bude v Modelu S už brzy používat zařízení, která budou například schopna navigovat auto při předjíždění, aniž by do procesu musel zasahovat řidič. Ten pouze aktivuje celý proces tím, že zapne blinkr. To informuje systém o tom, že může auto předjet a také o tom, že řidič považuje tento krok za bezpečný. Celé se to může zdát jako detail, ale výrobcům automobilů to pomáhá řešit právní problém. Do aut je totiž zabudován rostoucí počet autonomních prvků a regulátoři i pojišťovací společnosti se kvůli tomu snaží o jasné vymezení toho, kdo by byl zodpovědný za případnou nehodu či srážku s chodcem. V tomto ohledu je aktivace blinkru řidičem rozhodující, protože přenáší zodpovědnost právě na něj.
V současné době existují asistenční systémy, které například pomáhají se zaparkováním auta. Obvykle však vyžadují aktivní zapojení řidiče. Tam, kde tomu tak není, není jasný ani právní rámec, který by se týkal případných škod a havárií. Bryant Walker Smith z University of South Carolina k tomu říká: „Tesla se pouští do neprozkoumané oblasti automatizace, kde část úkolu plní člověk a část počítač.“ Použití blinkru je ale známkou toho, že lidé jsou do procesu stále zapojeni. Kdyby tomu tak nebylo, vozidlo by mohlo být považováno za plně autonomní. pracuje i na systému předjíždění, který spolupráci řidiče nevyžaduje. Zatím ovšem firma tají detaily a pouze informovala, že „nově přicházející autopilot potěší řidiče Modelu S prvky, které zvyšují bezpečnost i radost z jízdy“. Sám Elon Musk tvrdí, že nový systém zvládne většinu činností, které řidič během jízdy na silnici provádí.
Nový systém bude k dispozici pouze pro vozy, které byly vyrobeny od října a mají potřebné senzory. Smith tvrdí, že tímto krokem „tlačí na hranice právních definic“. To, že řízení auta bez řidiče je technicky možné, neznamená, že je právně v pořádku. Například v New Yorku musí mít řidiči za jízdy alespoň jednu ruku na volantu. Řada jiných států zakazuje telefonování za jízdy. Smith ale poukazuje na to, že vůči řidičům a jejich pozornosti panuje obecně velká důvěra, nicméně v některých případech tato důvěra nemá pevný základ.
Zdroj: WSJ