Oznámení výsledků hospodaření nízkonákladové letecké společnosti Ryanair Holdings bylo s jistou nadsázkou pomyslnou „bombou“ na trhu. A to nikoli kvůli číslům samotným, byť firma oznámila navýšení zisku o 55 procent na 397 milionů eur, což je vysoko nad odhady trhu, ale kvůli zprávě, že vzhledem k silné konkurenci na krátkých trasách v Evropě a finančnímu zázemí, zvažuje Ryanair snížení cen letenek o 9 procent.
Ryanair se navíc uchází o krachující Alitalii.
A bomba je to proto, že společnost Ryanair, která je z hlediska počtu přepravených cestujících evropskou jedničkou, může takovým krokem způsobit doslova cenovou válku na trhu. Přitom ceny letenek v Evropě vděčí za stávající úroveň právě této irské nízkonákladové letecké společnosti, neboť během posledních dvou let dokázala firma zvýšit přepravní kapacitu až o 33 procent. Konkurenti společnosti - easyJet a Wizz Air - před časem upozorňovali na to, že ceny letenek se v letošní letní sezóně mohou dostat pod zvýšený cenový tlak.
„Ceny letek pro krátké evropské destinace mohou klesnout až do konce září o sedm až devět procent,“ citovala agentura Reuters vyjádření Neila Sorahana, finančního ředitele Ryanair Holdings. A další úprava cen letenek směrem dolů prý není vyloučena ani v příštím roce. Firma si takové prohlášení podle analytiků může dovolit. Zisk za první fiskální čtvrtletí, které pro Ryanair skončilo v červnu, předčil ve velké míře očekávání trhu. Ceny letenek zaznamenaly v průměru meziroční nárůst o jedno procento. Firemní výhled ale počítá s tím, že ceny letenek v následujících měsících budou spíše klesat. Ryanair předpokládá, že v jeho finančním roce končícím 31. březnem 2018 vykáže zisk po zdanění ve výši 1,4 miliardy až 1,45 miliardy eur a přepraví 131 milionů cestujících.
Firma také podala nezávaznou nabídku na převzetí krachujících italských aerolinek Alitalia. Zprávu potvrdil finanční ředitel Ryanairu Neil Sorahan. Agentury žádné další podrobnosti ke zprávě ale neuvedly. Analytici aktivitu Ryanairu hodnotí příznivě, neboť Alitalia má vzhledem k historickému působení na italském leteckém trhu významné mezinárodní „huby“, tedy letiště, která by mohl nový vlastník využít ve svém byznysu. Krachující Alitalia obdržela deset nezávazných nabídek na převzetí.
Italská vláda nechce, aby byla Alitalia rozdělena, a požaduje, aby kupec dokázal podniku zajistit perspektivu do budoucna. Závazné nabídky budou muset zájemci podat do října.