Americký gigant dnes po trhu zveřejnil své hospodářské výsledky za 1Q FY15. Klíčová zpráva zní, na úrovni zisku i tržeb společnost překonala konsensuální očekávání a v aftermarketu její akcie připisují 3,7 %.
Tržby |
23,2 |
22 |
18,53 |
25% |
EPS* |
65c |
49c |
62c |
4,8%
|
*diluted, upravený o jednorázové položky (restrukturalizační náklady 1,14 mld. USD, nebo-li 11c) Tržby na úrovni 23,2 mld.
USD odrážejí hned několik přívětivých trendů. Celkově se společnosti dařilo v segmentu komerčních služeb (y/y + 10 % na hodnotu 12,3 mld. USD). V popředí tohoto segmentu se pak odehrává minipříběh, který úspěšně mapuje klíčovou snahu (i dalších společností) v oblasti softwarových služeb – cílení na model distribuce cloudových produktů. V případě to například znamená daleko větší rozmach platformy Azure pro prostředí webových aplikací či pokračující růst poptávky po kancelářském balíčku Office 365, které svorně fungují na cloudové principu. tedy poměrně úspěšně reaguje na stupňující se trend poptávky zákazníků po online přístupu k poskytovaným službám, namísto po tradičních softwarových balíčcích. Kromě efektu na tržbách se tato snaha vyplácí také směrem k ziskovým úrovním, když segment komerčních služeb oproti q/q zvýšil dosaženou hrubou marži.
Co se týče druhého klíčového přispěvatele tržbám – segmentu hardwarových zařízení a zákazníků (D&C) – právě zde předvedl vysoce nadstandartní růst.
Tržby stouply meziročně o 47 %, což je však z velké většiny dáno zařazením produktů do portfolia společnosti (o tom až později). se nadále daří udržovat své postavení v oblasti kancelářských systémů Office, a také úspěšně prosazovat své cíle na poli herních hardwarů. V tomto směru se daří herním konzolím Xbox (y/y + 102 %), které by podle informací WSJ již brzy měla doplnit videohra Minecraft (a mnohé další), kterou by mohl získat po dokončení plánované akvizice švédského podniku Mojang. S jeho pomocí by se pak americký gigant pokusil o navýšení marží. Právě hrubá marže je pak v divizi herních konzolí příjemných překvapením. Mezikvartálně totiž stoupla o 6 %, což je v prostředí sílící konkurence na trhu přívětivý počin.
Teď už však více k divizi mobilního hardwaru spadající do segmentu D&C. Pod ní se skrývají zařízení značky , u které pokračuje již dříve avizovaná restrukturalizace. Její náklady se do hospodaření v prvním čtvrtletí FY15 promítly negativní hodnotou 1,12 mld.
USD. Celkový restrukturalizační plán pak počítá s náklady v rozmezí 1,1 mld. – 1,6 mld.
USD. Zbytek případných nákladů spojených s restrukturalizací by se pak do hospodaření promítnul ve druhém čtvrtletí.
Když se přesuneme na ziskové úrovně, malinko zklame překvapivě vyšší hodnota nákladu na prodané výrobky. Ta dosáhla 8,3 mld.
USD, přestože avizoval hodnotu v rozmezí 7,5 - 7,9 mld.
USD. Mírně nad plánem skončily také provozní náklady (OPEX), u kterých však sám avizoval možné odchýlení v případě započtení vyšší míry restrukturalizačních nákladů. S ohledem na meziročně vyšší náklady růst provozního zisku (očištěného o jednorázové náklady na restrukturalizaci) o 10 % vděčí vyšší úrovni realizovaných tržeb. Čistý zisk na akcii pak upravenou hodnotou 65c příjemně překvapil.
Co se týče následujících měsíců, za pozornost stojí hned několik faktorů. Jedním z nich je výkonnost mobilní divize (Nokia), která se snaží kromě high-end trhu cílit také na nízkonákladovější oblasti v Asii a Číně (například model 130 za přibližnou cenu 20 EUR). Z těch pochopitelně plyne menší marže a klíčovou roli tak hraje kromě prodaného objemu i nákladová úspora, na které v rámci restrukturalizačních plánů usilovně pracuje. V jejich souvislosti tak bude zajímavé sledovat, jaké hodnoty celkové náklady ve výsledku dosáhnou. Oku investora by pak neměl uniknout ani další vývoj v cloudových řešeních softwarových systémů či další vylepšení marží v divizi herních konzolí.