Během posledních několika měsíců cena ropy byla sražena pod 60 dolarů za barel. Matně vzpomínám na ceny, které byly nad 100 dolary a někdy i výše než 120 USD za jeden barel. Během těchto propadů jsme mohli sledovat i jak se ceny akcií Motors lehce propadly. Svého vrcholu dosáhly začátkem září a pak začaly oslabovat na současných 225 USD za jednu akcii.
Má opravdu nižší cena ropy vliv na byznys elektrických vozů? Tady se krátkozraká optika nemusí vyplatit. Ti kdo uspějí, koukají do delší budoucnosti, než je jen rok 2015. nyní prodává pouze jeden vůz za cenu 70 000 USD a reálná cena vozu se tak může šplhat výše, protože si řada zákazníků doobjedná spoustu vylepšení, takže se můžeme snadno dostat nad 100 000 USD. To z auta, které jinak provozně stojí zlomek toho co konvenční vůz, dělá poměrně nedostupné zboží pro většinu lidí. Pokud drahá ropa netlačila lidi nakupovat hlavně elektrická vozítka, tak levná ropa nebude zájemce o elektromobil ani odhánět. Jinými slovy, ti co si ho pořizují, si ho nekupují, aby ušetřili na účtu za naftu.
V následujících několika letech přijde , nebo alespoň chce, s vozem Model 3, který by měl být schopný ujet 320 km na jedno nabití a startovací cenovka by měla být na 35 000 USD. Tohle je cíl, ne záruka. Ale i tak by takové vozidlo mohlo směle konkurovat řadě 3 od s tím, že Model 3 bude jednodušší obsluhovat, protože si ho doma nabijete ze zásuvky a vaše náklady na provoz také poklesnou. A závodníky také potěší, protože elektromotor má lepší akceleraci.
Tím největším a nejdražším dílem na celém autě je dozajista systém baterií. V delším horizontu by cena měla poklesnout i s tím, jak si staví svojí vlastní gigatovárnu na baterie. Dá se tak očekávat, že se elektrovozy stanou konkurenceschopné, levnější a ekologičtější než jsou dosud. A i kdyby cena ropy zůstala, pravděpodobně stále bude levnější jezdit elektromobilem.
To neznamená, že by cena ropy byla úplně mimo mísu jako faktor ovlivňující poptávku po elektrických vozech. Ale motiv pohodlnosti obsluhy může dramaticky změnit zájem o takové vozy. Navíc pokud prvotní pořizovací náklad bude srovnatelný s běžným vozem osazeným vznětovým motorem.
Navíc není jediná, kdo jde cestou elektrických vozů. Své vyvíjí , Mercedes, , i . Ale je zatím o několik koňských délek vpřed se sítí stanic a automobilů schopných jezdit i na větší vzdálenosti. To je rozdíl mezi Teslou a zbytkem.
Existuje určitý limitovaný objem zákazníků, kteří si mohou dovolit koupit auto nyní v hodnotě 100 000 USD. Ale v okamžiku, kdy cena poklesne na avizovanou třetinu. Otevře se elektrický trh mnohem většímu množství potenciálních zákazníků, a pokud bude síť super-nabíječek již postavená, pravděpodobně nebude argument proti pořízení elektromobilu.
Závěrem lze říci, že ropa je faktor, který ovlivňuje preference spotřebitelů, ale v této brzké fázi ve které je, nemá takový vliv. Ti, co elektromobil chtějí teď a mají na to, si ho koupí, ale ne protože cena ropy byla vysoká nebo je nízká. Ale kvůli jiným důvodům. Později s klesající cenou bude cena ropy mít paradoxně větší váhu s tím, jak elektromobil bude dostupnější větším masám, které musí více hlídat rodinný rozpočet.
Zdroj: Bloomberg