Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Když hodně objednávek je někdy příliš ... příběh Airbusu a Boeingu

Když hodně objednávek je někdy příliš ... příběh Airbusu a Boeingu

16.06.2015 13:16
Autor: Pavel Petr, Patria Online

V Paříži včera začal letecký aerosalon, kde hlavní slovo budou hrát dvě značky a to Boeing (BA US) a Airbus (AIR FP). Zájem o jejich letouny potvrzují již ohlášené kontrakty, které rozšíří už tak rozsáhlý seznam nevyřízených objednávek letadel (tzv. backlog).

Airbus ke konci května eviduje na svém backlogu 15 496 letounů, kdy největší podíl na tom má letounu A320, což je letounu s jednou uličkou uprostřed vhodný pro krátké a středně dlouhé lety. V posledním kvartále dodal Airbus svým zákazníkům dohromady 134 letounů.

Naproti tomu americký Boeing dodal v prvním čtvrtletí letadel 184, což je meziročně zlepšení o 14 %, když u Airbusu je to přesně naopak, meziročně dodal méně letadel.

Nicméně v objemu nezpracovaných objednávek je na tom Boeing podobně. Jen pro letoun 737 MAX registruje 2700 objednaných letadel. Celkově backlog Boeingu dosahuje přes 5 700 letadel ke konci 1Q15.

A že by se situace v nejbližších čtvrtletích měla výrazně zlepšovat nenapovídá ani právě započatá akce v Paříži. Očekává se, že by Airbus a Boeing na show mohly uzavřít další kontrakty na více jak 200 letadel.

Indonéské aerolinky Garuda již objednaly 60 Boeingů 787-9 Dreamliner a 797Max v hodnotě 11 mld. USD a 30 Airbusů A350XWB za 11 mld. EUR. Hned v závěsu jsou Qatar Airways s objednávkou 14 Boeingů 777 v hodnotě 4,8 mld. USD.

Příliš velký backlog?
Je sice krásné, že společnosti mají zajištěnou produkci na minimálně několik let dopředu, ale mamutí rozměry nakupených objednávek mohou odrazovat další zájemce. Aerolinky za A ví, že svá letadla nedostanou v dohledné době, protože Boeing a Airbus prodávají x krát víc strojů než jsou schopni vyrobit. A za B začínají stále více zohledňovat časový rámec, kdy letadla dostanou, protože za jednu dekádu se může situace na trhu změnit a nové technologie mohou být také jinde.

Podle Tom Captaina z Deloitte však aerolinky již na velký objem nezpracovaných objednávek zareagovaly zvýšením svých produkčních kapacit mezi léty 2011 a 2014 o 18 %. Airbus otevřel nové produkční kapacity v Číně a v Mobile v Alabamě. Zatímco Boeing začal vyrábět nově letadla v Jižní Karolíně, kde se specializuje na svůj model Dreamliner.

Řešení je uvnitř, ne ve vnějším prostředí
Nižší objem objednávek v poslední době mohl dát oběma firmám možnost nadýchnout se a snížit objem nezpracovaných letounů. V delším horizontu se situace nemusí zlepšit, už teď je cítit, že Asie je hladová po dalších přepravních kapacitách. Do deseti let se má Čína stát největším leteckým trhem na světě a co do objemu přepravy se má pacifická oblast stát lídrem do roku 2034.

Jedinou rozumnou odpovědí na takový vývoj ze strany výrobců je zaměření se na produktivitu a zvyšování produkčních kapacit. Boeing už ohlásil, že se chce v roce 2018 dostat na standardní produkci 52 letounů typu 737 za měsíc, tedy 156 letounů za čtvrtletí.

Airbus již na začátku roku 2017 chce posunout svou produkci modelu A320 na 50 kusů měsíčně. Včera Airbus ještě potvrdil, že sleduje a analyzuje možnosti, jak dosáhnout ještě vyššího počtu letounů vyprodukovaných za měsíc.

Zdroj: firemní data, Goldman Sachs, BI, Yahoo Finance


Čtěte více:

Jeb for President
16.06.2015 12:18
"Země kráčí špatným směrem," řekl Bush o nynějším vývoji v USA, kdy v ...
Řecko vládne trhům
16.06.2015 11:13
Malá země na jihu Evropy již půl roku drží trhy v napětí a (spolu)urču...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
06.09.2025
8:23Víkendář: Investory příliš ovlivňuje jejich paměť
05.09.2025
22:06Wall Street: Boj mezi strachem z recese a nadějí na nižší sazby  
17:01Více než 10 let po krizi v eurozóně: Kdo je dluhový „premiant“ a kdo zaostává?
15:39Tvorba nových pracovních míst v USA se zastavuje, rostou spekulace na razantní Fed  
15:19Broadcom posiluje díky novému AI zákazníkovi a výrazně lepšímu výhledu tržeb  
13:56Jeden bilion dolarů. Tesla nabízí Muskovi bezprecedentní odměnu
12:57Perly týdne: Bitcoinové zklidnění, nezastavitelná NVIDIA
11:18Broadcom spolupracuje s OpenAI na výrobě AI čipu, akcie po výsledcích vystřelily o 9 %
11:00ČEZ, a.s.: Oznámení o výplatě úrokového výnosu
10:53Slabý trh práce - je to dobře, nebo špatně? Trhům se před důležitými daty daří  
10:06Jan Bureš: Maloobchod zvolňuje tempo, spotřeba však dál poroste
9:03ČEZ koupil firmu Gas Distribution, která rozvádí plyn na jihu Čech a na Vysočině
8:54ČEZ, a.s.: Vnitřní informace - Skupina ČEZ kupuje společnost Gas Distribution provozující plynovou distribuční soustavu na jihu Čech a v části Kraje Vysočina
8:54Trump snížil cla na japonské automobily, ČEZ kupuje distribuční síť od E.ON. AKcie zahájí pozitivně  
8:40Rozbřesk: Inflace v srpnu lehce zvolnila na 2,5 %, ČNB však sazby měnit nebude
6:54Míří USA ke státnímu kapitalismu prorostlému korupcí?
04.09.2025
22:03Čtvrteční obchodování na Wall Street v zeleném tónu, nicméně s mírou opatrnosti  
17:31Relativita investičních bezpečných přístavů a dluhová dynamika Evropy
15:40Z léku na obezitu naděje pro mozek. Novo Nordisk testuje pilulku typu Ozempic proti Alzheimerovi  
15:13Příjmy rozpočtu přesáhnou plán, u výdajů se ale naplňují rizika, varuje Národní rozpočtová rada

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data