V roce 2015 zaznamenala skupina PLG celkové výnosy ve výši 1 187,8 milionu Kč, což je celkový pokles o 1,2% v porovnání s rokem 2014. Tržby z prodeje piva dosáhly 1 118,1 milionu Kč, tržby z prodeje piva meziročně poklesly o 0,6%. Ke stagnaci v celkových tržbách dochází i přes nárůst celkových objemů prodeje a zdražení, významným vlivem je pokračující přesun prodejů ze segmentu restauračních zařízení (on-trade) do segmentu řetězců (off-trade). Ostatní výnosy, které zahrnují výnosy z prodeje sladu a nealkoholických nápojů poklesly na 69,7 milionu Kč o 9,5% oproti roku 2014.
Tržby z prodeje piva v České republice v porovnání s rokem 2014 vzrostly o 4,6 % na 926 milionů Kč. Růst tržeb byl v roce 2015ovlivněn jak rostoucími objemy, tak i růstem průměrných cen. V roce 2015 Společnost marketingově podpořila své značky v domácích regionech a to společně s příznivým vývojem počasí vyústilo v rekordní prodeje v letních měsících.
Naopak u exportních prodejů došlo k poklesům. Podstatná část poklesu prodejů se udála v segmentu klíčových zákazníků a to zejména u dodávek do Polska, kde byly ukončeny dodávky v kartonovém balení s nízkou marží. Také u on-trade exportních zákazníků došlo k poklesu prodejů a to zejména poklesem dodávek na ruský trh. Celkový objem dodávek do Ruské federace poklesl v roce 2015 o téměř 50 %. Na Slovensku došlo v průběhu roku 2015 ke změně hlavního distributora, což mělo mírně negativní vliv na výši prodejů, dlouhodobě by tento krok měl být již pozitivní. Nejvýznamnějšími exportními trhy pro PLG zůstávají Slovensko a Německo.
Export
U exportních prodejů došlo v roce 2015 k meziročnímu poklesu o 19,8 %na 192 milionů Kč. Pokles byl způsoben zejména řízeným poklesem dodávek do zahraničních řetězců s cílem optimalizovat profitabilitu. Nejvýznamnější pokles zaznamenaly dodávky do Polska. K poklesu došlo také u zákazníků v segmentu on-trade. Zde byl nejvýznamnější pokles zaznamenán u dodávek do Ruska a to vlivem propadu kurzu rublu na přelomu let 2014 a 2015. Propad ruského trhu byl částečně kompenzován růstem prodeje na jiných trzích, např. v Maďarsku, Polsku, Švédsku či Německu. Cílem PLG je rozvíjet síť kvalitních distributorů v jednotlivých zemích, kteří jsou schopni podporovat dlouhodobý rozvoj prodeje. Proto došlo ke změně distributora na slovenském trhu.
Povinná nabídka převzetí a dodatečná nabídka převzetí
Dne 29. února 2016 byl uveřejněn nabídkový dokument pro dodatečnou nabídku převzetí akcií společnosti Pivovary Lobkowicz Group a.s. Navrhovatelem je společnost Lapasan, s.r.o., která na základě předchozí nabídky převzetí, která skončila dne 15. ledna 2016, získala cca 98 % podíl v PLG a vznikla jí tak povinnost učinit dodatečnou nabídku.
Závaznost nabídky převzetí končí 30. května 2016 a nabídková cena je 208 Kč za jednu akcii PLG. Agentem pro vypořádání povinné nabídky převzetí je společnost J&T Banka, která od akcionářů shromažďuje akceptace nabídky, vypořádá převody akcií a vyplatí akcionářům protiplnění za převedené akcie.
Výhled na rok 2016
V roce 2016 bude skupina Pivovary Lobkowicz Group i nadále pokračovat v posilování pozic v domovských regionech s důrazem na prodej sudového piva. V oblasti exportu bude pokračovat zaměření na rozvoj kvalitní distribuční sítě a spolupráci s obchodními partnery, kteří mají dlouhodobý potenciál růstu a poskytují komplexní podporu svěřeným značkám. V oblasti rozvoje nových trhů je kladen důraz především na čínský trh.
Zdroj: TZ PLG