Data, data, data a ještě jednou data. To je to, co je ve věku informačních technologií může rozhodnout o bytí a nebytí vaší nebo jakékoliv jiné firmy.
Fenomén dat se dostává do všech oblastí našeho konání, protože společnosti nachází zdroje a způsoby jak sledovat, měřit a analyzovat nasbíraná data o svém byznysu. Díky vytěžení těchto dat dokáží firmy doslova „vyždímat“ nové tržby z ničeho.
Subjekty na trhu se odvracejí od deskriptivních analytik k těm prediktivním a dokonce real-time analýzám, tak aby ti v předních líních byli schopni dělat jednoduchá a správná rozhodnutí přímo na místě.
Výrobce sportovního vybavení „Under Armour“ chce instalovat senzory do kraťasů. John Deer, výrobce traktorů, chce integrovat do traktorů software schopný komunikovat se senzory na poli. Reporting bude prováděn stažením dat do smartphonu. EMI Music, chce svůj marketing jednotlivých producentů postavit na datech z databáze milionů milovníků hudby, na dotaznících a informacích ze serveru Spotify.
Nové technologie se hrnou napříč ekonomikou. Těžko hledat místo, kde se sběr dat pro další využití díky novým technologiím nebude prosazovat.
Je těžké předčasně soudit celý segment, ale podle Harvard Business Review společnosti z první třetiny podle úspěšnosti dělaly rozhodnutí na základě dat a byly o více jak 5 % produktivnější a o 6 a více procent profitabilnější než jejich soupeři na trhu.
Studie IDC zjistila, že využitím prediktivních analýz a prací s Big Data analýzami firmy snadněji dosahovaly očekávaných výsledků svých projektů než ty, které tak nečinily. Takže měřit, zjišťovat, sbírat data o čemkoliv se určitě vyplácí.
Avšak pro některé společnosti to představuje problém. Dat je tolik, jsou složitá, nebo tak rozdílná, že je nedokáží uspořádat a vydolovat z nich smysluplný závěr.
Jak participovat na budoucích trendech?
V současné době jsou na trhu dvě cesty. Investice do zavedených značek, které mají služby typu „Big Data“ jako svoje oddělení nebo divize. Tedy jako jednu ze svých dalších aktivit. To má samozřejmě dva efekty. V dobrých časech nemusí akcie společnosti performovat tak, jako kdyby divize byla samostatná a měla svou vlastní akcii.
Na druhou stranu, nic není jisté a proto koexistence s dalšími divizemi, které mohou pomoci s počátečními porodními bolestmi celého segmentu, nejsou na škodu. Hovoříme zde o takových jménech jako Oracle, , , nebo , který má svou divizi Web Services.
Druhou cestou je investice do méně známých mladších firem, které si třeba v nedávné době prošly IPO a rozkoukávají se na trhu.
Příkladem úspěšného IPO může být například společnost FireEye (FEYE). Ta měla velmi úspěšný start na burze. Přestože se firma zabývá kybernetickou bezpečností a na první pohled nemá s Big Data nic moc společného, tak ve svém konání vychází z masivních analýz velkých objemů dat. Pak už je obrázek poněkud jasnější.
DataWatch (DWCH) – další společnost ze segmentu. Malá společnost, která šla na burzu už v roce 1992. DataWatch se specializuje na vývoj, produkci, propagaci svých nástrojů pro reporting, datové analýzy, integraci dat do sobe a zjednodušující reporting pro vedení společnosti.
Další je například společnost Teradata (TDC) – ta se zabývá čistě datovou analýzou, včetně dodání hardware, software, zapojení datových skladů a dalšího vybavení. Jejich řešení je vhodné pro společnosti, které stojí o celkovou integraci dat napříč firmou. V poslední době jsou Teradata na nákupu a pořídily dvě firmy z podobným předmětem podnikání.
Existuje poměrně rozsáhlá plejáda společností, které svým předmětem podnikání zapadají také do segmentu „Big Data“. Jmenovat můžeme ještě Splunk (SPLK), Tibco Inc. (TIBX.O) nebo Tableau (DATA) a řadu dalších.
Zdroj: IDC, Bloomberg, Reuters