Prodej nových osobních a lehkých užitkových automobilů ve Spojených státech v září díky levnému benzinu a nízkým úrokům z půjček vzrostl meziročně o zhruba 16 procent. Ke vzestupu přispěl i kalendářní posun, kvůli němuž odbyt v srpnu naopak mírně klesl. Skandál kolem emisí naftových vozů německého se na prodeji vozů značek projevil zatím jen málo.
Odbyt vozů největší americké automobilky (GM) se zvýšil o 12,5 procenta, americká dvojka pak prodala o 23 procent více aut než před rokem. Prodej vozů italsko-americké skupiny Fiat se zvýšil o 13,6 procenta.
odhaduje, že celoroční tempo prodeje aut všech značek na celém americkém trhu dosáhlo v září 18,3 milionu, což by bylo nejvíce od června 2005, kdy tento ukazatel překročil 20 milionů prodaných vozů. V srpnu zůstalo roční tempo i přes mírný meziroční pokles prodeje na vysoké úrovni 17,8 milionu aut.
Americký automobilový trh tak nadále směřuje ke svému nejlepšímu roku za 14 let. I v září jeho růst vedly nákupy velkých sportovně-užitkových vozů (SUV) a pick-upů, které využívají levného benzinu a nízkých úrokových sazeb. Americká centrální banka (Fed) v září odložila zvyšování krátkodobých sazeb z nynější úrovně těsně nad nulou.
K zářijovému vzestupu prodeje aut přispěl i kalendářní posun. Tradičně vysoký prodej vozů o prodlouženém víkendu před Dnem práce o prvním zářijovém pondělí byl oproti minulým rokům zahrnut do září namísto srpna.
, jenž byl před zhruba dvěma týdny zasažen odhalením, že u vozů s naftovými motory manipuloval s měřením emisí, oznámil, že prodej jeho aut minulý měsíc stoupl o 0,6 procenta. Konzultanti společnosti Edmunds.com čekali, že značka v září zaznamená jako jediná na americkém trhu pokles prodeje. letos dál klesá prodej v USA a za první tři čtvrtletí se mu snížil o 2,5 procenta.
Podíl vozů s naftovými motory na odbytu aut značky klesl na necelých 12 procent z obvyklých asi 20 procent, neboť firma zastavila prodej naftových verzí modelů Passat, Jetta, Golf a Beetle. Luxusní značka , jejíž naftové motory se rovněž upravovaly, naopak zaznamenala nárůst odbytu o 16 procent.
Silně se zvyšoval i prodej aut japonských automobilů. Japonská jednička zvýšila prodej o 16 procent, prodej vozů Nissan se zvýšil o 18 procent a vykázala vzestup o 13 procent. Jihokorejská automobilka Hyundai prodala o 14 procent více a sesterská Kia zaznamenala nárůst o 23 procent.
Údaje o prodeji automobilů jsou důležitým ukazatelem vývoje celkových spotřebitelských výdajů. Ty zajišťují více než polovinu ekonomické aktivity Spojených států.
Zdroj: RTRS, ČTK