McChoco Potato, tedy hranolky s čokoládou. To je nový hit, který má v Japonsku změnit nepříznivé firemní statistiky řetězce rychlého občerstvení a znovu přitáhnout zájem zákazníků. Novinka se v japonských restaruracích nabízí ve verzi s bílou a tmavou čokoládou. tak chce zvrátit nejen nepříliš dobrou pověst, kterou způsobily skandály kvůli špatné kvalitě potravin, ale i nepříznivý trend hospodaření firmy.
Síť restaurací v Japonsku nepředvádí nijak oslnivé výkony. Tržní podíl řetězce rychlého občerstvení podle dat agentury Euromonitor v Japonsku v roce 2014 klesl na 10,4 procenta, zatímco o pět let dříve činil téměř 14 procent. Sama firma odhadovala v dubnu loňského roku ztrátu za rok 2015 v Japonsku ve výši 38 miliard jenů, po ztrátě ve výši 21,8 miliardy jenů v roce 2014. Hospodaření firmy za rok 2015 nakonec skončilo ztrátou 34,7 miliardy jenů. Agentura Bloomberg upozornila, že šlo o největší ztrátu od otevření první restaurace v Japonsku v roce 1971.
Vývoj hospodaření japonské divize společnosti
Zdroj: Bloomberg
Akcie Japonsko klesly od 22. prosince 2015, kdy se poprvé objevila zpráva o tom, že mateřská společnost hledá kupce pro 33procentní podíl ve své japonské divizi, až do poloviny února 2016 o 9 procent. Akcie mateřské společnosti se ubíraly zcela opačným vývojem.
O balík akcií řetězce v Japonsku projevilo zájem několik hráčů, mezi nimi i společnosti Bain Capital LLC a Permira. Podle deníku Nikkei prý zmíněné firmy podaly mateřské společnosti McDonald´s nabídky na převzetí. Prezidentka japonské divize McDonald, Sarah Casanová, se mezitím veřejnosti omluvila za narušení důvěry. Řetězec v zemi přitom uzavřel již stovky restaurací z celkového počtu 3000.
Výkon japonských restaurací oslabily potravinové skandály, když se ukázalo, že využívají dodavatele z pevninské Číny, který míchal prošlé maso s čerstvými surovinami. Zákazníci řetězce pak našli ve zmrzlině a kuřecích nugetkách kousky plastu. Firma reagovala tak, že začala využívat místní produkty, jako je sýr z ostrova Hokkaidó či sladké brambory z jihozápadního Japonska. A úspěch McDonaldu začala přinášet i možnost sestavit si vlastní menu z hamburgeru, přílohy a dezertu.
Tržní podíly firem na japonském trhu rychlého občerstvení
Zdroj: Bloomberg
Analytici ale soudí, že ani to nemusí firmě stačit k tomu, aby obnovila důvěru ve své podnikání a cenné papíry. Letošní ztráta akcií McDonald v Japonsku činí, i přes několik ziskových seancí, zatím 5,7 procenta a dotkla se i 22. Ledna 2016 ceny 2 215 jenů za akcii, což je nejnižší hodnota od listopadu 2012. „McDonald musí opravdu přijít s jedním nebo dvěma hity ve své nabídky," citovala agentura Bloomberg Thomase Jastrzaba, maloobchodního analytika zpravodajství Bloombergu v Tokiu.
Podle něj může nabídka čokoládových hranolek krátkodobě zvýšit zájem o nákupy v McDonald, ale firma musí mít v menu něco, do udrží zájem zákazníků v dlouhodobém horizontu. Americké centrále se vyplatil tah, kterým přitáhla znovu pozornost zákazníků ke svým restauracím, když zavedla v USA nabídku snídaňových menu po celý den, viz TEXT.
Srovnání vývoje cen akcií mateřské společnosti s vývojem cen akcií její japonské divize
Zdroj: Bloomberg