Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Narazí dopravní revoluce na evropskou byrokratickou zeď?

Narazí dopravní revoluce na evropskou byrokratickou zeď?

18.10.2018 13:27
Autor: Redakce, Patria.cz

Odvětví dopravy prochází podle Politica revolucí a nedočkavě hledí na regulátory v Bruselu i hlavních městech jednotlivých evropských zemí, až s probíhajícími změnami srovnají krok. Ona revoluce je přitom přinášena prudkým rozvojem technologií a zároveň potřebou bojovat s globálním oteplováním. Eduardo Dominguez Puerta ze společnosti Airbus například tvrdí, že již jsou k dispozici technologie pro létající taxíky ve městech. Problémem je ovšem postoj veřejnosti a požadavky regulátorů.

Společnosti jako Uber, Lyft či finský Whim tvrdí, že úplně změní dosavadní formu vlastnictví aut a městské dopravy. Tím nutí vlády, aby začaly uvažovat jiným způsobem i o tom, jak by měla města dál fungovat a růst. Města jako Amsterodam tak podle Politica již neuvažují ve stylu šedesátých let, ale snaží se propojit vše od veřejné dopravy přes jízdní kola až po vlaky a osobní vozy. Tyto způsoby dopravy tak již nejsou vnímány jako konkurenční sektory, ale jako vzájemně se doplňující nástroje.

Společnosti jako Volkswagen, BMW či Daimler dnes „dávají miliardy do autonomních technologií a zároveň po Evropské komisi požadují, aby rychle vytvořila standardy pro vzájemnou komunikaci vozidel“. A Komise hraje klíčovou roli i v oblasti snah o snížení emisí, a to jak u osobních aut, tak u aut nákladních a v lodní dopravě. Podle Politica navíc konkurence ze zbytku světa vytváří tlak na budování národních šampionů po vzoru Airbusu. Příkladem může být fúze německého Siemensu a francouzského Alstomu, která má vytvořit železniční společnost dost velkou na boj s čínskou CRRC. Zde musí Evropská komise zase zvažovat, jak vážit tradiční argumenty pro fungování svobodného trhu na straně jedné a pro ochranu národního průmyslu na straně druhé.

Podobný tlak na Evropskou komisi se objevuje v oblasti letectví. „Je stále těžší stavět nová letiště či rozšiřovat ta stávající,“ tvrdí Politico a poukazuje i na další problémy. Například systém správy vzdušné dopravy Single European Sky je „již roky zaseknutý u Komise kvůli sporu Velké Británie a Španělska o letiště na Gibraltaru“. Tento problém ale může být podle Politica vyřešen brexitem. Komise ovšem zůstává pozadu za technologiemi i vývojem ve světě v dalších oblastech, jako je například lodní doprava či třeba drony.

Politický kalendář celou věc pravděpodobně ještě zhorší. Příští rok se konají evropské volby a do Evropské komise přijdou noví lidé, mohou se změnit i její priority. Průmysl se ale obává, že podobné prodlevy si nelze dovolit. „Před sto lety nové technologie změnily způsob, jakým cestujeme. Regulátoři museli přijít s pravidly pro osobní vozy, nákladní auta, letadla a lodě. Musela se změnit infrastruktura a města, která byla stavěna pro koňskou dopravu a plachetnice. Podobné výzvě čelíme i nyní,“ míní Politico.

Zdroj: Politico

 
 

Čtěte více:

Pád mostu v Janově tvrdě zasáhl akcie firmy Atlantia
16.08.2018 10:41
Akcie italského provozovatele mýtných silnic Atlantia zahájily dnešní ...
Perly týdne: Příliš rychlá americká ekonomika, čekání na pokles technologií a vznikající Eurafrika
31.08.2018 11:46
Ve světě… FAANG dokupovat jen při poklesech: CNBC přináší rozhovor s ...
Milion elektromobilů v Německu do roku 2020 jezdit nebude
20.09.2018 8:11
Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně...
Toyota a SoftBank vytvoří podnik na rozvoj dopravních služeb
04.10.2018 8:27
Největší japonská automobilka Toyota vytvoří s technologickým gigantem...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
26.04.2024
6:24Willett Advisors: Spojené státy v mimořádné pozici, Čína hodnotovou akcií
25.04.2024
22:03Zámoří strhla do záporu Meta i pomalejší růst ekonomiky  
19:16ČD Cargo, a.s.: Tisková zpráva
19:10UNICAPITAL Invest III a.s.: Výroční zpráva 2023
19:04UNICAPITAL Invest VI a.s.: Výroční zpráva 2023
18:30Staro – nový technologický cyklus a atraktivita růstových akcií
17:05Martin Kycelt: Překvapivé reakce na výsledky Tesly a Meta Platforms
16:47Slabé HDP s vyššími inflačními tlaky. Po výsledcích se trhy potýkají i s makrodaty  
16:00SATPO finance, s.r.o.: Výroční finanční zpráva za rok 2023
16:00City Home finance III, s.r.o: Výroční finanční zpráva za rok 2023
15:46Braňo Soták k výsledkům Meta Platforms a staronové cílové ceně: Silná čísla "po zásluze" potrestána, akcie -15 %  
15:13Hermes vzdoruje zpomalení prodeje luxusního zboží, akcie však s dobrými výsledky dopředu počítaly  
12:50Deusche Bank s nejlepšími čísly od roku 2013. Zpět v čele ziskovosti investiční bankovnictví
12:09Sazby výš po delší dobu a trh zralý na další korekci?
11:37Miliardáři by podle ministrů G20 měli platit dvouprocentní majetkovou daň
11:08Těžařská firma BHP chce rivala Anglo American, vznikl by největší producent mědi
11:02Jak jsou na tom velké techy? Meta nalomila důvěru investorů  
10:24Meta navyšuje výdaje na AI. Investoři se ale obávají, zda se vynaložené peníze vrátí
10:18JTPEG Croatia Financing I, a.s.: Zveřejnění Roční finanční zprávy emitenta za rok 2023
10:12MONETA Money Bank, a.s.: Uveřejnění vnitřní informace

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - Výdaje na osobní spotřebu, m/m
16:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university