Tzv. jednorožci (unicorns) jsou pozorně sledované nové technologické společnosti, do kterých investoři jako Fidelity Management and Research, či T Rowe Price minulý rok nasypali mnoho peněz. Nyní se ale zdá, že investorské nadšení opadá a jen málo investorů je ochotno o těchto společnostech a jejich valuaci hovořit. Řada z nich byla ke konci roku 2015 dokonce část svých investic odepsat. Týkalo se to například podílu ve společnostech Dropbox, Snapchat a MongoDB. Opět se tak dostala do popředí otázka valuace nových technologických firem a investic do odvětví prováděných ze strany investorů, kteří o něm nemusí mít vždy nejlepší přehled.
Marc Benioff ze společnosti Salesforce tvrdí, že „řada jednorožců zemře“. Z dalšího vývoje mají obavy i regulátoři a týká se to zejména vysokých valuací firem, které nejsou obchodovány na trhu. Tento vývoj se pak projevuje i tím, že nové technologické firmy mají problémy se získáváním dalších financí. O vysokých valuacích v odvětví přitom už nějakou dobu hovoří řada odborníků, včetně Billa Gatese. Ten před časem varoval, že investoři by měli více vybírat.
Andy Boyd, který stojí v čele oddělení globálních akciových trhů ve Fidelity Management and Research, tvrdí, že jeho společnost bude do start-upů investovat i nadále. Podle jeho názoru existuje řada dobrých důvodů, proč je výhodné investovat do společností, které se neobchodují na trzích. Obavy z umírajících jednorožců jsou prý přehnané. Mark Hawtin že švýcarské investiční společnosti GAM k tomu dodává, že „je důležité hodnotit každou společnost zvlášť a ne celé odvětví jako celek“. Celý problém jednorožců podle něj není černobílý.
Výraz jednorožec je tradičně spojován s mýtickým stvořením, ale v roce 2013 jej Aileen Lee ze společnosti Cowboy Ventures poprvé použila i ve spojení s technologickými firmami, které nejsou obchodovány na trzích a jejichž valuace dosahuje alespoň 1 miliardy dolarů. Chtěla tím poukázat na to, že mladé společnosti s hodnotou vyšší než tato částka jsou extrémně vzácné. V roce 2013 odhadovala, že takových společností existuje asi 39 a měl mezi ně patřit i Uber a Airbnb. Poté ale počet jednorožců prudce vzrostl a podle odhadů CB Insight jich nyní ve světové ekonomice nalezneme 155. Patří mezi ně čínský Lufax, švédský Spotify i německý HelloFresh. Rok 2015 tak byl díky růstu počtu těchto společností nazýván rokem jednorožců. Letos se ale bude možná hovořit o roku mrtvých jednorožců.
Autorkou je Attracta Mooney.
Zdroj: FT