Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Ani mocný Apple (Pay) nebude možná mít sílu vytlačit běžné peněženky

Ani mocný Apple (Pay) nebude možná mít sílu vytlačit běžné peněženky

22.10.2014 11:07
Autor: Pavel Petr, Patria Online

Zkuste si kupovat peníze pouze a jedině prostřednictvím mobilních plateb a zcela jistě zemřete, buď jen tak nebo na předávkování kofeinem. Jedině Starbucks je reálně připraven na opravdové placení telefonem, ostatní jen stěží umožňují platit lidem svým telefonním přístrojem. To se ovšem má brzy změnit s tím, jak Apple uvede do provozu Apple Pay. Apple s ním začne v USA a pak se bude pokračovat dále.

Taková technologie už tady je nějaký ten pátek. A zatím všechny pokusy tento trh nějak rozumně uchopit ztroskotaly. Příliš mnoho firem se snaží utrhnout si dílek z toho koláče. Google Wallet začala fungovat v roce 2011 s velkými fanfárami, ale dlouho pracovala jen v USA. Další tři se také vydali svojí vlastní cestou. Walmart a Target nabízí vlastní systém mobilních plateb, Paypal má také svoje vlastní řešení, i když jeho hlavním zdrojem příjmu jsou online platby. A máme tady též několik nadějných startupů, které se snaží čeřit vodu okolo mobilních plateb – Square, Stripe a další.

Fragmentace trhu mate obchodníky i spotřebitele, kteří zatím nevidí a nechápou co nebo jak by měli celou věc správně uchopit. Z jejich perspektivy současný systém pracuje dobře, protáhnout kartu platebním terminálem nebo jen přiložit z jejich pohledu funguje skvěle. Pro běžné uživatele bude spíše problematické používání nové služby, kde musíte mít aplikaci a uložit si do ní číslo vaší kreditní karty, ale stále nosit tu stejnou kartu sebou, protože většina obchodníků ještě mobilní platby nepřijímá. Pro obchodníka to představuje další náklady spojené s pořízením platebního terminálu schopného takové platby přijmout.

Apple Pay je nadějný kůň, který by mohl být schopný přeskočit všechny překážky a úspěšně doběhnout do cíle. Apple dokázal postavit kompletní ekosystém pro své výrobky, prodej hudby filmů, prodej aplikací apod. Kartové společnosti a banky již dávno souhlasily se zpracováváním plateb v tomto ekosystému za nižší než normální poplatky. Apple Pay bude akceptován napříč USA ve skoro čtvrt milionu obchodních míst, včetně McDonalds, Whole Foods apod. Bohužel Apple zatím neuvedl, kdy bude služba dostupná mimo USA.

Technologii, kterou Apple zvolí pro platby, by mohla pomoci nastavit standardy v odvětví. Jedna cesta je bezdrátová komunikace NFC, kdy si telefon a terminál obchodníka vymění potřebné informace. Jiná je tzv. tokenizace – zařízení si nevyměňují informace o kreditních kartách, ale pouze tzv. tokeny (token – typ digitálního poukazu). To by udělalo podvody mnohem obtížnější.
Apple udělal mobilní platby také méně náročné pro uživatele iTunes. Uživatelé, kteří již používají iTunes, nepotřebují ani zadávat číslo svojí kreditní karty. Jen potvrdí aktivaci mobilních plateb jedním kliknutím svého prstu na displej na druhou stranu. Technologie tokenizace je velmi okouzlující poté co se provalily úniky dat různých společností.

Vše vypadá skvěle, ale ani magický Apple nemusí mít dostatek síly na to, aby dostal tenhle pekelně těžký bombardér jménem „mobilní platby“ do vzduchu. Není totiž jasné, jak budou obchodníci benefitovat z přijímání plateb v ekosystému Apple. Služba nenabízí nižší poplatky ani nějaké dodatečné informace o zákaznících, kteří přišli do obchodu zaplatit touto cestou. Tím pádem mohou odmítnout spolupráci a zákazníci tak rychle ztratí zájem. Samozřejmě early-adopters si určitě Apple Pay osvojí, ale poprask nastane, jestli zjistí, že platba běžnou konvenční kartou je jednodušší.

Takže je dost dobře možné, že placení telefonem se jen zařadí do plejády dalších platebních metod v obchodech. Aplikace Starbucks, která je úspěšná, umožňuje platbu pomocí obrázku, který se načte pomocí skeneru do pokladny. Ukazuje cestu jak zvýšit chuť platit mobilem. Používáním tohoto způsobu nejen zrychlujete prodej, ale můžete získat body, které pak vyměníte za drink zdarma.

Čerpací stanice, obchody s jídlem a hromadná doprava se zdá být také vhodná pro podobné modely prodeje. To může připravit spotřebitele na různé další formy placení. Apple totiž vyvinul zařízení zvané iBeacons, které je v podstatě malý vysílač, který ve své blízkosti dokáže detekovat iPhone schopný zaplatit aniž byste vytáhli telefon z kapsy. Jinými slovy např. platba za městskou dopravu bude vypadat jen jako průchod metrem a váš telefon za vás automaticky zaplatí při vstupu do metra přes turniket nebo při nástupu do autobusu.

Apple Pay může mít dopad mnohem větší, než si dokážeme představit v rozvíjejícím se světě. V rozvinutém světě se nastavují pravidla pro tyto platby, v rozvojovém světě tak mohou přeskočit několik stádií vývoje, kterými jsme si my prošli a výrazně tak urychlit svůj rozvoj bankovnictví, telekomunikací apod.

Je patrné, že Apple Pay má potenciál, ale teprve budoucnost ukáže, zdali mocný Apple dokáže vyvinout takovou energii, aby změnil uvažování spotřebitelů a obchodníků.

Zdroj: The Economist


Čtěte více:

Unipetrol vykázal čistý zisk 1,4 mld. Kč
22.10.2014 8:18
Společnost Unipetrol dnes otevřela českou výsledkovou sezónu, když rán...
Rozbřesk - Trhy mažou ztráty na pozadí spekulací, že ECB bude kupovat korporátní dluhopisy
22.10.2014 9:10
Akciové trhy smazaly většinu ztrát z minulého týdne a rizikové prémie ...
Yahoo v 3Q14 vydělal na prodeji podílu v Alibaba, akcie + 3,8 %
22.10.2014 10:42
Internetový gigant Yahoo zveřejnil včera po zavření trhu na Wall Stree...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
10.05.2024
22:05Warren Buffett výrazněji promluvil do obchodování s Applem  
17:36Likvidita a akcie v letošním roce – jiný a přitom stále stejný příběh
16:58Spotřebitelé čekají vyšší inflaci a kazí tím investorům závěr týdne  
15:15Japonská automobilka Honda zvýšila celoroční zisk o 70 procent na rekord
15:01Počet vážně ohrožených hypoték v USA roste?
13:22Akcie Novavax dramaticky rostou na dohodě se Sanofi na kombinaci vakcíny proti covid-19 a chřipce
12:51Perly týdne: Tři hlavní investiční příběhy současnosti
11:35Výsledky Groupon: Tržby se konečně po 8 letech vrátily k růstu  
10:42Růstový sentiment se drží, přispívá i Čína  
10:12Gen očekává pro fiskální rok 2025 příjmy u 4 miliard dolarů. Roli prezidenta opouští Ondřej Vlček
9:25Nezaměstnanost v ČR v dubnu klesla na 3,7 procenta, volných míst ubylo
9:07Britská ekonomika se ve čtvrtletí vymanila z recese, vzrostla o 0,6 procenta
8:52Evropa míří k pozitivnímu zahájení, podle Spurného je i v Česku ve hře slovenský model sektorové daně  
8:51Rozbřesk: Spotřebitelé začínají (konečně!) utrácet. Korunu povzbudil silný maloobchod, vyhlíží zápis ze zasedání ČNB
8:19USA chystají cla na dovoz elektromobilů z Číny, píše Bloomberg
09.05.2024
22:01Slabý trh práce pomohl trhům  
18:03Zlato a akcie – cykly a trend
16:54Snížení sazeb se blíží, naznačuje BoE. Také data vyzněla příznivě  
16:48Japonská automobilka Nissan téměř zdvojnásobila celoroční zisk
16:05Evropský ziskový motor se s recesí ve zpětném zrcátku roztáčí, stratégové Citi vidí signál k dalšímu zlepšení

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data