Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
The Conversation: Skrytá cena selfie turistiky

The Conversation: Skrytá cena selfie turistiky

09.01.2018 13:22
Autor: ČTK

Nové technologie změnily způsob, jakým cestujeme. Chytré telefony, komentáře a fotografie cestovatelů, vyhledávače a algoritmy nás mohou inspirovat a vybavit vším, co potřebujeme k naplánování i těch nejsložitějších cest po světě během několika minut.

Plánování cesty a zajišťování letenek, jízdenek či ubytování v sobě vždy neslo a nese prvek rizika. Člověk se musí rozhodnout a nepomůže mu žádný vzorek či ochutnávka zdarma. A pokud zvolí špatně, pak mu nikdo peníze za nevhodně zvolený hotel či dopravní spojení nevrátí.

Proto nepřekvapí, že lidé čím dál tím více spoléhají na obsah sociálních sítí, aby našli, vybrali a zhodnotili svou preferovanou turistickou destinaci a způsoby, jak se tam dostat.

Ovšem i když je cílová destinace nádherná, mnoho uživatelů sociálních sítí si teď klade docela novou sérii otázek, píše server The Conversation. Například: Je to dost módní a trendy místo, abych se nechal vidět, že jsem tam jel? Je to místo, ze kterého se nebudu stydět sdílet zážitky a snímky se svými přáteli na síti?

Cestování inspirované sociálními médii nabralo na oblibě, protože šetří čas a cestovatelům, kteří hledají informace o své cestě a plánují ji, při nákupu snižuje riziko. Celosvětové rozšíření chytrých telefonů dalo vzniknout skupině neustále připojených turistů, kteří svá mobilní zařízení využívají ke sdílení cestovatelských zkušeností z daného místa v reálném čase.

Pro mnoho lidí se mobilní telefony staly na cestách jejich externím mozkem. V některých případech ale neustálé používání mobilního telefonu na dovolené vede turisty k antropomorfizaci mobilu; připisují svému telefonu lidské vlastnosti a vnímají ho jako lidského společníka na cestách.

Další kapitolou jsou takzvaní selfie turisté - lidé, kteří vnímají a prožívají cestování převážně prostřednictvím svých zveřejňovaných fotografií a komentářů a reakcí, jež na své příspěvky dostávají. V tomto smyslu jejich spokojenost nesouvisí s kvalitou lokace a zážitků, ale s tím, jaký jsou schopní udělat dojem a získat pozitivní komentáře a palce nahoru.

Tento pocit, který lze charakterizovat jako "všichni mě sledují", také změnil způsob, jak se lidé v místě své cesty chovají, a jaké zážitky si dopřejí. Své online profily pečlivě upravují tak, aby zdůraznili pozitivní aspekty, společensky žádoucí zážitky a představili sami sebe v idealizované podobě.

Na instagramu je více než 220 milionů fotografií označených #selfie a více než 330 milionů označených #me (já). A lidé jsou ochotni zajít až do extrémů, aby vytvořili svůj dokonalý obrázek - anebo takový, který zaujme nejvíce online uživatelů. Množí se ale případy turistů, kteří při pořizování selfie zahynuli, dočkali se odsouzení od duchovních nebo byli zatčeni policií za urážku místní kultury či obyvatel, případně za ničení přírody.

Země Evropské unie už zakázaly autoportréty na nejvýznamnějších památkách včetně Eiffelovy věže, zatímco na atrakcích a v muzeích je kvůli ochraně zdraví ostatních turistů zakázáno používat selfie-tyče.

Ve snaze o sebepropagaci a představení ideálního turistického zážitku jsou novodobí cestovatelé ochotni uchýlit se i k podvodu a sdílet falešné či nerealistické informace. To zahrnuje vkládání svých podobenek na fotografie míst, kde ve skutečnosti nebyli, či předstírání, jak jsou šťastní a spokojení, přestože prožívají příšerný pobyt v děsivých podmínkách.

Turisté, kteří tyto pokřivené informace vkládají, jsou přesvědčeni, že tím nikomu neškodí. Může to ale zkreslit skutečné cestovatelské zážitky a dát ostatním falešné očekávání. Podle průzkumů se na touze lidí usilovat o selfie slávu bez ohledu na prostředky podílí nesvatá trojice vlastností: narcismus, machiavellismus a psychopatie.

 

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
17.05.2024
16:17Odbory Royal Mail hrozí stávkou, pokud Křetínský nesplní jejich požadavky
15:43CNBC: Žhavá rally drahých kovů může pokračovat, cíl pro zlato až u 2600 dolarů
14:04Ramsey: Tesla má u autonomního řízení specifickou strategii, nabíjecí stanice jsou jedním z nejhodnotnějších aktiv
12:50Primoco UAV SE: Oznámení o odvolání konání valné hromady
12:45Primoco UAV SE: Pozvánka na valnou hromadu
12:24Perly týdne: Spekulace na akciích jako sociální rebelie?
12:07Skupině Photon Energy klesly v prvním čtvrtletí tržby, provozní zisk jí stoupl
11:46Jak ozdravit největší realitní trh na světě? Na peníze od vlády finanční trhy slyší
11:20Eurostat: Míra inflace v EU v dubnu zůstala na 2,6 procentech, v ČR se zvýšila
11:09FRESH s Janem Burešem a Dominikem Rusinkem: Hledání nové letové hladiny aneb kde ČNB ‚zaparkuje‘ úrokové sazby?  
9:49Čína oznámila rozsáhlá opatření na oživení realitního trhu
9:01Rozbřesk: Červnový pokles sazeb ECB potvrzen
8:44Colt CZ dokončil akvizici Sellier & Bellot, čínská ekonomika prochází nevyrovnaným oživením a futures jsou v červeném  
8:15UNIMEX GROUP, uzavřený investiční fond, a. s.: Oznámení o uložení projektu fúze sloučení do sbírky listin
8:10Skupina Colt CZ dokončila akvizici českého výrobce munice Sellier & Bellot
6:41Yardeni: Býčí trend by měl i přes korekci pokračovat, zisky míří k novým rekordům
16.05.2024
22:01Dow Jones poprvé v historii v průběhu dne nad hranicí 40 000 bodů  
17:58Nové technologie si samy dláždí finanční cestu ke svému rozmachu
17:20Akcie jsou na maximech opatrnější, jejich odolnost se však zvedla  
17:03J&T ARCH INVESTMENTS SICAV, a.s.: Pozvánka na Valnou hromadu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
4:00Čína - Maloobchodní tržby, y/y
4:00Čína - Průmyslová výroba, y/y
7:45Engie SA (03/24 Q1)
11:00EMU - CPI, y/y