Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Po hypotéční krizi přijdou automobilky?

Po hypotéční krizi přijdou automobilky?

15.03.2016 17:45

WSJ informuje o tom, že v USA se množí počet případů nesplácených úvěrů, které financují nákup automobilů. Deník v této souvislosti dokonce vzpomíná na hypotéční krizi. Jde o přehnané obavy, nebo budou automobilky v centru další finanční bouře?

Během hypotéční krize byly úvěry na nákup hypotéky tlačeny i lidem, kteří bez detailnějšího zkoumání neměli na to, aby hypotéku mohli splácet. O celé věci je možno hovořit na několika úrovních. Včetně té, že politici a vládní představitelé nebyli ochotni vidět a slyšet varování, protože úvěrová mašinérie rozjetá v zájmu vyšších bonusů na Wall Street jaksi mimochodem „řešila“ problém se zvyšující se příjmovou nerovností: Běžným lidem sice nerostly příjmy, ale jejich životní standard byl opticky zvedán tím, že dosáhli na hypotéku. U aut by to teoreticky mohlo fungovat podobně. Ale skutečně jsme se nepoučili?

Ford jako jeden příklad za všechny

Důvod, proč jsem zamyšlení na téma možného klonu hypotéční krize zařadil do série Zaostřeno na blue chips, je jednoduchý. Poměrně často se zde dostaneme k fundamentálnímu pohledu na nějakou automobilku a až na pár výjimek dospějeme k zhruba stejnému závěru: Samotná výrobní a prodejní část firmy je zisková a vede si dobře i na úrovni cash flow. Část, která poskytuje zákazníkům financování nákupů, je ale u volného cash flow hluboce v červených číslech a příčinou je prudký růst pohledávek.

Princip je tedy jednoduchý: Firma vyrobí auto a se ziskem ho prodá. Neprodá jej ale za hotové, ale zákazníkovi půjčí. Je tedy stále (účetně) zisková, její cash flow je ale v záporu, protože investuje do pohledávek za zákazníky. Tato investice by se ale měla vrátit - hotovost se nedostaví hned, ale během více splátek v budoucnu a to s odpovídajícím zhodnocením. V ideálním případě tak nyní hledíme jen na to, jak se z velkých automobilek stávají z velké části i banky a až si nový systém sedne, vše poběží jako na drátkách.

Abychom si udělali přesnější obrázek o rozsahu celé transformace, podívejme se na velikost aktiv obou divizí Fordu ke konci minulého roku:

da

Zdroj: Ford

Automotive divize měla na konci minulého roku celková aktiva ve výší 92 miliard dolarů. Finanční divize měla celková aktiva ve výši 137 miliard dolarů. A z nich bylo 126 miliard dolarů financováno dluhem a jeho ekvivalenty (v tabulce už není vyznačeno). Finanční divizi přitom meziročně přibylo asi 16 miliard aktiv, divizi Automotive asi 1 miliardy aktiv. Celkové tržby firmy se přitom zvedly jen asi o 5 miliard dolarů.

Jak tedy ukazují výše uvedená čísla, pohledávky Fordu jsou asi z 92 % kryty závazky (tj. ne vlastním kapitálem Fordu). Takže pokud by se mělo ukázat, že pohledávky jsou kvality horší než dobré, bude to samé platit i o závazcích finanční divize. Ty jsou zase něčí pohledávkou, krytou opět něčím závazkem. Takže automobilky nejsou určitě osamoceným finančním ostrovem, ale jsou s celým finančním systém pevně provázány.

Dobré, nebo špatné?


Klíčová otázka jak z hlediska valuace a finančního zdraví automobilek, tak z hlediska zdraví celého systému zní: Jsou pohledávky finančních divizí rozumně kvalitní, nebo jsou (budou) pohledávkami špatnými? Určitou odpověď nabízí následující graf. Podíl půjček s nejnižším kreditním hodnocením (světle modrá) trendově roste, i když jeho podíl na celku je zhruba stabilní:

d2

Na mě osobně graf sám o sobě příliš uklidňujícím dojmem nepůsobí, ale možná, že nejdůležitější je na něm to, že je od Fedu. Tj., Fed vývoj v této oblasti snad pečlivě monitoruje a neunikne mu slon v místnosti podobně, jako u krize hypotéční.

Investor Barry Ritholtz poskytuje zajímavý argument proti obavám z automobilové verze hypotéční krize: Sebrat neplatičovi auto trvá několik hodin, zatímco proces odebrání domu v případě nesplácení hypotéky může trvat i roky (a během nich může toto aktivum ztratit velkou část hodnoty). Do aut se například montují zařízení, které mohou na dálku znemožnit jejich nastartování a vyhledat jejich polohu, takže pokud někdo jeden den nezaplatí, druhý den ráno nenastartuje a v poledne si pro jeho auto dojedou.

Co výše uvedené ale znamená? Pokud by automobilky tlačily na trh více aut, než je schopen na základě své současné a budoucí kupní síly vstřebat, začnou se jim po čase místo splátek půjček vracet prodané vozy (hladce a rychle) zpět. To znamená, že finanční divize budou mít v aktivech místo pohledávek auta, jejich pasiva si ale budou žádat o tok hotovosti. Pokud se tedy věřitelé automobilek nespokojí s tím, že jejich dluhy budou spláceny v naturáliích, budou se špatné dluhy tvořit tak jako tak, jen o jednu úroveň výše. Někdo může tvrdit, že základem těchto špatných dluhů by byla jen nedostatečná likvidita a ne insolvence. Ale pokud trh není schopen vyrobená auta vstřebat, je to trochu otevřená otázka – proti pasivům bude stát „hodnotné“ aktivum, které ale nikdo nechce. Obávám se, že toto téma se bude ještě vracet.



 

Čtěte více:

Dividendové miniportfolio - Evropa
15.03.2016 11:45
Finanční trhy se v prvním čtvrtletí letošního roku rozhodně nenudí. Pr...

Váš názor
  •  
    16.03.2016 12:32

    Veľmi zaujímavý a poučný článok.Je síce pravda,že nasýtenosť svetového trhu je značne nerovnomerná,ale práve v menej rozvinutých zemiach sú veľké rezervy. Ale práve v týchto zemiach nie sú ani peniaze ani infraštruktúra potrebná pre rozvoj autodopravy. V prípade krízy v predaji automobilov visí "damoklov meč" nad štátmi ako je Slovensko, kde výroba automobilov je nosným prvkom v ekonomike. Myslím si však, že v najbližšom desaťročí toto zatiaľ nehrozí.
    Petrík
  • Automotive
    16.03.2016 11:05

    Souhlas s profesorem, že jde o skvělý postřeh a velmi zajímavý je fakt, že díky FEDu. Zajímalo by mě, co vidí FED na konci. Řekl bych, že Ford i se svou finanční divizí už mnoho přispět nemůže k tomu, aby se ve světě více utrácelo. Myslím je neuvěřitelné, co už dokázali. Jak je na tom koncern VW?
    Mudrc
  • Po hypoteční krizi...
    15.03.2016 19:57

    Opět velmi bystrý a rozumný pohled na možné přesycení trhu v automobilové branži s eventuelními přesahy do finančních toků a vyvolání finančních insolvencí v různých úrovních distribučního a spotřebního řetězce. Co s tím?. Co takhle zkrotit produkci a nepodbízet se spotřebitelům ? Hezký večer. IJ
    • Re: Po hypoteční krizi...
      16.03.2016 9:41

      Divím se, že sami automobilky nevidí slona v místnosti. U těch finančních divizí a jejich obchodním modelu je třeba zmínit další veledůležitou věc. A tou je prodej se závazkem zpětného odkupu za předem stanovenou cenu. Jak píše pan Soustružník, nesplácená auta se budou snadno zabavovat a prodávat během několika dní (na rozdíl od nemovitostí). Je zde velké opomenuté ale. Trh je v takovém případě během "několika dní přesycen a ceny v bazarech každodenně padají. Na tomto trhu ale automobilky musí realizovat vozy ze zpětných odkupů, ale již ne za předpokládané plánované ceny. A spirála se roztáčí. Automotive divize tak na prodeji průměrného vozu v roce 2015 vydělá 1500 dolarů, v roce 2017 na závazku zpětného odkupu prodělá 1000 - 2000 dolarů. Tam z cyklického pohledu vždy mizí veškeré zisky z předchozích let. Již si nepamatuji, čí je tento přiléhavý výrok z konce minulého století, kdy automobilky dokonce zakládaly své banky, aby mohli vyvalit produkci z vrat výrobních hal za 499 marek měsíčně. Na otázku budoucnosti automobilek řekl (snad Dr. Friedhelm Busch) "Co v takovéto konfiguraci můžeme očekávat jsou odbytové rekordy bez zisků (Absatzrekorde ohne Gewinne). Tak tomu bylo vždy a nyní tomu nebude jinak. Slon je v místnosti. A co myslíte? Jestliže Draghi takového slona uvidí, záměrně ho přehlédne. Vždyť přeci dluhy roztáčí kola ekonomik. Avšak všeho do času!
      jiri
Aktuální komentáře
26.04.2024
22:02Zámořské akciové indexy uzavřely týden růstem  
17:29Pokles inflace k 2 % je jen částí investičního příběhu následujících let
16:51UNICAPITAL Invest VI a.s.: Oznámení o první výplatě úrokového výnosu
16:45UNICAPITAL Invest VI a.s.: Oznámení o třetí výplatě úrokového výnosu
16:34Výsledky zajistily zelený závěr týdne  
15:39Rattner: Vlna prvního nadšení z elektromobilů opadá
14:34Braňo Soták: Výsledkům Alphabet v podstatě není co vytknout, dominantní stále ještě vyhledávání  
13:58Výsledky Microsoft: Vysoké kapitálové výdaje do AI začínají sklízet ovoce  
12:34Savarin p.l.c.: Výroční zpráva za rok 2023
12:15Perly týdne: Různé názory na cesty ke svobodě a slabá místa Tesly
11:01Trhy: Techy zabraly, BoJ je opatrná a výnosy před inflačními čísly klesají  
10:41Jakub Blaha:Výsledky těžaře zlata Newmont a update k našemu investičnímu tipu  
10:32TOMA, a.s.: Konsolidovaná výroční finanční zpráva TOMA za rok 2023
10:09Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.: Zveřejnění regulatorní informace Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.
10:01Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.: Zveřejnění regulatorní informace Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.
9:07Rozbřesk: Mohou vyšší sazby Fedu vést k rychlejšímu snižování sazeb v eurozóně?
8:56Vřele přijatá čísla tech gigantů pomáhají Evropě do zeleného, Moneta poprvé bez nároku na dividendu  
8:30Microsoft zvýšil čtvrtletní zisk o pětinu, tržby překonaly očekávání
8:28Majitel Googlu výrazně zvýšil čtvrtletní zisk, poprvé vyplatí dividendu
6:24Willett Advisors: Spojené státy v mimořádné pozici, Čína hodnotovou akcií

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data