Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Trump a vina za útoky z 11. září

Víkendář: Trump a vina za útoky z 11. září

24.10.2015 8:00
Autor: Redakce, Patria.cz

Donald Trump pronáší mnoho nepravd. Hovoří o tom, že mexičtí imigranti jsou sexuální násilníci. Syrští uprchlíci podle něj páchají „všemožné útoky“ v Německu a představují „trojského koně“, kterého do Evropy poslal ISIS. Trump ale říká i nepohodlné pravdy. Například to, že „když dáte politikům peníze, budou dělat to, co chcete“. Nebo že „Blízký východ by byl bezpečnějším místem, kdyby byli stále u moci Kaddáfí a Husajn. Poslední nepohodlnou pravdu jsme z Trumpových úst slyšeli před několika dny, kdy v rozhovoru pro Bloomberg TV uvedl, že zodpovědnost za útoky na World Trade Center by měl nést George W. Bush.

Mezi politiky a novináři se zvedla vlna nesouhlasu a dokonce i reportérka, která se na útoky ptala, reagovala s tím, že „Bushe z útoků vinit nelze“. Ale lze. Nikdy se nedozvíme, zda jim Bush mohl skutečně zabránit. To však není relevantní otázka. Důležité je, zda udělal vše, co mohl, aby jim zabránil. A to on ani náhodou neudělal. Ředitel CIA George Tenet a Richard Clarke, který zodpovídal za boj s terorismem, v lednu 2001 varovali před tím, že Al Káida představuje významnou hrozbu. Navrhovali řadu bezpečnostních opatření, postupně ale rostla jejich frustrace z toho, jak představitelé Bushovy vlády na jejich podněty reagují. Clarke si například vzpomíná, jak o Al Káidě hovořil s Condoleezzou Riceovou. Tvrdí, že z jejího výrazu bylo patrné, že o organizaci nikdy předtím neslyšela. V létě roku 2001 už byl Clarke tak zoufalý nezájmem o teroristickou hrozbu, že požádal o přeložení. Vláda podle jeho slov nevěřila tomu, že existuje akutní nebezpečí.

Na poplach bila i CIA. Ta podle Kurta Eichenwalda z NYTimes už v květnu informovala vládu, že „skupina lidí žijících ve Spojených státech plánuje teroristický útok“. V červnu pak varovala, že útoky mohou přijít každou chvíli. Neokonzervativci, kteří v Bushově vládě získali velký vliv, ale oponovali, že CIA byla oklamána. Podle nich bin Ládin pouze předstíral, že chystá útoky, a snažil se tím odlákat pozornost od Saddáma Husajna, který podle vlády představoval větší hrozbu.

CIA sice kontrovala s tím, že o žádnou dezinformační kampaň nejde a v červnu už otevřeně hovořila o tom, že útoky se dostaví brzy. Zástupci CIA prý cítili, že razantnější kroky brzdí Riceová, která měla jiné priority. Mezi ně patřil zejména raketový defenzivní systém, který Bush prosazoval během voleb. Varování se množila a jedenáctého července poslala CIA do Bílého domu Čečence, který opět varoval, že „přichází něco velkého“. Nakonec se na stole prezidenta přece jen objevil plán na boj s Al Káidou. Měl jej podepsat jedenáctého září ráno.

Byla by Bushova vláda skutečně schopná zastavit útoky z jedenáctého září, pokud by všechna varování brala vážně? Možná ano. Dnes víme, že do Spojených států se pokoušeli dostat lidé, kteří se chtěli podílet na útocích, ale kterým byl vstup odepřen jen kvůli obavám z toho, že se stanou nelegálními imigranty. Když byl před útokem v roce 1999 varován prezident Clinton, musely se denně konat porady mezi CIA a FBI. Agentům pak bylo nařízeno, aby „zjistili vše, co je možné, protože jde o naprostou prioritu“. Tento pečlivý přístup umožnil zatčení Ahmeda Ressama, který se pokoušel do USA dostat z Kanady a plánoval útoky na mezinárodním letišti v Los Angeles. Pokud by si podobně počínala Bushova vláda, nemuselo k tragédii dojít. CIA i FBI totiž měly informace o teroristech, šlo jen o to, aby začaly jednat.

Když Donald Trump začne urážet své oponenty, slušní lidé začnou většinou jen kroutit očima. Trump ale odmítá být „slušný“ a tím podněcuje k debatě, které by se elity nejraději vyhnuly. Někdy je taková debata dobrá. Bush skutečně nebyl dost pečlivý a aktivní, důkazů je na to dost.

Autorem je Peter Beinart.

Zdroj: The Atlantic

 


Čtěte více:

Aktualizovaný investiční výhled Patria na rok 2015 - Ekonomika
21.10.2015 11:00
Včera jsme se v rámci bilancování třetího kvartálu zaměřili na úspešno...
Aktualizovaný investiční výhled Patria na rok 2015 - Měny
22.10.2015 11:00
Včera jsme se v rámci bilancování třetího kvartálu zaměřili na aktuali...
Akcie ČR – přehled doporučení Patria (+cílové ceny!)
22.10.2015 16:00
Na domácí burze, v souladu s naším názorem na evropské akcie, nadále v...
Aktualizovaný investiční výhled Patria na rok 2015 - Akcie
23.10.2015 11:00
Aktualizaci investičního výhledu Patria po ukončeném 3Q15 dnes zakončí...

Váš názor
  • Endemický
    26.10.2015 23:25

    slovník dělá společenství zajímavějším.
    kadanfm
  •  
    26.10.2015 20:36

    No a ty chceš svádět muslima k braní šíši, Velkamedvědice (viz zde v 15:58). To od tebe není ale pěkné. Kalka. Přidat názor 26.10.2015 19:23 Šíša není nástroj k fetování. Velkamedvědice Přidat názor 26.10.2015 19:43 správně. Je to zákeřná droga. Nedělej, že to nevíš. Nemáš lidi, kteří sem přicházejí rád. Říkáš jim migranti. Kalka. Přidat názor 26.10.2015 19:55 Šíša je vodní dýmka sloužící k pokuřování vonných tabáku. Legálně dostupná i v ČR. Velkamedvědice Přidat názor 26.10.2015 19:59 Šíša je nebezpečná levná droga. Nejspíš ji chceš učinit dostupnou tvým "migrantům" i zde.
    Velkamedvědice
  •  
    26.10.2015 20:06

    Ty bláboly jeté pussynky jsem ani komentovat nechtěl, její vizitka. Jen si dovolím vyhlásit blábol vlákna..."Šíša je nebezpečná levná droga." Je vidět, že se paní KKK nedostane za brány ústavu, natož do světa.
    Velkamedvědice
  • VM a kadanfm
    26.10.2015 20:05

    ano nase diskuzi se tocíme špatnym smerem. Tohle preci nemuze nikdo ignorovat https://www.youtube.com/watch?v=CuZDFYoKoVM a tvrdit ze ve spolecnosti vznika zbytecna histerie! 93 procent muslimů si i dnes myslí, že se redakce nezachovala správně, což je zhruba stejně jako v průzkumu z roku 2006. Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/deset-let-od-karikatur-proroka-mohameda-fcq-/zahranicni.aspx?c=A150930_175849_zahranicni_kha Vpodstate 93%muslimu schvaluje vraždu dánského karikaturisty! Šílený!!!
    franc
    • Re: VM a kadanfm
      26.10.2015 20:13

      V odkazu jsem nenašel , že by 93% muslimů schvalovalo tento teoristický čin.
      Velkamedvědice
      • to vis,
        26.10.2015 20:28

        musí se to napsat kulantneji, aby to nebylo zneuzitelny.
        franc
    • Re: VM a kadanfm
      26.10.2015 20:10

      Pokud nedokážeš pochopit rozdíl mezi wahhábismem, praktikovaným IS či za potlesku USA a UE v Saudské Arábii, nemá cen adiskutovat.
      Velkamedvědice
      • A co myslis,
        26.10.2015 20:34

        tahle pani kace a vyvolava nenavist? https://www.youtube.com/watch?v=mQC9EyIP30Q Ano je to natoceno protiislámskou organizaci, ale uprime, myslis si ze ta pani keca? Ja myslim ze ne.
        franc
  •  
    26.10.2015 19:53

    A nyní odcházím na pivo. Preferuji chmelové šišky.
    kadanfm
  • VM - k těm drogám
    26.10.2015 18:49

    Drogy už měly být dávno zlegalizovány a byl by pokoj. Kdo je chce brát, už je bere. Z marihuany se dělá velké téma, přitom její hulení nevede k takové agresivitě jako chlast. Ten spolu s cigaretami způsobuje nejvíce škod a zejména tam, kde se to vůbec nedá vyčíslit - např. rozklad rodin. Společnost je v tomto až nepochopitelně pokrytecká.
    kadanfm
    • Re: VM - k těm drogám
      26.10.2015 19:14

      Souhlasím. Spinutí proti konopí bylo spuštěno už ve dvacátých letech, nebo kdy. Ono totiž z obnovitelného zdroje konopí, jde prakticky všechno, od textili po farmaceutiku, přes kana a pohonné hmoty. Což se nelíbí. Obzvlášt paradoxní je fakt, že místní fugurky v jednotlivých státech určují její ndbezpečnist a výši trestu.
      Velkamedvědice
      •  
        26.10.2015 19:16

        A ještě mohl mít stát slušný výnos a distribuci pod kontrolou.
        Velkamedvědice
  • Asi nejzásadnější rozdíl
    26.10.2015 18:41

    mezi naší společností a těmi islámskými je v tom, že v Evropě a v ČR zvláště se podařilo náboženství demontovat z věcí politických a přesunout tam, kam patří především - do role osobního vnitřního přesvědčení. Zároveň se nám povedlo nastolit vzájemnou toleranci - církev už neštve proti vědě ani nenahání nevěřící a za tento smířlivý přístup je církev vlídně přijímána do veřejného života bez obav z toho, že by měla ambice ujímat se moci či hlásat ideologie. Naopak se obávám, že u muslimů to tak nebude. V kombinaci s dalšími jejich odlišnostmi je považuji u nás za nežádoucí a zvláště v takovém množství, které již může zakládat jejich politickou moc.
    kadanfm
    • Re: Asi nejzásadnější rozdíl
      26.10.2015 19:20

      Ano, oddělení náblženství od světské moci je důležité. Proto ostatně chápu akci PR proti zneužívání lidí Putinem skrze cirkev a kázání v kostele.
      •  
        26.10.2015 19:35

        Oddělení moci trvalo několik staletí a děly se tu zvěrstva stejná, jako dnes např. v IS. Dnešní vývojové stadium naší společnosti bylo draze zaplaceno a bylo by šílenstvím dopustit, aby se tu nahrnuli lidé, kteří pocházejí ze společenství, jež podobnou vývojovou etapu neabsolvovala, dát těmto lidem stejná práva a současně v rámci těchto práv jim ponechat zásadně odlišné žebříčky hodnot.
        kadanfm
        • K
          26.10.2015 19:43

          Pokud myslíš, že plašsní na chatu něco vyřeší, do toho. konkrétní kroky postupu, počínaje ochranou hranic Schengenu po skončení pozitivní diskriminace muslimů v německu , přes kroky v postižených oblastech jsem popisoval tolikrát, že mě to už nebaví.
          Velkamedvědice
          • Re: K
            26.10.2015 19:50

            Pravidla jsou již dávno dána a rozklad jakékoliv společnosti začíná tím, že se dodržují jen v úterý a sobotu.
            kadanfm
  • dobří holuby se vracejí
    26.10.2015 17:29

    http://m.novinky.cz/articleDetails?aId=384571&sId=&mId=
    Velkamedvědice
    • Re: dobří holuby se vracejí
      26.10.2015 18:11

      a zrovna kurdove kteří jsou terorizovani muslimy stovky let. Není v nemecku uz cca 5mil muslimu :)? Myslíte si, že islám není kompatibilní s fungováním Evropy? Víte, co je nejhorší? Že plno muslimů, kteří sem proudí, mají stejný názor, jako Islámský stát. Jsou radikální. Jak říká můj manžel, muslimové dělají to, co mají napsané v Koránu. A to jsou také věci, které dělá Islámský stát. V Koránu stojí, že muslimové mají šířit svou víru. Mají při tom právo zabít, mají právo mučit. http://zpravy.idnes.cz/rozhovor-se-sarkou-petrovou-ktera-pomiha-v-kurdistanu-pg8-/zahranicni.aspx?c=A150909_092328_zahranicni_ert Další komunita která žila s muslimy stovky let a má s mimi neblahé zkušenosti a nejde jenom o IS http://zpravy.aktualne.cz/zahranici/jezidi-v-syrii-uz-muslimum-neveri-chteji-do-evropy/r~f092ff9c763211e58f1e002590604f2e/ Je u vas zastancu muslim vule hajit a chranit prava lidi i s jinym náboženstvím, jako buddhisty, hinduisty, judaisty, jezidy atd? Tito všichni jsou terorizovani svymi muslimskými sousedy. Pak utečou do evropy a muslimove je pronasledují i zde ...
      franc
      •  
        26.10.2015 18:27

        V koránu je, že mudlim nesmí zabít muslima, pod trestem smrti. Nepřipoušťí drogy a alkohol. IS vraždí muslimy, fetuje a chlastá.
        Velkamedvědice
        • a co
          26.10.2015 19:31

          Boko haram, Al sabat, Jamaah islamiah, Hisbalah, Islamsky jihad, Al kaida a mnoho dalsich. Jsou to organizace k sireni islamu a k provadeni etnických cistek, nebo k donuceni na islamskou viru nemuslimy. Islám je jedine nabozenstvi, do ktereho smite vstoupit, ale nikdy z nej vystoupit. Kdyz islam opustite, tak podle uceni Mohameda, podle koranu, musite zemrit a neni o tom zadna diskuze.
          franc
          • Re: a co
            26.10.2015 19:49

            Čí je produkt Al kaida,jsem rozebíral mockrát, stejně jako rozdíl, mezi "Kitáb al-tawhíd (Kniha jednoty) a Kitáb al-džihád (Kniha džihádu) a islámem, prezentovaným Koránem a knihou Sunny. Fakt mě to už nebaví. Stejně mají lidé radši hoaxy.
            Velkamedvědice
          • Re: a co
            26.10.2015 19:46

            Francu, Evropa byla stejný bordel jako ten IS a podobné organizace. Rozdíl je několik staletí, během kterých byla moc a vliv církví v Evropě značně zredukována. Veřejná diskuze na téma uprchlíků se tak vede úplně špatným směrem - srovnáváním islámu s křesťanstvím. PS: pro některé údajně smířlivé křesťanství zná biblický pojem vyvolený národ, což není zrovna dvakrát košer (jak příhodné slovo). Křesťanství se stalo smířlivým, až když se změnila společnost a způsob jeho přijímání. Bible je samozřejmě kulturní artefakt a nemá cenu ji přepisovat nebo pálit stejně jako korán.
            kadanfm
        • koran ma 150 000 slov,
          26.10.2015 19:16

          z nichž asi 4000 doporucuji laskave chovani k lidem bez rozdilu viry. To jsou necela 3%. Ta zbyla jen podnecuji k nenavisti vuci bezvěrcům. koran neobsahuje jediny vers, jenz by chtěl souziti, pratelstvi a spolupraci s nemuslimy. Evropane svoji naivitou akorát delaji medvedi službu dalším generacim...
          franc
          • Re: koran ma 150 000 slov,
            26.10.2015 19:25

            Už nebudu opakovat, že zaměňujete Wahabismus a jeho výklad Šárie s islámem. O krutosti v bibli psát taky nebudu.
            Velkamedvědice
            • Chces mi tvrdit, ze
              26.10.2015 19:41

              Wahabiste pouzivaji jiny vyklad koranu nez ostani muslimove? Blbost. A krutosti které jou akorát ve starem zakone o ty se snad krestane opiraji a ziji podle nich ??? Blbost. Nase laskavost prave pochazi z krestanske civilizace.
              franc
              • Re: Chces mi tvrdit, ze
                26.10.2015 19:54

                Tak si o Wahabismu něco přečti, ať pochopíš, co ve skutečnosti prezentuje IS. A Saudskou Arabii si mimochodem pěstujeme sami, největšího sponzora IS. Turci zase mastí kurdy pod záminkou likvidace IS. Kde myslíš, že berou zbraně?? Nechám si svůj odstup.
                Velkamedvědice
        • Islám
          26.10.2015 18:55

          je sra*ka...s tím nic nenaděláš, i kdyby jsi se po**l...radši zkažená dekadentní společnost v čele s US a jejími pokrytci a manipulátory (tam je šance to změnit) než toto svinstvo, raději život než poje**é mešity....Sbohem.... nechci se kulturně obohacovat, chci žít nesvázán náboženstvím...a mít možnost svobodně chlastat o)))
          el mrcoch
          • Dekadence
            26.10.2015 19:21

            Mám rád ty 'zkažené' dekadentní časy, kdy jídlo je vynikající, pití teče proudem, ženy jsou povolné /většinou/, ve válkách bojují vždy ti druzí a účty zaplatí příští generace /snad/... :)
            tutor
Aktuální komentáře
18.04.2024
15:48Jak na DIP? A na čem čeští investoři letos nejvíce vydělali? Zjistěte na webináři Patrie v úterý 23. dubna od 16:00
15:20Lee: I kdyby sazby šly letos dolů jen jednou, pro akcie by to stále bylo dobré prostředí
12:56Vasle: Rozdílná měnová politika ECB a Fedu má své limity
11:52Výhled TSMC překonal odhady díky podpoře poptávky po AI čipech
11:36Akcie se zvedají. Jak pevnou oporu dodají firmy?  
9:54Ifo: Německé firmy letos plánují snižování investic
9:05Rozbřesk: Zachrání Super-Mario (znovu) Evropu?
8:45EU nebude formálně vyšetřovat investici Microsoftu do OpenAI
8:30Evropa čelí podle guvernéra BoE menší inflační hrozbě než USA, Microsoft se vyhne vyšetřování kvůli akvizici Open AI a futures jsou zelené  
6:40Fidelity International: Německá medvědí data jsou příznivá pro německé státní dluhopisy
17.04.2024
22:01Zámořské akciové indexy nedokázaly zvrátit úvodní pokles  
18:46Martin Uher: Rozruch na dluhopisech, české banky a zranitelné USA
17:32Wall Street mezi výsledky a sazbami dál klesá  
17:14Jednoduchý scénář: Inflace neklesá, Fed nesnižuje, inflace klesá, Fed snižuje
16:01Tesla žádá akcionáře o obnovení odměn pro Muska, v Indii chce investovat až 3 mld. dolarů
14:36Komentář analytika: Objednávky ASML prudce klesají, avšak výhled zůstává nezměněn  
13:46Míra inflace v EU v březnu zvolnila na 2,6 procenta, v Česku je beze změny
13:40Powell po posledních datech o inflaci signalizuje ještě pozdější začátek snižování sazeb
13:14Reuters: Křetínský zvažuje, že se pokusí převzít vlastníka britské pošty
11:52Komentář analytika: Růst prodejů LVMH zpomaluje, na rozdíl od konkurence však firma dále roste

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - Index filadelfského Fedu
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
16:00USA - Prodeje starších domů, m/m
16:00USA - Předstihový index Conference Board, m/m