“Cyber Monday”, modla všech online retailerů, skvělý tah marketérů a další svátek konzumu. Pátek po Dni díkuvzdání jsme částečně i my mohli přičichnout k těmto dnům nákupního šílenství. Marketéři následně přišli s variantou pro online obchody s tzv. Cyber Monday, které právě následuje po Black Friday.
Společnost zveřejnila svoje statistiky o letošním Cyber Monday roku 2015. Systems má přístup k anonymizovaným datům více jak 125 milionů návštěv na 4 500 obchodních webů v USA a ze 100 největších online retailerů v USA pokrývá ve svých statistikách přes 80 % z nich. Proto tato data slouží velmi dobře i pro prediktivní modely v reálném čase pro odhad tržeb.
Podle těchto dat byl zaznamenán absolutní rekord. Během jednoho dne vystoupaly online tržby na 2,98 mld. USD a byly o 14 % vyšší než v roce 2014. Dohromady slevy od Dne díkuvzdání přes víkend až do zmiňovaného pondělí podle prvních odhadů vygenerovaly tržby online v objemu 11 mld. USD, což meziročně představuje nárůst o 15 %. Z celkových listopadových online tržeb tak tyto čtyři dny dělají přes 30 % veškerých online tržeb.
Retaileři pracující online také počítají tzv. out-of-stock rate. Tedy počet vyprodaných produktů na 100 produktů katalogu. Během pondělí tento ukazatel vylétl na absolutní maxima: 13 ze 100 produktů vyprodaných během tohoto dne v průměru.
Největší podíl na tomto rekordu měly merchandising předměty pro nastávající fanouškovské šílenství StarWars a další elektronika jako Xbox, iPady, 4K televize apod.
Walt Disney koupil v roce 2012 LucasFilm a právě v prosinci má dojít k premiéře tohoto dlouho očekávaného filmu, který se má stát brutální trhákem a mašinou na peníze. Více informací k této události a akcii přinesl již v srpnu tohoto roku analytik Patria Finance Jan Šumbera v Krátkodobých investičních příležitostech (KIT).
Na krátký trailer nového filmu se můžete podívat zde:
Adobe má další zajímavá data i geograficky. Nejvíce rostly tržby online v Dallasu, Chicagu nebo Los Angeles. Solidní růst zaznamenal také New York nebo Philadelphia.
Mobilní podíl na celkovém provozu se odhaduje na 49 %, takže v USA se prakticky již vyrovná provozu z desktopů a laptopů. Je to "fifty-fifty". Ovšem podíl na tržbách je nižší okolo 28 %. To znamená, že hodně zákazníků si na mobilu prohlíží, ale finální objednávku udělá až třeba na větším zařízení, kde je celý nákup pohodlnější.
Z pohledu měření sentimentu bylo celé období velmi pozitivní například pro a také pro . Překvapivě radost z Cyber Monday dokonce překonala Black Friday. S jistotou se to nedá říct, ale Black Friday představuje někdy doslova bitvu v reálných obchodech o určité zboží. To může být jedním z důvodů, proč online verze přináší lepší sentiment u spotřebitelů.
Zdroj: YouTube, Systems data, Bloomberg