Do „bojů“ výsledkové sezóny dnes zasáhla také automobilka Fiat (FCA). Ta ve 4Q loňského roku meziročně zvýšila své tržby o 13 % na 27,1 mld. EUR (konsensus počítal s 27,5 mld. EUR). Počet prodaných vozů vzrostl o necelá 4 % na 1,215 mil. ks, což při pohledu na rychlejší tempo růstu tržeb poukazuje na trend rostoucího zájmu o prémiové (dražší) vozy. V tomto směru pak rok 2014 zastihl ve výborné formě především divizi Maserati, jejíž tržby y/y stouply o 67 %. Příklon k luxusnějším vozům dokumentuje také EBIT marže, která vyšplhala na 3,9 %, když za celý rok činila 3,35 %. Potud tedy výsledky nezavdávají vyjma mírného zaostání na top-line úrovni důvod k přehnaným obavám.
V případě FCA hraje důležitou roli otázka zadlužení, jehož výši se výrobce zavázal výrazně snížit. Čistý průmyslový dluh mezikvartálně klesl o 3,6 mld. EUR na 7,7 mld. EUR. Sama automobilka avizovala závazek snížit své zadlužení o 4 mld. EUR, proces tedy zdá se zdárně proběhl. Co víc, FCA pro snížení svého zadlužení hodlala 1 mld. EUR získat odštěpením divize Ferrari a následným úpisem jejích akcií na burze. V současné chvíli tak prostředky z prodeje podílu ve Ferrari mohou proudit takříkajíc do kapes společnosti, namísto na umoření části dluhu. Pro další rok tak FCA ohlásila, že by se čistý průmyslový dluh měl ustálit v rozmezí 7,5 – 8 mld. EUR. I v oblasti zadlužení tedy společnost představila poměrně sympatický posun ve svých zamýšlených plánech.
Pro příští rok automobilka počítá s prodejem ve výši 4,8 – 5 mil. ks vozidel (y/y +5 %). Tržby by měly vyšplhat na 108 mld. EUR (y/y 12,5 %). Opět je tak patrné, že sama společnost předvídá přesun poptávky směrem k prémiovým vozům (Alfa Romeo, Jeep, RAM, Maserati). EBIT by se měl pohybovat na úrovni 4,1 – 4,5 mld. EUR (mírně nad tržním odhadem). Marže by se tak měla posunout o nižší desetiny procent výš. Celkově by pak přesunu k dražším modelům a zlepšení spotřebitelské poptávky měla v letošním roce nahrát také nižší cena ropy (potažmo benzinu), která vylepší disponibilní důchod domácností. Dobrou zprávou je v případě FCA také geografické rozvrstvení portfolia. Především na severoamerický trh cílící modely (modely , které jsou na zdejším trhu čtvrtou nejprodávanější značkou, či Alfa Romeo) by kromě pozitivního vlivu ropy měly těžit i z dalšího růstu především amerického hospodářství.
Dnešní informace z dílny FCA potvrdily slušné vyhlídky společnosti, o kterým jsme diskutovali před třemi týdny (více ZDE). Samozřejmě je po takřka 20 % zhodnocení, které od poslední diskuze akcie připsaly, na místě případný vstup do pozice zvážit dvojnásob…