Nesrovnávejte nás se sociálními médii ani s vyhledávačem, vzkazuje investorům společnost Pinterest. S akciemi firmy se dnes začne veřejně obchodovat na newyorské burze. je to zatím druhý největší úpis od začátku tohoto roku. A zájem v IPO dopadl nad očekávání.
Pinterest funguje v jinak velmi konkurenční sféře digitálního marketingu jako digitální nástěnka pro fotky, na kterou se rovnou mohou dívat miliony lidí, kteří chtějí koupit něco konkrétního. Firma se považuje za platformu pro “vizuální objevy” a tvrdí, že má více než 250 milionů aktivních uživatelů za měsíc. Dvě třetiny jsou ženy.
Společnost ocenila v IPO svoje akcie na 19 USD, tedy nad indikativním rozpětím 15 – 17 USD. Prodala jich 75 milionů, čímž získala 1,4 miliardy USD.
Podle toho, kolik akcií třídy A i B zůstalo po nabídce k dispozici, by ji cena z IPO ocenila na zhruba 10,1 miliardy USD. Včetně opcí a akcií s omezenými právy by ocenění dosahovalo 12,7 miliardy USD, uvedl nejmenovaný zdroj Bloombergu. Poslední valuace firmy pochází z roku 2017, kdy byla v soukromém investičním kole oceněna na 12,3 miliardy USD.
Pokud si investoři něčeho opravdu pozorně všímají, pak je to to, kolik peněz dokáže Pinterest získat z reklamy. Podle Jamese Cordwella z Atlantic Equities je “schopnost monetizovat veřejnost mnohem větší”, než má společnost Snap. Protože zatímco přes Snap se lidé baví nebo zabíjejí čas, na Pinterestu něco plánují, což je přesně to, co zadavatelé reklamy hledají, tvrdí. Hodnota Pinterestu by prý nakonec mohla být větší než tržní hodnota Snapu, která je aktuálně na více než 15 miliardách USD.
Kritici naopak tvrdí, že Pinterest nabírá uživatele hlavně na zahraničních trzích, takže průměrný příjem z jednoho uživatele je mnohem nižší než v USA. Z trhů mimo USA pocházelo loni 80 % nových uživatelů. A také je tu hrozba v podobě Instagramu, který zahajuje testování nové nákupní platformy.
Kromě Pinterestu si dnes svoji premiéru na burze odbyde technologická společnost Zoom Video Communications. Právě o této službě pro firemní telekonference hovoří agentura Bloomberg jako o ojedinělém příkladu profitabilního technologického start-upu, který pouští svoje akcie do veřejného obchodování.
Firma určila cenu akcie na 36 USD za kus, což je podobně jako v případě Pinterestu nad indikovaným rozpětím, zde tedy 33 USD – 35 USD. Zajímavostí je, že jde o skoro desetinásobek ceny, kterou někteří soukromí investoři zaplatili před dvěma lety. Ve středeční IPO firma získala 751 milionů dolarů. Listing ji oceňuje na více než 9 miliard USD.
Fanoušci IPO by si na své mohli přijít i v příštích týdnech. Už v květnu by svoje akcie mohl upsat Uber. Ten bude prý chtít získat zhruba 10 miliard USD, desetinu částky, na kterou by ho úpis mohl ocenit.
Zdroje: BBG, FT