Akcie ve včerejším aftermarketu ztrácely okolo 4 %, když reagovaly na sadu reportovaných čísel za druhé čtvrtletí fiskálního roku. Tržby meziročně vzrostly o 9,4 % na 4,99 mld. USD a mírně zaostaly za odhadem (5,03 mld. USD). Pokud se podíváme na tržby z již otevřených obchodů (Comparable Store Sales) – ty narostly o 6 %. Ze dvou třetin je to zásluhou vyšších průměrných útrat, zbytek připadá na vyšší návštěvnost. Na klíčovém domácím trhu to bylo o 7 % (vs kons. 7,4 %), což ve srovnání s prvním fiskálním čtvrtletím představuje zpomalení dynamiky. Právě růstová dynamika je pak dominantním faktorem, o který se opírá nadstandardní valuace. Akcie proto mohou na byť i mírné klopýtnutí reagovat poměrně citlivě.
Jestliže růst představuje klíčový parametr, je na místě věnovat mu ještě chvíli naší pozornosti. Samotný úspěch v tomto směru opírá o dva hlavní pilíře. Tím prvním je síla na americkém trhu. Nahrává jí celkově modernizovaný koncept kavárny jako „třetího místa“, kde člověk mimo práci a domov tráví svůj volný čas. Poměrně úspěšným konceptem se prozatím jeví mobilní objednávky a platby, jejichž využití meziročně stouplo na dvojnásobek. Měsíčně je tak aktuálně zpracováno zhruba 8 mil. mobilních objednávek. Výhodou je pak výrazné zefektivnění procesů, zkvalitnění koncového produktu i celkový zážitek zákazníka. Druhou zajímavostí je blížící se úprava programu zákaznických benefitů (Starbucks Rewards Program). V jeho rámci došlo ke 12. dubnu k zásadní změně, kdy klient sbírá body v podobě hvězdiček nikoliv na základě počtu transakcí, ale skrze celkovou útratu. Bude zajímavé sledovat, jak se implementace úprav projeví v číslech druhého čtvrtletí, a to zejména právě na průměrné výši útraty, která je aktuálně hlavním tahounem růstu tržeb (viz výše). Dodejme, že v rámci zákaznického programu hlásí celkem 12 mil. aktivních členů. Druhým pilířem je pokračující expanze, a to zejména na asijsko-pacifickém trhu, potažmo v Číně. Podíl otevřených kaváren v tamějším regionu na celosvětovém počtu už dosahuje čtvrtiny. Stále více pak využívá „licencovaných“ kaváren, které nesou vyšší provozní marži.