Dnešní den se nesl v duchu špatných zpráv od amerických technologických firem. Zatímco problémy Intelu s vadnými mikročipy překvapily, další odsunutí bájné hranici 5 000 vyrobených automobilů Model 3 už tolik ne. Náladu na trzích pak zlepšoval úspěch tradiční automobilky Alfa Romeo v Americe, který popohnal akcie mateřské Fiat Chrysler k rychlému růstu
Výrobce mikročipů včera zasáhla zpráva, že jeho procesory obsahují vadu, která je činí zranitelnými vůči hackerským útokům. Problém se měl teoreticky týkat také procesorů od a ARM Holdings, i když tito prodejci tvrdí, že u nich nebezpečí nehrozí. dle svých slov na řešení intenzivně pracuje v spolupráci se společnostmi , Google a už nějakou dobu a v brzké době bude vydávat patch.
Nepříjemné je, že dle neověřených zpráv vyprodal CEO Intelu většinu svých pozic ve společnosti v době, kdy o problému již byl informován, avšak veřejnost ještě ne. Jednalo by se tedy o typický příklad insider tradingu, nicméně prozatím se jedná jen o dohady.
Akcie se trochu vzpamatovaly a ubírají jen 3 %, zatímco posiluje o 6 %.
Dítko vizionáře Elona Muska uveřejnilo předběžná čísla k počtu prodaných automobilů za poslední čtvrtletí roku 2017. Nedá se však říci, že by z nich investoři skákali radostí. Podívejme se předně na Model 3, jenž má být prvním modelem orientovaným na širší střední třídu. Jednoznačným zklamáním je fakt, že ambiciózní cíl produkčního tempa 5 000 kusů za týden byl opět odsunut o další kvartál, konkrétně na závěr druhého čtvrtletí 2018. Pro první kvartál 2018 nyní maluje cifru 2 500 kusů za týden. Fakt, že v posledním kvartálu 2017 dostala z výrobních linek 2 400 kusů Modelu 3 (9násobek proti kvartálu třetímu), je proto jen velmi slabou útěchou.
Co však výroba zajetých modelů S a X? Tady jsou věci o poznání lepší. V posledním kvartálu roku bylo zákazníkům doručeno 15 200 kusů Modelu S a 13 100 kusů Modelu X, což dohromady činí 28 300 elektromobilů (+30 % yoy). Kumulativně se tak za rok 2017 dostáváme na hodnotu 101 300 doručených kusů. To je nejen o 30 % více než v roce 2016, ale také o 1 300 kusů nad plánem. Tyto dílčí úspěchy však nevyřeší dlouhodobý problém Tesly, kterým je nadále negativní provozní cashflow (tzn., že společnost musí získávat hotovost prostřednictvím navyšování dluhu nebo vlastního kapitálu).
Akcie se po krátkém poklesu vzpamatovaly a nyní se pohybují na včerejší zavírací ceně.
Fiat Chrysler (DIP)
Ve všeobecném pozdvižení, které přišlo se zklamáním z prodejů Modelu 3 od , téměř zanikla zpráva o úspěchu Fiat Chrysler, resp. jeho značky Alfa-Romeo. Ta zaznamenala mohutný nárůst prodejů automobilů na americkém trhu, kde dlouhodobě bojovala s vleklou poptávkou. V předešlém roce však na druhé straně Atlantiku uvedla dva nové špičkové modely – jeden typu SUV, druhý typu Sedan. Alfa-Romeo se takto snažila zvýšit prestiž značky mezi americkými zákazníky a zdá se, že věci mohly jen stěží dopadnout lépe. Zatímco v roce 2016 koupili Američané jen 530 kusů automobilů Alfa-Romeo, v roce 2017 si jich domů odvezli až 14 000. Širší statistiky o prosincových prodejích automobilů v USA navíc pro Fiat dopadly dle očekávání, i když se jednalo o 11% yoy pokles.
Fiat Chrysler těží z těchto zpráv a jeho akcie posilují o 6 %. Fiat Chrysler se nachází v našem seznamu Investičních tipů.