Luca Cordero di Montezemolo se ve společnosti Ferrari chopil kormidla v roce 1991. Frima si tou dobou nevedla moc dobře, prodeje byly slabé, finanční stav budil obavy. Montezemolo už byl velmi dobře znám, působil jako asistent Enza Ferrariho a ředitel Formule 1. V roce 1990 měl také na starosti fotbalový šampionát v Itálii. Ferrari šlo tehdy pod hladinu velmi rychle, dnes je globální megaznačkou. Montezemolo je tak dáván za příklad správného vůdce, který dosáhl toho, že červená auta generují rekordní tržby a zisky.
Montezemolo dosáhl obrovského úspěchu, přesto si bude v říjnu balit kufry. Problém spočívá v tom, že Sergio Marchionne, který stojí v čele Automobiles, chce zvýšit prodeje vozů Ferrari, a to možná až na 10 000 vozů ročně (nyní prodej dosahuje asi 7 000 vozů ročně). Montezemolo prosazoval přesně opačný kurz. Chtěl zvýšit výjimečnost vozů Ferrari a hlavně chránit značku i za cenu nižších zisků. Jeho krátkodobý plán předpokládal, že prodeje klesnou. Marchionne říká, že pro všechny platí stejná pravidla a pokud nastane rozpor v názorech, musí přijít změna. Ale ne vždy jde šéfy firmy tak jednoduše nahradit. Tržní materialisté to nikdy nepochopí.
Klíčovou součástí mytologie spojené s Ferrari byla nezávislost této firmy a její ignorování běžných podnikatelských zásad, které šly stranou ve jménu dominance ve sportovní oblasti. Od samého počátku dávala firma na závody více peněz, než by se účetním líbilo. I Montezemolo dokonce kdysi čelil obvinění z toho, že značku ničí. Kritizován byl třeba za model California T, který byl mnohými považován za krok stranou a deklasování toho, co to znamená Ferrari. Nyní jde ale o vůz, kterého se mezi lety 2008–2014 prodalo 10 000 kusů a 70 % jeho kupců jsou novými zákazníky firmy.
Automobiles plánuje v říjnu IPO na New York Exchange. Nemilosrdní kapitalisté pravděpodobně nevidí nic špatného na tom, že Montezemolo nakonec svůj plán neprosadil a sám odchází. Odchází člověk, který byl článkem nepřerušeného řetězu, na jehož počátku stál Enzo Ferrari. Evropské a zejména italské firmy jsou často kultem mužské vůdčí osobnosti. Montezemolo do něj perfektně zapadal. Kdo bude tvořit nová Ferrari nyní?
Zdroj: WSJ