Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Svatý grál Facebooku je cílení

Svatý grál Facebooku je cílení

18.02.2016 14:21
Autor: Pavel Petr, Patria Online

Firmy jako Google a Facebook jsou obdivované napříč společností. Google přinesl světu před lety naprostou bombu v podobě vyhledávání. Dříve nebyl žádný „centrální seznam“, kde by byly sepsány všechny stránky světa s informacemi. Takže se stávalo, že jste hledali informace, ony na internetu byly, ale nenašli jste je, protože jste nevěděli, kde jsou. To Google rozcupoval svým SERPem (Search Engine Result Page). Nebo-li stránkou s výsledky vyhledávání v rámci indexovaných stránek po zadání klíčových slov.

Google vezme dotaz, rozseká ho na menší části (slova), pochopí kontext a zobrazí nejrelevantnější informace uživateli. To byla absolutní pecka, která dodnes je alfa omega byznysu Google. Firma neusnula na vavřínech a svůj algoritmus dále vylepšovala, aby poskytovala ještě lepší výsledky vyhledávání. Dnes už nám to ani nepřijde, ale internet bez mocného vyhledávače tak jak je známe dnes, by jinak představoval nepoužitelnou technologii. Klíčem je algoritmus.

To stejné jen v jiné iteraci je tak skvělé na Facebooku. Jenom tento algoritmus nefunguje pro vyhledávání ale pro cílení reklamy. Obecně vzato Facebook vytvořil cestu jak spojit životy miliard lidí a mimochodem na tom vydělat na obrovském množství dat, které o sobě uživatelé prozradí pouhým klikáním po Facebooku.

Facebook sleduje u každého uživatele naprosto všechno, co se mu líbí, co se mu nelíbí, jaké fotky ho v newsfeedu přitáhnou, jaká reklama je pro něj relevantní a samozřejmě hromadu geolokačních, osobních a dalších dat, které Facebooku řada lidí dennodenně svěřuje zdarma této síti.

Kouzlo cílení Facebooku je v tom, že jednak poskytl do té doby nedostupné metriky. U klasického PPC můžete cílit geograficky (např. na uživatele jen v ČR nebo na uživatele používající českou klávesnici), můžete zacílit na klíčová slova, můžete vybrat věkové kohorty.

Facebook díky „lajkům“ umí selektovat lidi, kteří např. mají rádi nějakou aktivitu, navštívili nějakou destinaci, nebo mají rádi Snickers, nebo přestali sledovat stránku konkurenční firmy. Variant existuje celá řada. Dokonce umí cílit i podle toho co jste vystudovali, nebo kde jste aktuálně zaměstnáni nebo jste byli kdysi zaměstnáni. Zkrátka Facebook dal marketérům nástroj, jak cílit na lidi podle toho, co mají rádi a mnoho dalšího.

To je ovšem jen první vrstva, která filtruje okruh lidí, ale nedává optimální zacílení. Když se dostaneme do těch opravdu hlubších nuancí, pochopíte proč je Facebook tak ceněnou společností.
Facebook totiž umožňuje využití tzv. Facebook Lookalikes. To znamená, že na svůj korporátní web umístí společnost část kódu Facebooku a ten v podstatě vytváří obraz okruhu lidí, kteří navštívili reálně váš web a mají profil na Facebooku (což je značná část populace v rozvinutém světě).

Pak už je asi relativně jasné, že stačí zpřesnit cílení na uživatele Facebooku, kteří se nejvíce podobají tomuto předobrazu a zároveň ještě nenavštívili váš web. Pochopitelně lze vést kampaně i na ty, kteří ho již navštívili, a vy je chcete přitáhnout znovu.

Tato technika má za cíl zvýšit výkon jednotlivých reklam a zpřesnit cílení. Tím ovšem výčet pokročilých technik Facebooku nekončí. Korporace mohou mít nadité databáze kontaktů na své klienty. Stačí vygenerovat seznam emailů klientů a ty spárovat s Facebookem, ten prohledá shodující se adresy, aby identifikoval vaše klienty na Facebooku. Z nich znovu dotváří obraz o tom, kdo je váš typický klient a znovu zpřesňuje a zrychluje zacílení na další potenciálně podobné uživatele Facebooku.

Obecně se uvádí, že použití Lookalikes zvyšuje účinnost marketingových kampaní až o 70 % ve srovnání s běžným cílením. Což může leckdy rozhodovat o bytí a nebytí společnosti. Za vším je však nutné znovu hledat algoritmus Facebooku jak porovnává jednotlivé uživatele a vyhledává potenciálně zajímavé profily. Proto jsou si firmy jako Google a Facebook relativně dost podobné. Vše stojí a padá se sílou algoritmu stojícím za vyhledávání / vyhledáváním uživatelů.

Facebook díky svým skvělým nástrojům slaví úspěch i na finančním poli. Rychlý komentář k výsledkům za posledních kvartál jsem zpracoval ve článku, analyticky pojatý text je z dílny Branislava Sotáka, analytika Patria Finance.

Akcie společnosti Facebook včera zavřela na 105,20 USD za jednu akcii.

Zdroj: blog H1, Bloomberg, Facebook report, Lifehacker


Čtěte více:

Tim Cook (Apple): FBI po nás chce „zadní vrátka“
17.02.2016 16:23
Tim Cook, CEO aktuálně nejobdivovanější společnosti světa, zveřejnil d...
Summary: Priceline, T-Mobile US (DIP)
17.02.2016 17:16
USA: Solidní hospodářské údaje za čtvrtý kvartál loňského roku dnes p...
Aerolinky Air France-KLM se loni vrátily do zisku
18.02.2016 13:34
Francouzsko-nizozemská letecká společnost Air France-KLM loni hospodař...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
10.05.2024
22:05Warren Buffett výrazněji promluvil do obchodování s Applem  
17:36Likvidita a akcie v letošním roce – jiný a přitom stále stejný příběh
16:58Spotřebitelé čekají vyšší inflaci a kazí tím investorům závěr týdne  
15:15Japonská automobilka Honda zvýšila celoroční zisk o 70 procent na rekord
15:01Počet vážně ohrožených hypoték v USA roste?
13:22Akcie Novavax dramaticky rostou na dohodě se Sanofi na kombinaci vakcíny proti covid-19 a chřipce
12:51Perly týdne: Tři hlavní investiční příběhy současnosti
11:35Výsledky Groupon: Tržby se konečně po 8 letech vrátily k růstu  
10:42Růstový sentiment se drží, přispívá i Čína  
10:12Gen očekává pro fiskální rok 2025 příjmy u 4 miliard dolarů. Roli prezidenta opouští Ondřej Vlček
9:25Nezaměstnanost v ČR v dubnu klesla na 3,7 procenta, volných míst ubylo
9:07Britská ekonomika se ve čtvrtletí vymanila z recese, vzrostla o 0,6 procenta
8:52Evropa míří k pozitivnímu zahájení, podle Spurného je i v Česku ve hře slovenský model sektorové daně  
8:51Rozbřesk: Spotřebitelé začínají (konečně!) utrácet. Korunu povzbudil silný maloobchod, vyhlíží zápis ze zasedání ČNB
8:19USA chystají cla na dovoz elektromobilů z Číny, píše Bloomberg
09.05.2024
22:01Slabý trh práce pomohl trhům  
18:03Zlato a akcie – cykly a trend
16:54Snížení sazeb se blíží, naznačuje BoE. Také data vyzněla příznivě  
16:48Japonská automobilka Nissan téměř zdvojnásobila celoroční zisk
16:05Evropský ziskový motor se s recesí ve zpětném zrcátku roztáčí, stratégové Citi vidí signál k dalšímu zlepšení

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data