Osudy vybraných státem vlastněných leteckých společností v Evropě, které se ocitly v problémech (představenstvo ČSA dnes oznámilo, že spoluvlastník ČSA Korean Air se bude podílet na navýšení kapitálu českého leteckého dopravce; firmy řazeny abecedně):
Alitalia - Společnost, která byla založena v roce 1947, se s problémy potýká několik let. V srpnu 2008 požádala o ochranu před věřiteli, když předtím vláda pozměnila konkurzní zákon, aby tak umožnila záchranu firmy a její převzetí konsorciem investorů CAI. Stát ve "staré Alitalii" vlastnil téměř 50 procent akcií. V lednu 2009, kdy oficiálně začala fungovat "nová Alitalia", konsorcium CAI schválilo prodej 25 procent akcií do rukou největších evropských aerolinií (Air France-KLM již téměř převzala celou Alitalii v roce 2008, spojení ale zkrachovalo na odporu odborů a vlády). Firma ale i poté hromadila obří ztráty a opět se ocitla na pokraji bankrotu. Letos v srpnu Alitalia podepsala s Etihad Airways ze Spojených arabských emirátů dohodu o vzájemném propojení, podle které Etihad koupí ve ztrátové Alitalii 49 procent akcií.
Austrian Airlines - Rakouské aerolinky, které byly založeny v roce 1957, zasáhla finanční krize v letech 2007 a 2008 a vláda nakonec v srpnu 2008 schválila privatizaci 43procentního podílu ve společnosti, který tehdy vlastnila státní holdingová agentura ÖIAG. Na koupi ztrátové letecké společnosti se s vládou nakonec v prosinci 2008 dohodla německá letecká společnost . Evropská komise schválila převzetí v srpnu 2009.
LOT - Polská letecká společnost LOT byla založena v roce 1929 a patří mezi nejstarší na světě. Již několik let je v problémech, loni ale firma poprvé od roku 2008 vykázala čistý zisk díky restrukturalizaci a novým letadlům 787 Dreamliner. Na provozní úrovni však aerolinky zůstaly ve ztrátě kvůli nákladům na reorganizaci, omezení tras, snížení počtu zaměstnanců a silné konkurenci. Společnost již několik let hledá nového investora a polský parlament loni schválil návrh zákona, který otevírá cestu k privatizaci firmy, ve které stát vlastní skoro 70 procent akcií.
Malév - Maďarský letecký dopravce, který byl založen v roce 1946, ukončil provoz v únoru 2012 kvůli špatné finanční situaci, již předtím působil v mimořádném režimu ochrany před věřiteli. Společnost se dostala do potíží po oznámení Evropské komise, že musí vrátit státní pomoc v řádu milionů dolarů, kterou dostala v letech 2007 až 2010. Od roku 1990 se Maďarsko několikrát snažilo Malév prodat, ale proces nikdy nedokázalo úspěšně završit. V roce 2010 maďarská vláda získala zpět 95 procent akcií aerolinek, ale nedokázala pro firmu najít silného partnera.
Olympic Airlines - Olympic Airlines založil v roce 1957 rejdař Aristotelis Onassis, řecký stát je koupil v roce 1974. Aerolinky se však pod vlastnictvím státu potýkaly s finančními problémy a řecká vláda je v roce 2009 zprivatizovala. Loni společnost pod názvem Olympic Air převzaly další řecké aerolinky Aegean Airlines.
Slovenské aerolinie - Bývalý slovenský národní letecký dopravce zahájil činnost v roce 1997. Společnost, v níž stát držel 34 procent akcií, využívala letecký park získaný z Ruska v rámci deblokace ruského dluhu. V roce 2005 se většinovým majitelem SA staly rakouské Austrian Airlines (AUA), které ale později požádaly Slovensko o splacení starých dluhů firmy ve výši 170 milionů slovenských korun (144 milionů Kč). Vláda o tom ale nerozhodla, a tak AUA přestaly Slovenské aerolinie financovat. V roce 2007 přišel bankrot.