odhadu jako já v květnu. Pocity z toho mám ale smíšené. Jednak nemám valné mínění o valuacích pocházejících z investičních bank. Přitom je dost dobře možné, že oni i já jsme úplně mimo a skutečná hodnota se od našich odhadů velmi liší. A významným faktem je i to, že bankéři neodhadují hodnotu, ale cenu vhodnou pro IPO.
Pokud je vaším cílem uskutečnění nějakého obchodu, jako tomu je právě u IPO a investičních bankéřů, pracujete s cenou. Chcete-li pro IPO navrhnout tu správnou cenu, musíte mít na paměti několik bodů. Používáte valuační násobky, které mohou ospravedlnit velmi široké rozpětí odhadů. Jestliže máme široké rozpětí odhadů, musíme odhadnout poptávku po akcii. Bankéři tak posuzují, kolik se najde potenciálních investorů, zejména těch velikých. Když na jejich straně cítí velký zájem, pohnou s cenou nahoru a naopak. U dobře naceněného IPO dojde k tomu, že první den obchodování cena vzroste o nějakých 10 – 15 %. Klíčoví klienti si tak přijdou na své, média se akcii věnují s dostatečnou pozorností, akcie získá momentum. Možná to nyní přeženu, ale pokud bankéři přišli u společnosti Alibaba s cenou kolem 155 miliard dolarů, může to naznačovat, že jejich odhad hodnoty se pohybuje kolem 180 až 200 miliard dolarů. Také se zdá, že banky z nějakého důvodu věří, že jejich cena musí být určitým způsobem napasována do valuačního rámce. Takže vytvoří nějaký DCF model. Na jejich obranu je ovšem třeba říci, že tento názor je rozšířený třeba i na soudy.
Roadshow slouží k tomu, aby firma a bankéři mohli akcii představit investorům. Informace zde ale proudí oběma směry a reakce investorů mohou vést banky k tomu, že nabídkovou cenu přehodnotí. Po tom všem bychom se pak mohli domnívat, že cena bude nastavena správně. Ale jak ukazují firmy jako či , je lehké se mýlit oběma směry. Při dané nabídkové ceně se Alibaba zdá být férově naceněnou investicí. Musíme u ní ale překonat obavy spojené se způsobem, jakým je vedena. Nákupem akcie totiž získáte podíl v entitě založené na Kajmanských ostrovech a akcionáři nebudou mít ještě dlouho možnost mluvit do toho, jaké kroky společnost činí. Já sám se zatím spokojím s investicí do této společnosti provedenou přes !. Budu doufat, že i na těchto akciích se projeví kýžené pozitivní efekty.
Zdroj: Blog profesora financí A. Damodarana