a „podezřelé“ doporučení k nákupu Tesly
Tesla Motors před několika dny oznámila vydání nových akcií, které by mělo mimo jiné financovat investice do výroby. Tuto transakci spravují a a těsně předtím, než byla ohlášena, se stala jedna zajímavá věc. Analytici z změnili doporučení u akcií Tesly z „neutrální“ na „kupovat“. Je jasné, že když tato banka akcie prodává, doporučení k nákupům jí v tom pomůže. Načasování této změny doporučení tak určitě vypadá podezřele.
Podívejme se ale na celou věc detailněji. Sám jsem v pracoval, a to dokonce v oddělení, které tyto transakce provádí. Vím tedy, že se lidé z něj do kontaktu s analytiky z výzkumu dostanou, ale jen zřídka. A hlavně jsou tato setkání pozorně monitorována. Vím, že kdybych někdy nějakému analytikovi řekl, aby změnil své doporučení, byl bych okamžitě vyhozen a to je ještě mírné slovo. Lidé z korporátních financí nemohou analytikům ani posílat emaily – prostě se k nim nedostanou. S analytiky se v těchto bankách prostě nemluví.
Důvodem pro tento stav věcí jsou transakce, jako je ta zmíněná v úvodu. Má zabránit tomu, aby bankéř požadoval po analytikovi změnu doporučení. Takový krok by byl hrubým porušením etiky, ale také globální dohody, ke které banky přistoupily v roce 2013, aby se vyhnuly nařčením z podvodů v této oblasti. Nutně ovšem vznikají situace, kdy probíhá nějaká transakce a v tu samou dobu analytik změní doporučení. Nejde o důkaz toho, že banka podvádí, ale naopak. Je to důkaz, že má dobře nastavené systémy a nepodvádí. V opačném případě by totiž měla alespoň dost rozumu na to, aby se zveřejněním transakce počkala pár dní.
V případě Tesly je dokonce pravděpodobné, že analytici s bankéři sice nekomunikovali, ovšem sami vydedukovali, že k podobné transakci dojde. Je to vlastně zřejmé i ze samotné analýzy. V praxi bankéři obvykle analytikům o transakci nakonec řeknou, ale až těsně před jejím oznámením. Pro analytiky je to však nepříjemná situace, protože oni nesmí tuto informaci nikomu sdělit až do chvíle, kdy je celá věc zveřejněna. V případě Tesly došlo ke zveřejnění ve čtyři hodiny odpoledne a pochybuji, že analytici se o ní dozvěděli dříve než v půl čtvrté.
Celé to může stále vyznívat jako podvod. Pokud to tak vnímáte, asi budete celý akciový výzkum velkých bank považovat za proces, který má hlavně za cíl prodávat akcie a získávat klienty pro korporátní finance. Takový cynismus ale není nutný. Analýzy, cílové ceny a doporučení „koupit“ jsou prostě jen snahou dobrat se pravdy a co nejobjektivnějšího názoru na atraktivitu akcie.
Autorem je Matt Levine.
Zdroj: Bloomberg