Black Friday, tedy jeden z nejdůležitějších „slevových“ nákupních dní v roce, obeplouvá svět, uvedla britská BBC v titulku „Černý pátek“ - příležitost pro obchodníky. Sami Američané i během Black Friday, podle National Retail Federation (NRF), tedy Národní federace pro maloobchod, utratí až 130 dolarů za dárky, které si dávají sami sobě. Procento sebe obdarovávajících se podle statistik úřadu letos dosáhlo prý až 60 % populace.
A odhady profesní asociace říkají, že bude dále růst.
NRF uvedla, že počet lidí, kteří nakupují dárky sami pro sebe, se během posledních dvou let zdvojnásobil. „Lidé se na konci roku cítí silní, mají pocit, že mají více peněz a chtějí si dovolit být marnotratní. Je to zadržovaný růst poptávky," citovala televizní stanice CNN Jenny Parrisovou, senior viceprezidentku pro globální marketing společnosti Solutions. A dle NRF si trendu začínají více všímat i obchodníci. Statistiky NRF říkají, že v závěru loňského roku Američané na hlavu utratili průměrně 800 dolarů za nejrůznější nákupy. A letos to prý má být obdobné.
Podle jiných názorů, hraje významnou roli v nárůstu „sebe darovacích“ nákupů ale jiný parametr. Totiž spotřebitelské chování generace Y, tedy dětí narozených mezi roky 1986 až 1995, kterým se také říká „Millennials“. Podle Kathy Allenové z National Retail Federation je právě tato cílová skupina stále aktivnější ve všech oblastech prodejních akcí. Z dat také vyplývá, že lidé uskutečňují vánoční nákupy stále dříve, v posledních letech i před Dnem díkůvzdání, který v USA předchází právě Black Friday a připadá na čtvrtý čtvrtek měsíce listopadu.
Podle NRF je silným momentem pro rostoucí objem nákupů „pro sebe“ i to, že zákazníci chtějí získávat další odměny. Průměrná „odměna“ v amerických obchodech činí 5 – 10 dolarů a je to nejčastější způsob, jakým u klientů zvyšovat loajalitu k obchodu.
Zdroj: CNN, BBC