Čína do pěti let zruší limity výše podílu zahraničních investorů ve firmách v automobilovém průmyslu. Umožní tak zahraničním společnostem plně vlastnit výrobce aut v Číně. Ukončí tak omezení, které vyvolávalo napjaté vztahy s Washingtonem a dalšími obchodními partnery. Akcie německých automobilek po oznámení vyrostly, a umazaly tak předešlé průběžné ztráty.
V současnosti mohou zahraniční investoři provozovat v Číně v automobilovém průmyslu společný podnik s místní firmou, ve kterém mohou vlastnit podíl nejvýše 50 procent. Znamená to, že zahraniční automobilky musejí sdílet svou výrobní technologii s čínským partnerem.
Vládní plánovací komise dnes oznámila, že v letošním roce zruší limit zahraničního vlastnictví u výrobců elektrických aut a tzv. plug-in hybridních vozů, které mají hybridní pohon a dobíjejí se ze zásuvky. Následovat budou výroba komerčních vozů v roce 2020 a výroba osobních vozů v roce 2022.
Pravidlo „50:50“ Čína zavedla v roce 1994, aby domácím výrobcům usnadnila soutěž s vyspělejšími zahraničními rivaly a tamní automobilový průmysl se mu od té doby klaněl jako zlatému teleti, napsala agentura Bloomberg.
Z deregulace automobilového sektoru by mohly mít prospěch automobilky od po Motor. Na příkladě u samotné značky tvoří Čína zhruba polovinu prodejů. Akcie německých automobilek po oznámení rostly.
Z mírnějších restrikcí by ale mohla profitovat také americká podnikatele a vizionáře Elona Muska. Tomu zatím montovna v Číně chybí, protože si dosud s Číňany nedokázal plácnout. Jednání s vládou v Šanghaji přitom trvala přes rok. Jablkem sváru byla podle neověřených informací vlastnická struktura.
Naopak čínské automobilky by se po zrušení dvacet let starých restrikcí mohli ocitnout pod větším tlakem.
Čína je největším automobilovým trhem světa. Loni se v zemi prodalo 28,9 milionu motorových vozidel. Je také největším trhem s elektrickými auty na světě a výhledově chce zcela zakázat prodej aut se spalovacím motorem, aby tak zlepšila kvalitu ovzduší. Do roku 2025 by se měly elektromobily na prodeji osobních aut v Číně podílet minimálně jednou pětinou.
Dnešní oznámení nicméně může být dalším výstřelem v obchodním napětí mezi Spojenými státy a Čínou. Podle některých analytiků se čínský prezident Si Ťin-pching tak možná snaží Washington ukonejšit. Mluvčí v lády v pekingu ale tvrdí, že plány v automotive nemají s americko-čínským obchodním sporem nic společného. Čína dnes navíc zavedla dočasný poplatek za americký čirok dovážený do země. Ten se prý v Číně prodával nepřiměřeně levně, což poškozovalo číské zemědělce. Spojené státy v pondělí zakázaly domácím firmám prodej součástek čínskému výrobci telekomunikačních zařízení ZTE, což se dnes promítlo do obchodování akciemi této firmy v Hongkongu a v Šen-čenu.
Zdroje: ČTK, BBG