Aktualizováno Dnes ráno reportoval své výsledky nízkonákladový dopravce číslo jedna - Ryanair. Zisk aerolinky se vyhoupl o 25 % na 245 milionů EUR, proti stejnému období loňského roku. Zisk na jednu akcii dosáhl 0,179 EUR a roste tak meziročně o 26 %. Zároveň tento EPS překonává očekávání trhu (o 6 %), které bylo nastaveno na 0,168 EUR.
Počet přepravených cestujících se také zvýšil a to o 16 % na 28 milionů kvůli silnému load faktoru, který vzrostl o šest procentních bodů na 92 %. Tržby společnosti rostly na 1,65 miliardy EUR z 1,49 mld. EUR v loňském roce. To představuje nárůst o 10 %. I přes tento pěkný výkon zaostávají za očekáváním o 1,2 %. Čistá marže vzrostla o dva procentní body na 15 %.
Šéf firmy O’Leary řekl, že dobrého výsledku firma dosáhla díky několika faktorům - 91 % letů Ryanair přistálo na čas, program “Always Getting Better” (dále jen AGM) ve kterém firma vyjadřuje závazek k určitým hodnotám typu - nejnižších cen, priority bezpečnosti, závazku udělat cestu maximálně skvělým zážitkem, apod. Asi nejpádnějším důvodem pro dobrý výkon je dobrý finanční management v důsledku čehož poklesly náklady na jednotku o 7 % a Ryanair tak mohl nabídnout ještě nižší ceny letenek.
Průměrná cena letenky se propadla o 4 % na 45 EUR kvůli slabším Velikonocím, slabším dubnovým víkendům a v neposlední řadě nižším objemu checked-in zavazadel kvůli akci na druhé carry-on zavazadlo zdarma.
Ryanair do konce roku rozšíří svojí letku ke konci roku na 340 strojů (tedy o dalších 31 strojů) typu 737-800, zároveň oznámil, že opouští základny v Kodani a Billundu. Namísto toho otevře základnu v Německu, kde má 5 % podíl na trhu a očekává jeho další růst.
V rámci již zmíněného programu AGM snížila firma poplatky za přepravu sportovního vybavení a připravila novou verzi mobilní aplikace, která má zlepšit průběh cesty cestujícího. Osobně jsem aplikaci měl možnost vyzkoušet a vše probíhá elektronicky tedy bez problémů.
Ryanair využívá hedgingu na ceny pohonných hmot. V současné době má 90 % potřebného paliva pro rok FY16 s průměrnou cenou 91 USD za barel. Ryanair samozřejmě nemohl nevyužít propadu cen ropy a již nyní má zahedgeovaných 70 % veškerých pohonných hmot pro FY17 na průměrné ceně za jeden barel 66 USD. To představuje značné úspory, které firma realizuje v roce 17 ve výši až čtvrt miliardy EUR.
Ryanair při svém financování letadel využívá nízkonákladových eurobondů a zároveň hedguje dolarové kapitálové výdaje. Tyto operace mu i nadále umožňují provozovat své spoje nad Evropou za velmi nízkých nákladů, což je v kontrastu s ostatními leteckými přepravci v regionu.
Ryanair v červenci souhlasil s prodejem 29,8 % podílu v Aer Lingus společnosti AIG, protože účel Aer Lingus pro Ryanair ztratil smysl se zavedením AGM programu, který je zaměřen právě na střední cenovou třídu na kterou cílí i Aer Lingus. Pokud se operace povede transakce by měla být dokončena do září.
Rozvaha aerolinky zůstává nadále stabilní s objemem čisté hotovosti 550 mil. EUR (v březnu 364 mil. EUR). Ryanair poskytl i nové informace o zpětném odkupu - firma ve kvartále nakoupila akcie za 195 mil. EUR.
Výhled
Firma očekává, že i nadále bude zvyšovat objem počtu přepravených cestujících. Zároveň očekává, že na trhu dojde k silné tržní odezvě kvůli agresivnímu pricingu letenek společnosti s tím, jak budou ostatní firmy bránit tržní podíly. Proto Ryanair nemá jasnou představu, jak zimní sezóna zamíchá s čísly ve výkazech a výnosech na jednotlivé lety.
Co je jisté, že Ryanair bude pokračovat v soustředění na jednotkové náklady, které mají propadnout o 3 %. Ceny paliva mají přinést další úspory na jednotku.
Ryanair dodává, že je ještě brzy na to stanovit výhled pro celoroční výsledek společnosti.
Akcie společnosti reagují na výsledky firmy propadem o 2,35 % na 12,03 EUR.
Zdroj: firemní data, Bloomberg