S padajícími cenami ropy padá také cena pohonných hmot leteckých společností. Je tedy pravděpodobné, že v tomto čtvrtletí předvedou aerolinky lepší než očekávaná čísla.
Za druhé je pravděpodobné, že zvýší svůj odhad na dosažený zisk v roce 2015 o možných dalších 25 %. Opět hlavním motorem bude levnější palivo a pokračující křehký ekonomický růst. Další rok by měli klienti aerolinek utratit zhruba 1 % HDP pouze na leteckou dopravu. To by mohlo představovat 820 mld. USD v roce 2015. To by představovalo růst o 7 %, nejlepší růst od roku 2010 a výše než průměr 5,5 % růstu za posledních 20 let.
Řada CFO leteckých společností očekává nárůst počtu cestujících během následujících 12 měsíců díky nižším cenám letenek na úrovních někde z roku 2010 nebo 2011.
Dost bude záviset, jestli bude pokračovat cenová válka na ropě a může se tak dostat i na dostřel k 40 USD za barel. Za předpokladu klidného vývoje by mohla průměrná cena ropy v roce 2015 dosáhnout na 85 USD za jeden barel. Bylo by to tak poprvé pod 100 USD od roku 2010. Ovšem všechny efekty, které dnes zažíváme, se neprojeví hned, proto lze čekat větší dopad spíše v příštím roce.
Z regionálního hlediska na tom nejsilněji jsou aerolinky v Severní Americe. Mají nejvyšší čistý zisk po zdanění očekávaný pro rok 2015 a to 13,2 mld. USD. To by představovalo marži na úrovni 6 %, která by byla vyšší než ta nejvyšší v roce 1990. Letos se očekává slušných 11,2 mld. USD zisku.
Evropské letecké společnosti jsou na tom hůře, letos by mohly předvést zisk na úrovni 2,7 mld. USD. Pro příští rok se očekává čistý zisk někde na úrovni 4 mld. USD. Firmy dusí velmi konkurenční prostředí na krátkých letech, kde si stále větší díl trhu utrhávají nízkonákladové společnosti. Evropské aerolinky navíc podléhají vysokým nákladů spojených s regulací. Výsledkem jsou slabý výkon a rozpačité očekávání investorů do budoucna.
Asijské aerolinky by měly posunout svůj zisk na 5 mld. USD v roce 2015 ze současných 3,5 mld. USD očekávaných v roce 2014.
Letecké společnosti masivně investovaly do nových letadel. V příštím roce se očekává, že by mělo být doručeno zhruba 1 700 nových letadel různým aerolinkám ve světě. Celkové investice do nových strojů představují částku 180 mld. USD. Zlepšující se ROIC dal aerolinkám důvěru tak masivně investovat.
Druhým faktorem je efektivita nových strojů. V době vysokých cen nad 100 USD za barel hledaly aerolinky možnost, jak snížit svoje náklady. Proto začaly nahrazovat méně efektivní stroje těmi novějšími.
Rychlost obměny se teď dozajista zpomalí s propadem cen ropy. Dává to šanci aerolinkám se nadýchnout. Na druhé straně může to znamenat snížený zájem o produkty a Airbusu pokud by ceny ropy zůstaly nízko na delší dobu.
Počet letadel by měl koncem roku 2015 dosáhnout bez pár strojů 27 000 kusů celkově s 3,7 miliony sedadel. Průměrný počet sedadel v jednom letadle je v roce 2014 136 sedadel a v roce 2015 by měl vzrůst na 139 sedadel na letadlo.
Několik zajímavých aerolinek
American Airlines Group Inc. by mohla v roce 2014 vykázat zisk na akcii někde na úrovni 4,807 EUR. Tržby by mohly dosáhnout k 42,89 mld. EUR. Pokud by tomu tak skutečně bylo. Zaznamenaly by tržby meziroční růst přes 6 %.
bojuje o to, aby se vyhrabala ze ztrát. Letos by měla vykázat aerolinka ztrátu někde kolem 1,24 EUR na akcii při tržbách kolem 24,97 mld. EUR. Podle odhadů se počítá s tím, že by se měla vrátit do zisku již v roce 2015 a vykázat tak zisk na akcii 0,889 EUR při tržbách někde kolem 25,7 mld. USD.
Deutsche AG očekává, že by za celý rok 2014 mohla doručit zisk na akcii ve výši kolem 0,975 EUR a 30,182 mld. EUR na tržbách. Jednalo by se tak o růst zisku o 45 % meziročně a 0,51 % u tržeb. Akcie se aktuálně obchoduje za 14,1 EUR.
Zdroj: Bloomberg, IATA, Reuters