Kobalt stojí tolik, co před deseti lety, na současných úrovních by ale zamrznout nemusel. Nabídka modravého vzácného kovu je těsná a poptávka poroste podle některých názorů tak rychle, že během několika let by kobalt mohl stát dvojnásobek.
Očekávaný nárůst souvisí se hlubokými změnami v automobilovém průmyslu, kde se společnosti jako nebo americká připravují na velkovýrobu elektrických vozů. Kobalt se používá kromě jiného právě v bateriích do elektrovozů. Banky jako Exane nebo těžaři jako odhadují, že poptávka po užití tohoto kovu v bateriích poroste.
„Ve všech scénářích, které si dokážeme představit, půjde cena kobaltu nahoru,” uvedla banka BMO v pondělním materiálu pro investory. Libra kobaltu stojí nyní zhruba 30 dolarů . Aby se svět začal zabývat způsoby, jak ho nahradit, nebo našel nové zdroje, bude se prý cena muset vrátit k 50 dolarům, na které se vyšplhala před deseti lety, odhaduje také banka.
S aureolou etické těžby
Kobalt už má přitom minimálně jeden dramatický nárůst za sebou. Před necelými dvěma lety stála libra jenom 10 dolarů a razantním nárůstem si na londýnské burze kovů LME prošla i v letošním roce. V roce 2019 se podle odhadů BMO vyšplhá roční průměrná cena kovu na 40,50 dolarů za libru.
Podle banky Macquarie Group, jedné z největších v sektoru komodit, nicméně růst lehce zpomalí. Do roku 2021 by prý libra kobaltu mohla stát 32 dolarů a do roku 2022 zhruba 41 dolarů.
Nové doly - baterie?
Více než polovina kovu v současnosti pochází z Konga, které je jednou z nejchudších zemí na světě, má za sebou desítky let násilností a v některých dolech se stále používá dětská práce. Dobývat tam kov není nic snadného. Agentura Bloomberg přitom odhaduje, že expanze v elektrických autech by do roku 2030 mohla zvýšit poptávku po kobaltu až 40násobně.
Řešením by mohla být těžba kobaltu ze závadných baterií. Zabývá se tím společnost American Manganese z Vancouveru. Ta chce recyklovat každou desátou lithium-iontovou baterii, které neprojdou testem jakosti a skončí ve stoupě. Získat by tak mohla až 4 000 tun kobaltu, což odpovídá množství suroviny ve všech elektrovozech, které se v současné době pohybují na silnicích.
American Manganese si patentuje způsob, jak z nabíjecích baterií získat všechny kovy. „Než těžit rudu, ve které jsou 2 procenta kobaltu, těžíte baterii, která má v sobě 100 procent kobaltu,“ říká podle Bloombergu prezident American Manganese Larry Reaugh.
Zdroje: Bloomberg, Mining Journal